kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۲۷۴
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸

شکاف قیمتی ارز مبادله‌ای و آزاد افزایش یافت


یک خبرگزاری حامی دولت در حالی که رئیس‌بانک مرکزی بارها از تک نرخی کردن نرخ ارز سخن گفته بود، اعلام کرد شکاف قیمت بین ارز مبادله‌ای و آزاد بیشتر شده و به 635 تومان رسیده است.  
به گزارش خبرگزاری ایسنا، روز گذشته همزمان با تعطیلی بازارهای جهانی تغییر قیمتی هم در نرخ‌های ارز در مرکز مبادلات ارزی رخ نداد و تمامی ارزها با نرخ روز قبلی آن عرضه شد.
بر این اساس دلار با قیمت سه هزار و 565 تومان در اختیار متقاضیان مشمول دریافت ارز دولتی قرار گرفت.
لازم به ذکر است در جریان ایجاد زمینه برای اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز با اصلاح مقررات ارزی بانک مرکزی نسبت به حذف ارز مبادله‌ای از برخی کالا و خدمات اقدام کرده است و این روند ادامه دارد، چنانچه چندی پیش اختصاص ارز مبادله‌ای به مسافران و ایرلاین‌ها متوقف شد.
با این حال، دلار در بازار آزاد در کانال ۴۲۰۰ تومان قرار داشته و اختلاف دو نرخ آزاد و مبادله‌ای به حدود ۶۳۵ تومان می‌رسد. شکاف قیمتی که در ماه‌های اخیر بیش از گذشته شده به دلایلی به ویژه رانت ناشی از آن همواره محل انتقاد نسبت به ارز چند نرخی بوده است. افزایش اختلاف قیمت دو نرخ دلار از یکی از موانع یکسان سازی نرخ ارز محسوب می‌شود.
با این حال رئیس‌کل بانک مرکزی معتقد است که نرخ ۴۲۰۰ تومانی قیمت واقعی دلار نیست و وعده تعدیل این قیمت را داده است.
گفتنی است، وعده تک نرخی کردن ارز تقریبا از ابتدای دولت حسن روحانی مطرح شده و ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی که با دادن وعده‌هایی مانند «تک نرخی شدن تا پایان سال...»، «شش ماه پس از برجام!» و... سعی می‌کرد شرایط را برای تک نرخی کردن ارز مناسب نشان دهد. در حالی که تا کنون این اتفاق نیفتاده و جالب اینجاست که سیف هفته گذشته در مورد زمان یکسان‌سازی نرخ ارز گفت: تا زمانی که زمینه‌های لازم برای این موضوع فراهم نشده، تاریخ مشخصی اعلام نخواهد شد!
در حال، حاضر با توجه به اختلاف بیش از 600 تومانی میان نرخ مبادله و آزاد ارز، باید گفت دولت از هدف خود دورتر شده است.
چندی پیش نیز، عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تک‌نرخی شدن ارز در کشور ضرورت دارد، گفته بود: به‌رغم تمامی شعارهای دولتمردان در ادوار مختلف طرح مزبور هنوز از کلمات روی کاغذ به رفتاری عملی تبدیل نشده است.