kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۰۸۰
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۸

گزارش تکان‌دهنده عفو بین‌الملل از شکنجه‌گاه مخوف هلند


عفو بین‌الملل با ابراز نگرانی درباره وضعیت زندانیان در یکی از زندان‌های فوق امنیتی کشور هلند از شکنجه وحشیانه متهمین در این زندان پرده برداشت.
پیش از این اخبار و گزارش‌های زیادی در مورد زندان‌های مخفی سازمان سیا در کشورهای اروپایی منتشر شده بود که در آنها وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها علیه زندانیان اعمال می‌شود. اما اخیرا اخبار و گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد خود دولت‌های اروپایی نیز به بهانه مبارزه با تهدیدات تروریستی این زندان‌ها را تشکیل داده و به شکنجه متهمین مشغولند.در این مورد عفو بین‌الملل با بررسی موضوع نقض حقوق بشر در کشور هلند، با انتشار گزارش 64 صفحه‌ای در 30 اکتبر 2017 (8 آبان 1396)، از وضعیت نامناسب زندانیان در یکی از زندان‌های فوق امنیتی این کشور که مخصوص متهمین و مجرمین جرائم امنیتی و تروریستی است، پرده برداشت و انتقادات خود را نسبت به رویه نامناسب بازداشت و محکومیت افراد و همچنین شرایط نگهداری و برخورد با زندانیان اعلام کرد.بر اساس این گزارش یکی از دلایل نقض جدی حقوق بشر در زندان‌های فوق امنیتی هلند وجود یک واحد بازداشتگاه ویژه «تی‌ اِی» و تشکیل آن در سال 2006 از سوی دولت هلند است که مختص افراد مشکوک و متهم به جرایم امنیتی و تروریستی بوده و توسط نیروهای سختگیر امنیتی اداره می‌شود. مقامات نیز بدون بررسی مورد به مورد مظنونین و متهمین به اقدامات تروریستی و بدون در نظر گرفتن اینکه آیا این افراد واقعاً‌ تهدیدی جدی در اعمال خشونت و سایر رفتارهای ناهنجار بوده‌اند یا خیر، آنها را در زندان
«تی‌ اِی» بازداشت می‌کنند. کمیته اروپایی ممنوعیت شکنجه و مجازات‌های غیرانسانی و تحقیرآمیز، در سال 2007 و بار دیگر در سال 2017 در این خصوص ابراز نگرانی و از دولت هلند به دلیل قرار‌دادن خودکار متهمین و مظنونین اقدامات تروریستی در بازداشتگاه «تی‌اِی» بدون بررسی مورد به مورد، انتقاد کرد.
مرده‌های متحرک!
 بر اساس این گزارش بازداشت افراد در «تی‌اِی» بدون اثبات جرم آنها، بد رفتاری با بازداشت‌شدگان و عدم امکان جابجای افراد، باعث تشدید تمایلات افراط‌گرایانه افراد بازداشت‌شده می‌شود. بازداشتگاه «تی‌ اِی» بازداشت شدگان را روزانه در حبس‌های انفرادی طولانی‌مدت، بین 19 تا 22 ساعت، قرار می‌دهد، در طول این مدت، بازداشت شدگان از برقراری هرگونه ارتباط فیزیکی و اجتماعی در مدت زمان کوتاهی که بیرون از سلول انفرادی هستند، محرومند. در «تی‌ای» ارتباط با دنیای بیرون بسیار محدود است و انسان در واقع به مرده متحرک تبدیل می‌شود. بر اساس گزارش عفو بین‌الملل در این بازداشتگاه زندانیان برهنه شده و همچنین مواردی از آزار و اذیت‌های جنسی در طول بازرسی‌های بدنی گزارش شده است.