kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۰۰۳
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱
وزیر اسبق نفت:

گشایش در فروش نفت ربطی به برجام ندارد


وزیر اسبق نفت گفت: اگر فروش نفت افزایش یافته ربطی به برجام ندارد بلکه اداره اطلاعات انرژی آمریکا اجازه افزایش فروش را داده تا به قیمت نفت در بازار خللی وارد نشود.
سیدمسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با ‌اشاره به هشدارهایی که از سوی آمریکا برای تحریم ایران داده می‌شود، اظهار کرد: بالا رفتن و یا کاهش فروش نفت ایران نه ربطی به برجام دارد و نه به دولت زید و عمر که در راس کار است. این موضوع به طور مستقیم باز می‌گردد به گزارشی که اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می‌کند.
وی در این رابطه توضیح داد: این اداره در وزارت انرژی آمریکا است و کارش همین است که بازار را رصد کرده و در دوره‌های سه یا 6 ماهه گزارش‌ها و تحلیل‌هایی را از تقاضا و عرضه جهانی منابع هیدروکربوری انجام دهد که یک نسخه از این گزارش به کنگره و یک نسخه هم به رئیس‌جمهورآمریکا داده می‌شود. در آن گزارش مشخص می‌کند که تحریم نفت ایران تا چه حدی باشد و درجه تحریم نفت ایران را به گونه‌ای مشخص می‌کنند که قیمت نفت درجهان بالا نرود.
وزیر نفت دولت دهم درباره سابقه این موضوع ادامه داد: در سال‌های 91 تا همین اواخر، تحریم یک میلیون بشکه را پیشنهاد دادند، یعنی اگر شما ایران را تا یک میلیون بشکه محدود کنید خللی به قیمت جهانی نفت وارد نمی‌شود ولی اگر بیشتر باشد، قیمت نفت بالا خواهد رفت و اینها علاقه‌مند به افزایش قیمت نفت نیستند.میرکاظمی افزود: اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به شدت اقتصادشان آسیب پذیر است. به تازگی گزارش‌هایی که از وضعیت جهانی نفت شنیده می‌شود گویای این است که غربی‌ها می‌توانند تحریم علیه ایران را تشدید کنند و اگر در این مدت هم یک گشایشی بوجود آمد، علت آن را بایستى در گزارش اداره اطلاعات انرژى آمریکا جست‌وجو کرد ونه در برجام. اگر گشایش فروش نفت به برجام ربط داشت باید سؤال کرد چرا بعداز برجام پول نفت ایران همچنان بلوکه است؟
وی تصریح کرد: امروز می‌بینیم بعد از امضای برجام هنوز تحریم بانکی و نفتی پا برجاست، اگر تحریم نفتی برداشته شده چرا پول نفت وارد بازار نمی‌شود در صورتی که باید پول آن وارد بازار می‌شد. چرا پول گاز به ترکمنستان را ندادند که اگر در زمستان امسال مصرف بالا رود شاهد ناپایدارى فشار گاز دراستانهاى شمالى و یا قطع گاز باشیم، اینها و موارد دیگر همه سؤالاتی هستند که باید جواب دهند و پاسخگو باشند.
وزیر بازرگانی دولت نهم درباره آماده‌سازی آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید نفتی ایران تصریح کرد: آقای ترامپ یکى دوماه پیش صحبتی کرد در مورد تحریم نفت ایران و گفت من تحریم را تشدید می‌کنم و در ادامه گفت گزارش‌های اداره اطلاعات انرژی را هم مطالعه کردم و آن تایید مطلب من است. پس اینکه بعضی از آقایان آمدند و گفتند ما گشایشی کردیم در برجام این اصلا صحیح نیست.میرکاظمی ادامه داد: ممکن است آنها از یک عده ساده‌لوح داخلی برای مقاصدشان در برخی از مقاطع زمانی استفاده کنند، اما به شکل کلی در مقابل نظام هستند، دولت چپ و راست نمی‌شناسند، می‌خواهند نظام جمهوری اسلامی را تغییر دهند و دولت و حکومتى را که خودشان می‌خواهند بر راس کار بیاورند.وی افزود: اداره اطلاعات انرژی آمریکا اگر اجازه محدود کردن نفت ایران را بدهد، شک نکنید که دولت آمریکا این کار را خواهد کرد و انجام خواهد داد، اگر امروز گشایشی هست آن اداره اجازه نداده تا نفت ایران محدود شود به دلیل آنکه قیمت بالا می‌رود.