kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۳

چالش ترکیب کابینه با هدف اشتغال و رونق اقتصادی(خبر ویژه)

ترکیب تیم اقتصادی کابینه جدید، تحقق وعده‌های دولت در خصوص اشتغالزایی و رونق اقتصادی را با چالش مواجه می‌کند.


هفته‌نامه 9 دی ضمن ارائه این تحلیل نوشت: نکته قابل توجه در تیم اقتصادی دولت دوازدهم، فقدان سابقه تحصیلات آکادمیک در رشته اقتصاد در میان اعضای آن است.
دربین وزرای پیشنهادی، عباس آخوندی پرانتقادترین گزینه است. او رکورددار استیضاح در دولت یازدهم است و اگرچه نقل است که حسن روحانی هزینه‌های بسیاری برای دفاع از گفته‌ها و عملکرد او در محافل سیاسی پرداخت کرده  اما حمایت‌های او در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری از حسن روحانی سبب شد تا اعتماد حسن روحانی را دوباره به خود جلب کند.
آخوندی هرچند طرح مسکن اجتماعی که هنگام اخذ رای اعتماد در دولت یازدهم مطرح کرد را باز هم تکرار کرده، اما نزدیکانش می‌گویند، این طرح قابل اجرا نیست و او هم اعتقاد چندانی به اجرای این طرح ندارد.
مسکن با سنگین‌ترین و طولانی‌ترین رکود خود در چند دهه گذشته مواجه است. در این میان تلاش اصلی وزیر راه و شهرسازی، افزایش وام مسکن بود که بدون توجه به قدرت پرداخت اقساط و بدون اجرای سیاست‌های مکمل، گرهی از رکود مسکن نگشود و انتخاب مجدد وی می‌تواند پالسی اشتباه به بازار رکودزده مسکن باشد. علاوه بر این رویکرد سیاسی و ادبیات تند وی علیه مسکن مهر و تلاش اندک برای رفع مشکلات سنگین این طرح، از دیگر نکات مورد انتقاد است.
عملکرد آخوندی در وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد وضعیت مسکن در چهار سال اخیر نامناسب بوده و بااین روند نمی‌توان انتظار تحولی در این زمینه داشت.
بدون شک قسمت عمده‌ای از رکود شرایط فعلی به خاطر رکود بخش مسکن بوده و وضعیت مسکن در کشور به قدری در دولت یازدهم پسرفت کرده که به آسانی نمی‌توان به خروج از رکودش دل بست.
یکی دیگر از ارکان اقتصادی دولت که حسن روحانی مجددا تمدید مدیریت سابق آن را پسندیده است، وزارت نفت بوده که بارها از جهت بی‌توجهی به منابع داخلی مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است.
علی‌رغم تاکید مسئولان نفتی درباره جبران عقب‌افتادگی از رقبا دربرداشت از پارس جنوبی، هدایت‌الله خادمی نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفته بود: «متاسفانه در توسعه‌ و برداشت از میادین مشترک، متناسب با همسایه‌ها پیش نمی‌رویم. در این حوزه کم‌کاری عجیبی داریم و باید اذعان داشت که این میادین در اولویت و مهم را تقریبا رها کرده‌ایم.»
در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز که محمد شریعتمداری معرفی شده است، باید گفت سابقه وی نشان می‌دهد که با توجه به اینکه تصدی وزارت بازرگانی را در دولت اصلاحات داشته و بیشتر وجهه تجاری آن پررنگ بوده است، بیم آن می‌رود که بخش صنعت و معدن کشور در حاشیه قرار گرفته و تحت‌الشعاع حوزه بازرگانی و تجارت قرار گیرد.
وی قرار است متولی وزارتخانه‌ای شود که همزمان سیاست‌گذار صنعت و تجارت است و از قضا این دو بخش سال‌هاست با چالشی نهان و بعضا آشکار مواجه است.
روحانی برای وزارت اقتصاد، مسعود کرباسیان را معرفی کرده است. گویا مسعود کرباسیان گزینه دقیقه نود فهرست روحانی بوده و با محمد نهاوندیان جایگزین شده است. کرباسیان که برای شرکت در مراسم هفتم پدر خود آماده حرکت به اصفهان بوده، با دستور رئیس‌جمهوری ناچار به لغو سفر خود و رفتن به پاستور می‌شود.
اقتصادی‌ها کرباسیان را به عنوان یک تکنوکرات می‌شناسند که پیش از این عملکرد ناموفقی در گمرک داشته است. به جز گمرک کرباسیان به دلیل مسئولیت‌هایی که در سازمان گسترش و نوسازی و صنایع و بازرگانی داشته است، از نظر فعالان اقتصادی بیشتر از آن که گزینه مناسب وزارت اقتصاد باشد، گزینه مناسب وزارت صنعت، معدن و تجارت به حساب می‌آید.