kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۷۲۶
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۴

کوتاه از سراسر جهان



آمریکا
دویچه وله: اداره امنیت داخلی آمریکا به مقامات این کشور اعلام کرده هکرهای روسی در ۲۱ ایالت تلاش کرده‌اند وارد سیستم‌های انتخاباتی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا شوند اما آنها در تغییر آراء ناکام مانده‌اند. موضوع مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا به نفع ترامپ، مدتی است به عنوان یک بحران سیاسی در آمریکا مطرح است.
لیبی
ایسنا: «غسان سلامه» فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی می‌گوید حامیان معمر قذافی می‌توانند در روند سیاسی کشور شرکت داشته باشند. «سلامه» طی روزهای گذشته نقشه راهی را برای حل بحران لیبی ارائه کرده که شامل برگزاری انتخابات سراسری در تابستان آینده است. لیبی از زمان سرنگونی نظام معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ صحنه درگیری‌ها میان شبه نظامیان است.
یمن
النجم الثاقب: نیروهای یمنی موفق شدند بامداد شنبه عملیات بزرگی را که نظامیان سعودی در نجران اجرا می‌کردند، زمینگیر و تعدادی از سعودی‌ها را اسیر کنند. روز جمعه نیز گروه رسانه‌ای «الاعلام الحربی» در یمن، تصاویری از دو نظامی سعودی که اسیر شده بودند، منتشر کردند.
عربستان
اینترسپت: برنی سندرز سناتور آمریکایی و نامزد انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا  به شدت از سیاست خارجی آمریکا در قبال عربستان انتقاد کرده است. وی تاکید کرده آمریکا  بنا به هر دلیلی  این حقیقت که عربستان کشوری غیردموکراتیک است و نقش بسیار بدی در عرصه بین‌المللی بازی کرده را نادیده گرفته است. به گفته سندرز آمریکا بارها و بارها جانب عربستان را گرفته و از طرف دیگر، ایران، که اخیراً انتخابات برگزار کرده را کنار گذاشته است.
عمان
میدل‌ایست‌آی: انگلستان در برنامه‌ای مشترک و نظامی با عمان که شامل قراردادی یک میلیارد و دویست میلیون دلاری  است از سال ۲۰۱۴ عهده‌دار آموزش نیروهای ویژه، نظامی و پلیس ضدشورش عمان شده است. این آموزش‌ها که عمدتاً در شمال ایرلند صورت گرفته مورد اعتراض شدید گروه‌های مدنی و حقوق بشری انگلیس و عمان قرار گرفته است.
ژاپن
رویترز: ارتش ژاپن روز جمعه اعلام کرده، ناو هواپیمابر رونالد ریگان آمریکا مانورهای مشترک دریایی را با ناوهای جنگی ژاپنی در آب‌های جنوب شبه جزیره کره برگزار کرده است. این مانور با هدف نشان دادن قدرت دریایی آمریکا و ژاپن به کره شمالی بوده است، آن هم در شرایطی که تهدیدات ناشی از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی پیونگ یانگ افزایش یافته است.
انگلیس
اسپوتنیک: تصویری قدیمی از یک سند نشان می‌دهد که سعودی‌ها هم خلیج فارس را به همین نام تاریخی و همیشگی می‌نامیدند و مثل حالا از نام مجعول «خلیج عربی» استفاده نمی‌کردند. در این سند نامه‌ای با دستخط و امضای ملک عبدالعزیز، بنیانگذار نظام سعودی در عربستان در سال 1347 هجری قمری منتشر شده که در آن از نام «الخلیج‌ الفارسي» استفاده کرده است.