kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۵۷۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
خودروهای 100 میلیونی فرانسوی وارد کشور می‌شود

بی توجهی به قدرت خرید مردم در بازار خودرو

در حالی که عامه مردم با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند، واردات کالاهای مصرفی در پسابرجام ادامه دارد و دومین خودرو پسابرجامی با قیمتی بیش از صد میلیون تومان بزودی وارد بازار خواهد شد.



 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پس از ورود پژو 2008 به بازار ایران و پیش فروش آنکه سرانجام با قیمت زیر 100 میلیون تومان و با حرف و حدیث‌ها گوناگون انجام شد، حالا شرکت ایران خودرو درصدد است تا محصولات دیگری از شرکت پژو را روانه بازارکند.
شنیده‌ها حاکی از آن است که فروش پژو 301 نیز با قیمت 94 میلیون و 900 هزار تومان بزودی انجام خواهد شد، با این تفاوت که تولید پژو 2008 درایران صورت می‌پذیرد و به گفته نعمت‌زاده با افزایش تولید این خودرو در داخل، امکان تعدیل و کمتر شدن قیمت فروش وجود دارد اما برای پژو 301 هنوز برنامه دقیقی مشخص نیست.
همچنین از هفته آتی فروش فوری پژو 508 اتوماتیک 2017 نیزبا قیمت 185 میلیون تومان انجام خواهد شد که نشان از اراده جدی ایران خودرو برای روانه کردن خودروهای بالای 100 میلیون تومان به بازار است.
در سال‌های اخیر اقداماتی در روانه کردن خودروهای باکیفیت به بازار صورت گرفته و در این راستا با کمپانی‌های فرانسوی همچون رنو و پژو تفاهم نامه‌ها و قراردادهایی به امضا رسید که زمینه همکاری را برای طرفین بوجود آورده، اما این سؤال وجود دارد که تولید و فروش این خودروها در بازه قیمتی 90 تا 100 میلیون چقدر می‌تواند راهگشا باشد؟
اگرچه پس از برجام زمینه همکاری‌های بین‌المللی بویژه در صنعت خودرو بوجود آمده، اما بهتر است که شرکت‌های خودروساز داخلی در ساخت و تولید خودروها، کشش بازار و قدرت خرید عموم مردم را بیشتر مدنظر قرار دهند.
شایان ذکر است، واردات خودرو در سال 96 رشد قابل توجهی داشته که موجب خروج بی‌رویه ارز از کشور شده است.
براساس آمار گمرک، در چهار ماهه نخست سال واردات خودرو بیش از 120 درصد افزایش داشته و تنها در بخش سواری در این مدت 26 هزار و 666 دستگاه ، به ارزش 752 میلیون و 689 هزار و 53 دلار به کشور وارد شده است.
بر پایه این آمار، ارزش کل خودرو و قطعات وارد شده به ایران از کشورهای مختلف در این مدت رقمی برابر یک میلیارد و 140 میلیون دلار بوده که چیزی در حدود 3هزار و 700 میلیارد تومان است.
رشد قابل توجه واردات خودرو به ایران زنگ خطر را برای بازار این محصول به صدا در آورده، به طوریکه اگر نظارت دقیقی بر آن وجود نداشته باشد، امکان برهم خوردن تعادل این بازار و خروج ارزهای زیادی از کشور خواهد شد.
به اعتقاد برخی کارشناسان صنعت خودرو، مهمترین دلیلی که موجب شد تا واردات خودرو در چهار ماهه نخست سال‌جاری درصد نسبت به دوره مشابه در سال قبل افزایش یابد، ‏‎سیاست‌ اشتباه وزارت صنعت در بازار خودروهای وارداتی بود.همچنین گفته می‌شود حوزه واردات خودرو به دلیل تصمیم‌های جهت‌‌دار و منفعت طلبانه عده‌ای، به جولانگاه برخی سودجویان تبدیل شده است.
نکته مهم‌تر آنکه، قدرت خرید بسیاری از مردم نهایتا در حد پراید 20 میلیونی است و حتی تعداد زیادی از آنان همین توان را ندارند و دنبال پراید دست دوم می‌روند. حال در این شرایط اقتصادی، واردات خودروهای صدمیلیونی نوعی دهن‌کجی به طبقات متوسط و ضعیف است. احتمال دیگر هم این است که مسئولان اطلاعی از وضعیت معیشتی عامه مردم ندارند و به فکر تأمین رفاه طبقات بالاتر از متوسط هستند.