kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۹۹
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۰
فیگارو گزارش داد

رقابت شرکت‌های آمریکایی برای ورود به بازار ایران

یک روزنامه فرانسوی طی گزارشی از تلاش روزافزون شرکت‌های آمریکایی برای گسترش روابط با ایران و ورود به بازار این کشور جهت سرمایه‌گذاری در آن خبر داد.
به گزارش فارس، روزنامه فرانسوی «فیگارو» در گزارشی به قلم «جورج مالبرونو»‌ نوشت: در حالیکه مذاکرات سیاسی میان غرب و ایران آغاز شده، شرکت‌های خارجی در حال گسترش تماس‌ها و ارتباطات خود با تهران هستند.
این گزارش می‌افزاید: در بخش اتومبیل، شرکت اتومبیل‌سازی «کرایسلر»‌پیشنهاد سرمایه‌گذاری در بازار 75 میلیون نفری مصرف‌کنندگان ایرانی را در آغاز ماه مارس و از طریق یک کانال دیپلماتیک تحت موافقت دولت آمریکا به ریاست جمهوری ایران ارائه داده است. با این وجود واشنگتن رسما از شرکت‌های خارجی می‌خواهد تا زمانیکه توافق بر سر عدم وجود تهدید هسته‌ای از جانب ایران حاصل نشده، برای ورود به این کشور عجله نکنند.
بر اساس این گزارش از سوی دیگر شرکت‌ آمریکایی «سیسکو سیستم» تولیدکننده تجهیزات شبکه به عنوان غول صنعت کامپیوتر، درخواست صدور تجهیزات خود به ایران را به خزانه‌داری آمریکا ارائه داده و این درخواست مورد استقبال «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا واقع شده است.
فیگارو در بخشی دیگر از گزارش خود نوشت: «محمد نهاوندیان» به عنوان معمار اصلی گشایش اقتصادی ایران به روی آمریکا که سال‌های زیادی را در آمریکا زندگی کرده، در تلاش برای ایجاد اتاق بازرگانی ایران و آمریکا در تهران است و در نظر دارد مسئولیت اداره آن را یک استاد دانشگاه ایرانی برعهده بگیرد.
به نوشته این روزنامه فرانسوی، شرکت‌های آمریکایی در رویکرد خود در قبال بازار ایران، از امتیاز مهاجران تحصیلکرده ایرانی در آمریکا بهره‌مند هستند که بسیاری از آنها به نمایندگی از شرکت‌های خارج از کشور به ایران سفر می‌کنند.
بر اساس گزارش فیگارو پس از شرکت آمریکایی «جنرال موتورز»، شرکت‌های بزرگ نفتی و شرکت هواپیماسازی بوئینگ نیز در  حال آماده‌باش ] برای ورود به بازار ایران[ هستند. طبق توافق ژنو میان ایران و قدرت‌های غربی، شرکت بوئینگ به تازگی مجوز فروش قطعات یدکی به شرکت هواپیمایی «ایران ایر» به عنوان کهنه‌ترین ناوگان هوایی جهان را دریافت کرده است.