kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۰۰۱
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵

توضیح وزارت صنعت و پاسخ کیهان(خبر ویژه)


در پی انتشار اظهارات حسین راغفر استاد دانشگاه الزهرا(س)  با عنوان «معلوم نیست 16 هزار میلیارد تومان یارانه تولید کجا صرف شده»، روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت توضیحی ارسال کرد.
در توضیح این روابط عمومی تحت عنوان «توضیحات روشنگر» آمده است:
« - منابع پرداخت شده در سال 1395 در قالب پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و با هدف حمایت ویژه از صنایع کوچک و متوسط صورت گرفته و در قالب تسهیلات بوده نه یارانه و یا وجوه اداره شده.
- دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های انجام شده تمام مراحل کار را به صورت شفاف برای دست‌اندرکاران اجرایی و نظارتی طراحی کرده است.
- برای مدیریت این فرآیند سامانه ثبت‌نام، ثبت وقایع و اقدامات عوامل اجرایی طراحی و پیاده‌سازی شد که گزارش‌های آن به صورت برخط و منظم در اختیار مقامات ذیربط قرار گرفت.
- تسهیلات به بنگاه‌هایی پرداخت شد که از نظر فروش و یا فعالیت‌ بنگاهی مشکلی نداشته و نقدینگی از عمده‌ترین مشکلات آنها بود.
- با دستورالعمل ابلاغ شده در سال گذشته تیم‌های نظارتی با حضور دستگاه‌های ذیربط در هر استان تشکیل و روند پرداخت تسهیلات و هزینه‌کرد آنها از طریق بازدیدهای میدانی رصد و پایش می‌شد.
- گزارش عملکرد این فرآیند و پروژه در مقاطع مختلف و از طرق رسمی به استحضار ملت شریف ایران و مقامات ارشد نظام رسیده است که از طریق‌ پرتال وزارت صنعت، معدن و تجارت قابل دسترس است.
- محور خبر منتشر شده در ارتباط با نقد بسته اشتغال فراگیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده که مرتبط به وزارت صنعت، معدن و تجارت  نیست.»
کیهان: با تشکر از توضیح روابط عمومی وزارت صنعت، چند نکته درباره این توضیح و خبر کیهان قابل توجه است.
1- از همین بند آخر توضیح شروع کنیم. بسته‌های حمایتی دولت تحت عناوین مختلف قرار است به تولید رونق بدهد، چرخ اقتصاد را بگرداند، و از شغل‌های موجود حمایت و شغل‌های جدید ایجاد کند. اما با وجود بودجه‌های چند ده هزار میلیاردی، عملا اتفاقی نمی‌افتد. چرا؟
2- چرا وزیر قبلی صنعت (‌که تا مردادماه امسال بر سر کار بود) تصریح کرد حتی یک ریال یارانه  به تولید پرداخت نشده است. آیا قرار نبود بخشی از منابع هدفمندی یارانه‌ها به تولید اختصاص یابد؟! چرا برخی بودجه‌های اختصاص یافته تحت عنوان کمک هزینه خرید، به جای حمایت از تولید، صرف خرید و فروش برخی اقلام مصرفی و کارخانه‌های خاص دولتی شد و عملا کمترین حمایتی از این طریق از تولید ملی و بخش خصوصی نشد.
3- اصل حرف آقای راغفر در مصاحبه با فرارو این است که تصور برخی مدیران دولتی از اشتغالزایی، تزریق صرف پول به بخش‌هایی از اقتصاد است که صرفا موجب ایجاد رانت برای برخی افراد خاص می‌شود. نقض این حرف به این است که دولت و وزارتخانه‌های صنعت و تجارت، و رفاه و کار و... گزارش مستند بدهند که چه‌قدر هزینه‌کرد بودجه‌های چند ده هزار میلیارد تومانی تحت عناوین اشتغالزایی و کارورزی و حمایت از تولید و برنامه فراگیر اشتغال و ایجاد اشتغال روستایی و... در عمل به تقویت کارخانجات و افزایش اشتغال و مهار بیکاری کمک کرده است؟!
4- در همان خبر پرسیده شده که منابع 16 هزار میلیارد تومانی چگونه تخصیص یافته و چه کسانی این منابع را دریافت کرده‌اند و این منابع چه سرنوشتی پیدا کرده است.