kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۴۳۸
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵
پس از رد استدلال کارشناسان داخلی درباره کسری بودجه دولت

نوبخت نظر کارشناسان صندوق بین‌المللی پول را هم نپذیرفت!

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تکذیب گزارش صندوق بین‌المللی پول مبنی بر کسری بودجه ۸ میلیارد دلاری ایران در سال گذشته، کسری بودجه دولت را «عدم تحقق منابع» عنوان کرد!




به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدباقر نوبخت در واکنش به گزارش صندوق بین‌المللی پول مبنی بر کسری بودجه 8 میلیارد دلاری ایران در آینده، گفت: شاید منظور صندوق بین‌المللی پول از کسری بودجه عدم‌تحقق منابع باشد؛ همان گونه که در سال 96 حدود 26هزار میلیارد تومان عدم تحقق منابع وجود داشت، لذا این کسری بودجه نیست چراکه به همان میزان درآمد مصرف می‌شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه، افزود: در سال 96 به برخی از طرح‌ها که اولویت داشت، زودتر از موعد مقرر تنخواه پرداخت شد که سریعتر فعال شوند که این تنخواه حدود هزار میلیارد تومان شد.
وی ادامه داد: به هر میزان که منابع تحقق نیابد مصارف را کمتر تخصیص می‌دهیم.
سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه منابع مدیریت می‌شود، تصریح کرد: هیچ سالی به‌صورت دقیق نتوانسته‌ایم براساس آنچه در قانون آمده پول و منابع به‌دست بیاوریم چون معمولاً مجلس اضافاتی می‌کند، لذا دولت سعی می‌کند با تخصیص‌های کمتر منابع را مدیریت کند، به‌گونه‌ای که سال گذشته متوسط تخصیص کشور 96 درصد بود.
گفتنی است تقریبا هر ساله بحث‌های جدی درباره ضعف عملکرد دولت در تنظیم بودجه سالیانه خود مطرح می‌شود که یکی از جدی‌ترین انتقادات در این حوزه، همسان نبودن درآمد و هزینه‌ها یا همان دخل و خرج دولت است. با این وجود نوبخت هر بار در پاسخ به این نظرات کارشناسان، تأکید می‌کرد که این تفاوت به معنی کسری نبوده و عدم تحقق منابع است و به این ترتیب کارشناسی بودن نظرات منتقدان را زیر سوال می‌برد. اما حالا نوبخت نظر کارشناسان صندوق بین‌المللی پول را هم زیر سوال برده و گویا این نهاد بین‌المللی هم باید در انتخاب کارشناسان خود تجدید نظر کند.
جالب آنکه دولت مدعی است کسری بودجه وجود ندارد اما تقریبا هر سال در عمل از بودجه‌های عمرانی -که بسیار هم اندک است- برداشت کرده و صرف هزینه‌های جاری می‌کند.
از سوی دیگر، ناکارآمدی نظام بودجه‌ریزی دولت باعث شده دولت به سمت بودجه‌ریزی عملیاتی حرکت کند. هر چند که در نحوه و سرعت عمل دولت در پیاده‌سازی این موضوع ابهامات زیادی وجود دارد، اما همین نکته ضعف بودجه‌ریزی فعلی را تأیید می‌کند. بنابراین بهتر است دولت بازی با الفاظ را رها کند و یکبار هم شده بپذیرد بودجه‌ریزی دولت درست نیست.