kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۷۲۳
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۶
عفو بین‌الملل:

سوچی دروغ می‌گوید روستاهای مسلمانان هنوز در آتش می‌سوزد


سرویس خارجی-
عفو بین‌الملل در جدید‌ترین گزارش خود با اعلام اینکه روستاهای مسلمانان روهینگیا همچنان در آتش می‌سوزند تاکید کرد که ادعاهای سوچی در مورد پایان خشونت‌ها صحت ندارد.
اخیرا آنگ سان سوچی، رهبر میانمار در واکنش به کشتار مسلمانان روهینگیا اعلام کرده بود «آتش‌سوزی روستاهای مسلمانان صحت ندارد و عملیات ارتش هم محدود شده است.» وی این را هم گفته بود «شاید از اقدامات ارتش که صحت آنها هم زیر سؤال است! انتقاد کند! اما عفو بین‌الملل در جدیدترین گزارش خود که در پاسخ به این ادعاها تهیه شده اعلام کرده تصاویر ماهواره‌ای و فیلم‌های ویدیویی از استان راخین نشان می‌دهند که روستاهای روهینگیایی‌ها همچنان در آتش می‌سوزند و این با ادعای رهبر میانمار درباره اینکه عملیات ارتش پایان یافته در تناقض است.» به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، عفو بین‌الملل مستقر در لندن تاکید کرده «منابعی در راخین واقع در غرب میانمار اعلام کرده‌اند که آتش سوزی‌ها از سوی برخی از اعضای نیروهای امنیتی میانمار و آشوبگران در منطقه آغاز شده‌اند. این خشونت‌ها باعث شده تا ۴۲۹ هزار روهینگیایی در کمتر از یک ماه به بنگلادش فرار کنند.»«تیرانا حسن»، مدیر واکنش بحران عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که اواخر روز جمعه منتشر شد، آورده است: «این شواهد نشان می‌دهند که آنگ سان سوچی، رهبر میانمار درباره پایان عملیات ارتش در راخین واقعیت را نگفته است. خانه‌ها و روستاهای مسلمانان روهینگیایی همچنان در آتش می‌سوزند.» گروه دیگری موسوم به «کمپین بین‌المللی ممنوعیت استفاده از مین‌های زمینی» در گزارشی با انتقاد از دولت میانمار در استفاده از «مین‌های ضد نفر در سراسر مرز این کشور با بنگلادش» که محل عبور مسلمانان روهینگیایی است، آورده است: «براساس شواهد موجود، مین‌های ضد نفر در مرز میان دو کشور باعث کشته یا زخمی شدن آوارگان روهینگیایی می‌شوند که از حملات دولت میانمار به سمت بنگلادش فرار می‌کنند. ما از دولت میانمار می‌خواهیم هرچه سریعتر این مین‌ها را خنثی کند.»
700 هزار نفر گریختند
از سوی دیگر، «استفان دو چاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل شمار مسلمانان میانمار را که به بنگلادش‌گریخته اند، بیش از ۷۰۰ هزار نفر اعلام کرد. به گفته «دوچاریک» نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر از این آوارگان در فاصله کمتر از دو ماه گذشته و در اثر خشونت‌های بوداییان ساکن میانمار وادار به فرار و
پناه آوردن به کشور بنگلادش شده‌اند.