kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۲۸۱۳
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱

مرکل: بشار اسد قوی‌تر از آن بود که انتظار داشتیم

همراه با بسیاری دیگر از سیاستمداران در سراسر جهان صدراعظم آلمان هم با جمله «اسد قوی‌تر از آن بود که انتظار داشتیم»به شکست در برابر مقاومت اعتراف کرد.


به گزارش فارس، دیروز گروه‌های مسلح مورد حمایت ترکیه که تا همین چند هفته پیش مورد حمایت آمریکایی‌ها هم بودند، به سوی نظامیان آمریکایی در نزدیکی شهر «منبج» سوریه تیراندازی کردند و سپس، این درگیری به تیراندازی متقابل تبدیل شد. در ارتباط با هویت شبه‌نظامیان مذکور، خبر رسمی مخابره نشده است، ولی گفته می‌شود که این شبه‌نظامیان همان معارضان به اصطلاح میانه‌رویی هستند که قبلاً مورد حمایت آمریکا نیز بوده‌اند.
دولت آمریکا دو ماه قبل، برنامه حمایت تسلیحاتی از معارضان سوری را بی‌نتیجه دانست و این حمایت را متوقف کرد! درپی حادثه منبج، ائتلاف آمریکایی ضدداعش به آنکارا اعتراض کرد.دولت ترکیه از حمایت‌های آمریکا از شبه‌نظامیان کرد در سوریه به شدت عصبانی است و آمریکا هم به خاطر گرایش‌های ترکیه به سوی روسیه و ایران، نسبت به مقامات آنکارا دلخور است.
کارشناسان می‌گویند، تیراندازی منبج اخطار عملی آنکارا به آمریکا در ارتباط با تحولات شمال سوریه است.
شهر منبج تحت کنترل کردهای مورد حمایت آمریکا قرار دارد. البته شبه‌نظامیان عرب مخالف دولت سوریه که از جانب ترکیه حمایت می‌شوند هم در مناطق اطراف منبج حضور دارند.«رایان دیلون» سخنگوی نیروهای ائتلاف آمریکایی اعلام کرده: «ما از ترکیه خواستیم به نیروهای تحت حمایت خود ابلاغ کند که تیراندازی به سمت نیروهای ائتلاف، قابل قبول نیست.»
ایسنا نیز در این‌باره گزارش داده، ارتش ترکیه روستای «گلجیرین» در اطراف شهر «عفرین» را در خاک سوریه با موشک و گلوله‌های توپ هدف قرار داد. در این حمله، 10 نفر از جمله یک کودک زخمی شدند.
به گزارش ایسنا، «آنکلا مرکل» صدراعظم آلمان اما اعتراف کرده که «بشار اسد» قوی‌تر شده و این برای غرب، خوشایند نیست. مرکل گفت: «بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه قوی‌تر از آن چیزی است که ما تصور می‌کردیم.»
صدراعظم آلمان در عین حال، سیاست نخ‌نمای سابق دولت خود را تکرار کرده و گفته، «قدرتمند شدن بشار اسد باعث نفی ضرورت انتقال سیاسی در سوریه نمی‌شود.» منظور از انتقال سیاسی، انتقال قدرت از بشار اسد به تروریست‌هاست!دولت آلمان نیز مثل دولت‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه، ترکیه و رژیم صهیونیستی درصدد برکناری «بشار اسد» رئیس‌جمهور قانونی سوریه بوده‌اند و به همین خاطر، غائله جنگ داخلی در این کشور را راه‌ انداخته‌اند. اما آنها اکنون نتیجه عکس گرفتند و مجبورند که این واقعیت را بپذیرند.طی هفته‌های اخیر دولت‌های قطر، ترکیه، عربستان، امارات و اردن مواضع خصمانه خود را در قبال دولت و ملت سوریه عوض کرده و در حمایت از دمشق، حرف‌هایی زده‌اند. سفیر سابق آمریکا در سوریه نیز دو روز قبل به غرب و متحدانش گوشزد کرد که باید پیروزی ایران و بشار اسد را در سوریه بپذیرند.
قتل‌عام 60 غیرنظامی سوری
از سوی دیگر خبر رسیده جنگنده‌های آمریکایی و تروریست‌های داعش حدود 60 غیرنظامی را در شهر «رقه» سوریه کشتند.
به گزارش ایسنا، جنگنده‌های ائتلاف وابسته به آمریکا با 133 حمله هوایی جداگانه به مناطق غیرنظامی حومه شهر «رقه» 27 غیرنظامی را کشتند. حملات مشابه آمریکا در هفته‌های اخیر جان صدها غیرنظامی را در «رقه» گرفته است. از داخل شهر رقه‌ نیز خبر رسیده، در خیابان‌های این شهر اجساد کسانی که به دست عناصر داعش و یا در حمله جنگنده‌های آمریکایی کشته می‌شوند، پراکنده شده است و کسی به آنها توجهی نمی‌کند. ایسنا به نقل از روزنامه انگلیسی «تایمز» نوشته مردم شهر موادغذایی در دسترس ندارند و به همین خاطر علف و برگ درختان را می‌خورند و به همین خاطر، در آنجا درختی وجود ندارد که برگ داشته باشد.از رقه همچنین خبر رسیده، گروه تروریستی داعش 30 غیرنظامی ساکن روستای «بوحمد» واقع در حومه شرقی «رقه» را به اتهام «ارتداد»، به قتل رسانده است. شماری غیرنظامی دیگر نیز به دست عناصر داعش بازداشت شده‌اند. تروریست‌ها اجساد غیرنظامیان کشته شده را به رود فرات انداختند. قبلاً نیز منابع سوری اعلام کرده بودند، جسد 150 تن که توسط داعش در حومه شهر «دیرالزور» به قتل رسیده‌اند، از رود فرات بیرون کشیده شده‌اند.
حمله به کاروان داعش
ائتلاف تحت رهبری آمریکا دیروز (چهارشنبه) کاروان تروریست‌های داعش را که براساس توافق با حزب‌الله قرار بود به شرق سوریه منتقل شود، هدف قرار داد و مانع انتقال این تروریست‌ها به شرق سوریه شد. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ائتلاف آمریکا با حمله به یک پل در مسیر این کاروان، مانع از حرکت عناصر داعش شد.
براساس توافقی که حزب‌الله لبنان با آن موافقت کرده بود ، تروریست‌های داعش حاضر شده بودند در صورت انتقال به استان دیرالزور سوریه، تسلیم شده و سلاح‌های خود را بر زمین بگذارند. دولت آمریکا دیروز به این توافق واکنش نشان داد و تهدید کرده بود که ممکن است کاروان داعش را هدف حملات هوایی قرار دهد.
سایر رویدادها
* روزنامه روسی «نزاویسیمایا گازتا» خبر داده که ائتلاف تحت رهبری آمریکا مانع پیشروی ارتش سوریه به سمت «دیرالزور» می‌شود.
* دولت عراق از انتقال داعشی‌های شکست خورده از مرزهای سوریه و لبنان به شهر «بوکمال» در نزدیکی مرزهای عراق، ابراز ناخرسندی کرد.
* درپی خودداری دولت اردن از پذیرش عناصر زخمی «ارتش آزاد»، این تروریست‌ها به فلسطین اشغالی انتقال یافتند.
* وزیر خارجه قطر گفته از هرگونه تلاشی برای بازگرداندن ثبات به سوریه حمایت می‌کنیم.