kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۰۸۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۸
فتنه تازه در سرزمین‌های اشغالی

ترامپ چهارشنبه قدس را پایتخت اسرائیل اعلام می‌کند!



پس از اینکه یک مقام آمریکایی اعلام کرد، روز چهارشنبه همین هفته  احتمالا طرح خطرناک ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از «تل‌آویو» به «قدس»، اجرایی می‌شود، جریان‌های مختلف فلسطینی نسبت به عملی شدن این طرح فتنه‌انگیز به آمریکا و رژیم صهیونیستی هشدار دادند.
مقام عالی‌رتبه در دولت «دونالد ترامپ» به شرط افشا نشدن نامش به رویترز گفته، «ترامپ روز چهارشنبه طی یک سخنرانی، احتمالا قدس را پایتخت اسرائیل معرفی خواهد کرد.»فتنه‌ای که ترامپ در دوره انتخاباتی خود وعده آن را به صهیونیست‌ها داده و آنان را امیدوار ساخته بود، کاری خواهد کرد که کشورهای دیگر هم اسرائیل را به رسمیت بشناسند! با این حال مسئولان آمریکایی اعلام کرده‌اند، به رغم اینکه ترامپ اعلام قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بررسی می‌کند اما اینکه انتقال سفارت از تل‌آویو به قدس باز هم به تعویق بیفتد، وجود دارد.«مایک پنس»، معاون ترامپ چند روز پیش گفته بود، ترامپ عملا در فکر انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس است. منابع آگاه معتقدند که علت به تعویق انداختن این طرح توطئه‌آمیز آمریکایی، صهیونیستی آماده کردن شرایط برای پذیرش این طرح از سوی فلسطینی‌هاست به خصوص که دو گروه مهم فلسطینی فتح و حماس برای پیگیری مسئله آشتی ملی اکنون در قاهره به سر می‌برند.اگرچه ممکن است ترامپ با راه‌اندازی این فتنه تازه، قصد داشته باشد از آن یک «مسئله» علیه فلسطینی‌ها بسازد و شرط عملی نکردن این فتنه را هم، پیوستن فلسطینی‌ها به طرح آشتی اسرائیل- فلسطین قرار دهد! کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۵ قانونی را تصویب کرد که به موجب آن باید قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته شده و سفارت آمریکا به آنجا منتقل شود. این قانون الزام‌آور، شامل بندی است که به روسای جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد در جهت حمایت از منافع امنیت ملی انتقال سفارت را برای شش ماه به تاخیر بیندازند از آن زمان تاکنون روسای جمهوری آمریکا به طور منظم و پشت هم دستور تعویق انتقال سفارت را دو بار در سال امضا کرده‌اند. ترامپ نیز این کار را در ژوئن(اردیبهشت) انجام داد.
واکنش‌ها
فتنه تازه آمریکایی، صهیونیستی «انتقال سفارت از تل‌آویو به قدس» اما، با واکنش‌های شدیدی مواجه شده است. در همین رابطه تشکیلات خودگردان فلسطین هشدار داده که این اقدام، فلسطینی‌ها را از حقشان مبنی بر اینکه قدس شرقی پایتخت کشورشان باشد، محروم می‌کند. «نبیل ابوردینه»، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین هم گفته: «به رسمیت شناختن و انتقال سفارت آمریکا به قدس برای آینده روند صلح خطرناک است و منطقه را به خانه اول بی‌ثباتی می‌برد... هر راه حل عادلانه‌ای برای مسئله فلسطین باید قدس را پایتخت کشور مستقل فلسطین محسوب کند.» «صائب عریقات»، از مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطین هم گفته؛ به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا بازی با آتش است: «قدس یک مسئله فلسطینی نیست بلکه یک مسئله عربی، اسلامی و مسیحی است. آمریکایی‌ها می‌گویند ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود وعده‌هایی داده است. ما به مشکلات داخلی ترامپ کاری نداریم، ولی باید آمریکایی‌ها بدانند که قدس موضوع بزرگی بوده و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، به معنای بازی با آتش است. فلسطین بدون پایتختی قدس شرقی، بی‌معناست.«نبیل شعث» مشاور محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان نیز اعلام کرده «اگر آمریکا قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام کند به روند صلحی که ادعا می‌کنند نیز پایان داده است. در صورت این اتفاق، تشکیلات خودگردان در هیچ مذاکره‌ای برای سازش وارد نخواهد شد.»
سازمان ملل
با این حال مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه در قطعنامه‌ای‌، اعلام کرد شهر قدس تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی قرار ندارد و هر گونه اقدام این رژیم برای تحمیل قوانین خود بر بیت‌المقدس غیرقانونی و باطل است. در این اقدام که در واقع یک سیلی دیپلماتیک و سیاسی به رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت اعضای ۱۵۱ کشور به مصوبه‌ای رای داد که این رژیم را به عنوان قدرت اشغالگر شهر قدس قلمداد می‌کند. براساس این مصوبه، اسرائیل هیچ ارتباطی با قدس ندارد و هر گامی که این دولت یهود در خصوص تحمیل قوانین و اراده‌اش در این شهر بردارد غیرقانونی، باطل و ملغی است.