kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۷۳۲
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۸
مقاومت نتیجه داد

درخواست آمریکا برای مذاکره با بشار اسد، دمشق شرط گذاشت

برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند آمریکا تمایل خود را به گشودن کانال تماس با نظام سوریه ازطریق کشور عمان اعلام کرده و دولت سوریه نیز تحت شرایطی آن را پذیرفته است.


تسنیم به نقل از روزنامه لبنانی «الاخبار» گزارش داده، آمریکا هفته گذشته تمایل خود را برای گشودن کانال تماس با نظام سوریه ازطریق سلطان‌نشین عمان ابراز داشته است.
الاخبار نوشته: «براساس اطلاعات (به دست آمده)، سلطان‌نشین عمان پیام‌های دوجانبه‌ای را (میان آمریکا و سوریه) ردوبدل کرده است.»
این روزنامه سپس به دو شرط دولت سوریه دربرابر خواسته آمریکا اشاره کرده و نوشته: «اما پاسخ سوریه - براساس اطلاعات موجود - دو جنبه داشت؛ اول اینکه این گفت‌وگوها باید بدون هیچ تردیدی در سوریه صورت بگیرد و دوم، محتوای این گفت‌وگوها نباید فقط امنیتی باشد، بلکه باید امنیتی و سیاسی باشد، زیرا دمشق تمایزی بین این دو قائل نیست و معتقد است که هر یک، مکمل دیگری است.»
براساس تحلیل الاخبار، هرچند این تلاش‌ها، در مراحل اولیه است، ولی خود این اقدام آمریکا، عقب‌نشینی این کشور از اولویت‌های قبلی را آشکار می‌کند. پیش از این و طی سال‌های گذشته، غربی‌ها از شرط «کناره‌گیری بشار اسد از قدرت»، اصلا عقب‌نشینی نمی‌کرده‌اند. ولی در حال حاضر که می‌بینند تلاش‌های پنج‌ساله آنها برای براندازی کاملا شکست خورده، تلاش می‌کنند که در سوریه جدید، جای پایی داشته باشند.
طی حدود 70 سال اخیر جایگاه آمریکا در منطقه غرب آسیا تا این اندازه متزلزل نبوده و این وضعیت جدید، متحدان واشنگتن در منطقه را نیز نگران کرده است.
در سال 2011 سیا و موساد با اجرای طرحی موسوم به «لانه زنبور»، تندروهای سراسر جهان را متوجه سوریه کرده و جنگ داخلی دراین کشور را با هدف براندازی نظام «بشار اسد» راه انداخته‌اند. اما همانطور که می‌بینیم، این طرح نتیجه عکس داده و نه‌تنها بشار اسد قدرتمندتر از قبل، جایگاه خود را حفظ نموده، بلکه زنبورها (تروریست‌های داعش) هم متوجه اروپا شده‌اند!
ماجرای سوریه آشکارا ثابت می‌کند که آمریکا و رژیم صهیونیستی فقط زبان مقاومت را می‌فهمند و علاوه بر آن، غلبه بر تروریست های مورد حمایت صهیونیست‌ها در سوریه، یک‌بار دیگر نشان داد که مقاومت نتیجه می‌دهد، نه سازش و مذاکره.