kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۱۲۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۷
تصمیم ترامپ چگونه مقاومت فلسطین را تازه کرد؟

آغازی بر پایان رژیم صهیونیستی



تهیه و تنظیم: کامران پورعباس

به فاصله بسیار کوتاهی از شکست داعش، توطئه جدید و خطرناکی از سوی مستکبران جهان و در رأس آنها آمریکا و صهیونیسم به وقوع پیوست که جهان اسلام را یکپارچه به واکنش سخت واداشته است.
سازمان ملل متحد با توجه به آخرین معاهده صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها (۱۹۹۳ اسلو) بخش شرقی بیت‌المقدس را از اراضی ‌اشغالی فلسطینیان می‌داند و ساخت و سازهای اسرائیل در این مناطق را غیرقانونی می‌شمارد.
هر چند که این معاهده نیز ظالمانه و خلاف واقع است اما به بخشی از ‌اشغالگری صهیونیست‌ها در بیت‌المقدس اذعان دارد.
اما بر خلاف این مسائل کنگره آمریکا در سال 1995 قانونی را به تصویب رساند که دولت را به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس ‌اشغالی موظف می‌کند. اما به خاطر تبعات سنگین این اقدام برای رژیم صهیونیستی و ترس از جلو افتادن مرگ این غده سرطانی، هیچ یک از روسای‌جمهور آمریکا، جرأت چنین حماقتی را نداشتند، بنابراین در سال‌های گذشته با استفاده از اختیارات خود، هر 6 ماه این اقدام را تعلیق می‌کردند.
اما ترامپ رئیس­‌جمهور جدید آمریکا در سخنرانی­‌اش در 15 آذر 1396 در حالی که مایک پنس، معاونش او را همراهی می‌کرد قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد.
ترامپ در سخنرانی خود گفت: ‌‌روسای جمهوری قبلی آمریکا تصور می‌کردند که تأخیر انداختن شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به پیشبرد صلح کمک خواهد کرد اما آنها شجاعت لازم را نداشتند و سیاست‌های آنان به حصول صلح منجر نشد اما من امروز به این نتیجه رسیده‌ام که وقت آن است قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسم.
وی در این سخنرانی تاکید کرد که من به این قطعیت رسیدم که باید سفارت‌مان را از تل‌آویو به اورشلیم منتقل کنیم.
وی در پایان سخنانش فرمان اجرایی انتقال سفارت آمریکا به قدس ‌اشغالی را امضا کرد.
شنیده شده ترامپ قبل از اعلام این تصمیم خیانت­‌بار با بن سلمان و چند تن از رهبران کشورهای مرتجع عربی تماس گرفته و با هماهنگی آنها چنین تصمیمی را اعلام کرده است.
اعتراض به توطئه جنون‌­آمیز ترامپ در سراسر جهان
در پی این اقدام نابخردانه و جنون­‌آمیز اعتراض و ناآرامی فلسطین و سراسر جهان را فرا گرفت.
از زمان اعلام تصمیم ترامپ، درگیری‌های مسلحانه و خیابانی گسترده‌ای بین ارتش رژیم صهیونیستی و گروه‌های فلسطینی آغاز شده که در نتیجه آن تاکنون دست‌کم شش فلسطینی شهید و نزدیک به دوهزار تن زخمی شده‌اند.
از زمان اعلام تصمیم ترامپ و بعد از آن، به فاصله کوتاهی موج اعتراضات جهان را فرا گرفت. حتی سازشکاران، حامیان، مدافعان، دوستان و متحدانِ نزدیک آمریکا و اسرائیل این توطئه شیطانی را محکوم کردند.
در طول حدود 10 روز گذشته در ایران، عراق، کویت، تونس، اردن، پاکستان، فلسطین، یمن، لبنان، مالزی، ترکیه، اندونزی، آمریکا، هند، افغانستان، آلمان، انگلیس، بلژیک، عربستان، بحرین، بنگلادش، یونان و... مردم تظاهرات کرده و مخالفت خود را با تصمیم «دونالد ترامپ» اعلام و آن را به شدت محکوم کردند.
در اکثر این کشورها راهپیمایی گسترده‌ای انجام شد و در برخی از این کشورها مانند تونس سفارت آمریکا از ترس حملات مردم تعطیل شد. هزاران نفر در ایالت شیکاگوی آمریکا نیز تظاهراتی را برگزار کردند تا مخالفت و اعتراض خود را نسبت به تصمیم دونالد ترامپ درباره قدس ‌اشغالی اعلام کنند.
شعار علیه عربستان در اعتراضات مردمی
در غزه و اردن حتی مردم، تصاویر بن سلمان را در کنار تصاویر ترامپ و نتانیاهو لگدمال کرده و آتش زدند و در عربستان هم مردم، به رغم ممنوعیت تظاهرات علیه ترامپ، راهپیمایی کردند. اردنی‌ها در اعتراض به تصمیم ترامپ، تظاهرات گسترده‌ای به راه انداختند و با در دست داشتن پرچم‌های اردن و فلسطین، شعارهایی علیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و ترامپ سر دادند. این نخستین باری است که مردم اردن علیه سران عربستان شعار سر می‌دادند تا نشان دهند ملت اردن از نقش پوششی عربستان درباره تصمیم اخیر ترامپ آگاه هستند.
اکثر گروه‌های فلسطینی تصمیم ترامپ را «اعلان جنگ علیه فلسطین» ارزیابی کرده و از آغاز انتفاضه چهارم خبر داده­‌اند.
تقابل موشکی
اعتراضات در فلسطین وارد فاز نظامی و تقابل موشکی نیز شده است.
در بحبوحه ناآرامی‌های شدید سرزمین‌های ‌اشغالی خبر رسیده شش راکت به شهرک‌های صهیونیست‌نشین شلیک شده که سامانه گنبد آهنین اسرائیل موفق به مهار تنها یک یا دو راکت شده است. پس از شلیک این راکت‌ها، آژیرهای خطر در سرزمین‌های ‌اشغالی به صدا درآمدند. گروه‌های مقاومت فلسطین شهرک‌های صهیونیستی در جنوب مناطق ‌اشغالی را موشکباران کردند تا نشان دهند در موضع آنان نسبت به آزادی قدس و فلسطین هیچ تغییری ایجاد نشده است. شاخه نظامی فتح با صدور بیانیه‌ای مسئولیت شلیک راکت به شهرک‌‌های «سدیروت و کیسوویم» در فلسطین ‌اشغالی را برعهده گرفته است. در پی شلیک این راکت‌ها، توپخانه و جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی به سمت پایگاه‌های مقاومت در شمال نوار چندین موشک شلیک کردند.
تلاش‌­های بی­‌فایده نتانیاهو
مطابق انتظار تنها رژیمِ تروریستی و تروریست‌پرور و کودک­‌کش صهیونیستی از این توطئه ترامپ حمایت کرد. نتانیاهو در واکنشی فوری ضمن تشکر از «سخنان شجاعانه»[به خیال خودش] رئیس‌جمهوری آمریکا از این تصمیم او قدردانی کرد. با این وجود تلاش­های نتانیاهو برای بهره‌­برداری از توطئه ترامپ بی‌نتیجه بوده است. نتانیاهو به هر جا که برای جلب حمایت از این اقدام ترامپ سفر می‌کند، به در بسته خورده و با موجی از اعتراض‌های خیابانی مواجه می‌شود. مثلا صدها نفر در بروکسل، در مخالفت با سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به این شهر تظاهرات کردند.
ریشه‌­یابی توطئه ترامپ
در ریشه­‌یابی این توطئه جنون‌­آمیز ترامپ نظریه­‌های مختلفی مطرح شده است. یک نظریه این است که ترامپ با دریافت پول قدس را پایتخت اسرائیل اعلام کرد. روزنامه ینی شفق در خبری اعلام کرد: دونالد ترامپ با دریافت ۲۰ میلیون دلار از لابی صهیونیستی فعال در دوران مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا، قول اعلام قدس به پایتختی اسرائیل را پس از ورود به کاخ سفید به آنها داده بود و هم‌اکنون به این وعده خود عمل کرده است.
حسین رویوران، کارشناس مسائل منطقه دو دلیل را در ریشه­‌یابی این توطئه خاطرنشان می‌نماید: «امروز رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ در داخل ایالات متحده با مشکلات عدیده‌ای مانند کاهش محبوبیت، محاکمه اطرافیان و... روبه‌رو است و امکان دارد که با این اقدام به دنبال جذب حمایت لابی صهیونیستی در آمریکا باشد تا از سقوط خود جلوگیری کند.... پیروزی‌های متعددی در منطقه برای جبهه مقاومت به وجود آمده است و اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، خلق یک پیروزی در مقابل شکست‌های پشت سر هم است. آنها تصور می‌کنند این کار نوعی قدرت‌نمایی است اما باید توجه داشته باشند که این اعلام با واکنش‌های بسیار محکمی چه در داخل سرزمین‌های ‌اشغالی و چه در سرتاسر جهان اسلام روبه‌رو خواهد شد که این می‌تواند برای اسرائیل خطرناک باشد.»(پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب)
پیامدهای توطئه ترامپ
دستاوردهای مقابله با حماقت ترامپ بسیار عظیم بوده است؛ آغاز انتفاضه، حملات موشکی به سرزمین‌های ‌اشغالی، موج تازه عملیات‌های استشهادی، تبدیل مجدد قدس به عنوان مسئله اول جهان اسلام و رسوایی ارتجاع عرب از جمله پیامدهای حماقت ترامپ در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بوده است.
[ترامپ] حماقت عجیبی مرتکب شد که به رغم خطرات نهفته در آن برای جهان اسلام، برکاتی را نیز پی داشته است. تبدیل مجدد فلسطین به مسئله اول جهان اسلام، رسوایی برخی کشورهای مرتجع عربی، هوا شدن استراتژی مذاکره با آمریکا و سازش با رژیم صهیونیستی و... از جمله این برکات است که با اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی حاصل شده است. آغاز یک انتفاضه تمام‌عیار علیه رژیم صهیونیستی که به قول خالد مشعل، می‌تواند جهانی هم بشود، یکی دیگر از پیامدهای مهم این اقدام ترامپ است که حقیقتا در صورت حفظ همین هوشیاری از سوی دنیای اسلام می‌تواند، عمر بیست و چند ساله باقی‌مانده رژیم صهیونیستی را باز هم کمتر کند.
عقب‌­نشینی آشکار
[ترامپ] برای کنترل خشم مسلمانان جهان هم که شده گفت، عملیاتی شدن روند انتقال سفارت دو سال زمان می‌برد. نیکی هیلی[سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد] نیز در جریان نطق خشم‌آلودش در سازمان ملل طی یک عقب‌نشینی آشکار موضعی منفعلانه اتخاذ کرد و در پاسخ به انتقادهای جهانی و بیانیه شورای امنیت گفت، آمریکا که هنوز سفارت را منتقل نکرده است!
امید به جبهه مقاومت به رهبری ایران
اعتراضات گسترده جهانی و تظاهرات مردمی بسیار بجا و ثمربخش است و همان­‌گونه که ملاحظه گردید موجبات هراس و عقب‌­نشینی دشمن را فراهم آورده است اما اگر این اعتراضات با تصمیمات عملی و اقدامات متحدانه کشورها و دولت‌­ها علیه رژیم صهیونیستی همچون تحریم همه­‌جانبه، تعطیلی سفارت و... همراه می­‌شد نسخه این رژیم جلاد و سفاک و طرفدار تروریسم سازمان­یافته به زودی پیچیده می­‌شد و این غده سرطانی به سرعت محو می­‌گردید اما متأسفانه خیانت­‌های کشورهای عربی و بی­‌تفاوتی‌های کشورهای غربی و سایر کشورها زمینه­‌ساز افزایش جنایات محور آمریکایی - صهیونیستی در جهان گردیده است.
در چنین شرایطی تنها راه چاره مبارزه خشن و مسلحانه علیه رژیم ‌اشغالگر قدس با هدف نابودی اسرائیل و آزادی قدس شریف است که این موضوع سال­‌هاست در دستور کار گروه‌­های مقاومت قرار دارد و جمهوری اسلامی ایران نیز تنها دولتی است که به‌صورت همه­‌جانبه و سازمان­‌یافته از این مبارزات حمایت می‌­نماید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها و بارها از محور مقاومت و مبارزات مسلحانه در منطقه و فلسطین آشکار و بی­‌محابا اعلام حمایت فرموده‌اند.
ایشان در حمایت از الگوی مقاومت در فلسطین فرمودند: «این رژیم وحشى و گرگ‌‌صفت که سیاستش این است که با مشت آهنین، با بى‌‌رحمى و سنگ‌‌دلى با مردم رفتار بکند و آدم‌‌کشى و کودک‌‌کشى و حمله‌‌ به مناطق و ویرانگرى اصلاً برایش مهم نیست و انکار هم نمی‌کند، علاجش جز از بین رفتن و نابود شدن نیست؛ که اگر ان‌شاءالله آن روز فرا رسید و نابود شد، که چه بهتر؛ [اما] تا وقتى که این رژیم جعلى سرِپا است و نابود نشده است، علاج چیست؟ علاج، مقاومت قاطع و مسلحانه‌‌ در مقابل این رژیم است؛ در مقابله‌‌ با رژیم صهیونیستى، باید از سوى فلسطینى‌‌ها دست قدرت نشان داده بشود.»1393/5/1
و نیز فرمودند: «اینک مردم فلسطین در کارنامه‌ی سه دهه‌ گذشته‌ خود، دو الگوی متفاوت را تجربه کرده‌اند و میزان تناسب آن با شرایط خویش را دریافته‌اند. در مقابل روند سازش، الگوی مقاومت قهرمانانه و مستمرِ انتفاضه مقدّس قرار دارد که دستاوردهای عظیمی برای این ملّت داشته است.... مقاومت توانسته است مسئله‌ فلسطین را زنده نگه دارد. باید دید اگر مقاومت نبود، اینک در چه شرایطی به سر می‌بردیم؟ مهم‌ترین دستاورد مقاومت، ایجاد مانع اساسی در برابر پروژه‌های صهیونیستی است. موفّقیّت مقاومت، در تحمیل یک جنگ فرسایشی به دشمن است، یعنی توانسته برنامه‌ اصلی رژیم صهیونیستی را که سیطره بر کلِّ منطقه بود، به شکست بکشاند.»1395/12/3
در ماجرای اخیر هم که ترامپ به وجود آورد جمهوری اسلامی ایران حمایتش از گروه‌های مقاومت را اعلام نموده است. همچنان‌که سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران طی تماس تلفنی با فرماندهی گردان‌های شهید عزالدین قسام و فرماندهی سرایا (گردان‌های جهاد اسلامی) در غزه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای پشتیبانی همه‌جانبه از نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین را اعلام کرد. فرمانده نیروی قدس سپاه همچنین بر آمادگی دیگر گروه‌های جبهه مقاومت در منطقه برای دفاع از مسجدالاقصی تأکید کرد.
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان هم گفت: من با قطع یقین می‌گویم که تصمیم ترامپ آغازی بر پایان اسرائیل خواهد بود، این در حالی است که آمریکا و اسرائیل می‌خواستند که تصمیم انتقال سفارت آمریکا به قدس آغاز پایان قدس باشد.