kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۷۹۸
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۴

تظاهرات سراسری در آمریکا برای استیضاح فوری دونالد ترامپ


سرویس خارجی-
همزمان با انتشار اخباری مبنی بر تلاش
بی‌سر و صدای دموکرات‌های کنگره برای ارائه طرح استیضاح «دونالد ترامپ» هزاران آمریکایی نیز با برپایی تظاهرات سراسری خواستار استیضاح فوری رئیس‌جمهور آمریکا شدند.
نمایندگان کنگره آمریکا در حال بررسی امکان آغاز تشریفات لازم برای استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هستند، البته این موضوع هنوز از سوی اکثریت اعضای جمهوری‌خواه کنگره مورد حمایت قرار نگرفته است. اما روز به روز بر جمع حامیان استیضاح افزوده می‌شود. رسانه‌ها نیز از تلاش بی ‌سر و صدای دموکرات‌های کنگره برای ارائه طرح استیضاح ترامپ خبر داده‌اند.
نشریه «هیل» در خبری در این باره نوشته چهار قانونگذار دیگر از حزب دموکرات آمریکا به دنبال حملات توئیتری اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به «میکا برژینسکی» مجری شبکه خبری «ام‌اس‌ان‌بی‌سی»، حمایت خود را از طرح پیگیری استیضاح ترامپ اعلام کردند.
پایگاه خبری «یاهو نیوز» نیز روز شنبه گزارش داده که در حال حاضر 25 قانونگذار دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا در حال کار روی طرح استیضاح ترامپ هستند. این طرح با هدف ایجاد یک «کمیسیون نظارتی» در کنگره آمریکا ارائه شده است و این کمیسیون می‌تواند با سلب صلاحیت ریاست از ترامپ، زمینه را برای حذف او از کاخ سفید تحت ماده 25 قانون اساسی آمریکا فراهم کند.
ماده 25 قانون اساسی آمریکا اجازه تشکیل یک نهاد مستقل و جداگانه دیگر برای برکنار کردن رئیس جمهور این کشور را براساس بررسی ظرفیت‌های ذهنی و فیزیکی می‌دهد. این ماده در سال 1967 میلادی و بعد از ترور «جان اف‌کندی» اضافه شد اما در حال حاضر، دموکرات‌های مجلس نمایندگان می‌گویند که توئیت‌های خودسرانه و بی‌هدف ترامپ نشان دهنده این است که او از نظر ذهنی صلاحیت ریاست در کاخ سفید را ندارد.
تظاهرات سراسری
اما همزمان با افزایش تلاش‌ها در کنگره برای استیضاح ترامپ هزاران آمریکایی نیز در سراسر این کشور با سردادن شعار «مرگ بر ترامپ، زنده باد مردم»، به قانونگذاران کنگره آمریکا تأکید کردند که ترامپ را «همین الان» استیضاح کنند. معترضان در «لس‌آنجلس» نمادی در دست داشتند که صورت ترامپ را روی بدن یک کودک نشان می‌داد و روی آن کلمه «استیضاح» نوشته شده بود. شبکه « ان‌بی‌سی» گزارش کرده در لس‌آنجلس، معترضان یک تابوت سیاه‌رنگ را حمل می‌کردند که با گل‌های قرمز، سفید و آبی تزئین شده بود و روی آن نوشته شده بود «ریاست جمهوری 1789 تا 2017».
برخی دیگر از معترضان نیز پارچه نوشته‌ای با خود حمل می‌کردند که روی آن در توصیف ترامپ نوشته شده بود: «عروسک خیمه شب بازی فاسد و غیرقانونی». همزمان با تظاهرات در حمایت از استیضاح ترامپ شماری از طرفداران وی نیز در برخی شهرها با تظاهرکنندگان درگیر شدند. حامیان ترامپ خطاب به معترضان رئیس‌جمهور آمریکا فریاد «شما جعلی هستید» سر می‌دادند. در ایالت تگزاس اما، معترضان از کنگره ایالتی به سمت ساختمان شهرداری حرکت کردند و شعار دادند: «ما چه می‌خواهیم؟ استیضاح! این استیضاح چه زمانی باشد؟ همین حالا».
توییتر جنجالی
این تظاهرات همزمان شد با توئیت عجیب و جنجالی ترامپ که سر و صدای رسانه‌ای زیادی را به پا کرد. ترامپ ویدئویی مونتاژ شده در توییتر منتشر کرده که در آن در حال کتک زدن فردی است که آرم «سی‌ان‌ان» روی سر او حک شده است. این ویدئو مربوط به یکی از مسابقات کشتی کج چند سال پیش در آمریکا است، که ظاهراً ترامپ هم در آن حضور داشته است. این رفتار ترامپ که پیش از این هم سابقه داشته، با واکنش گسترده‌ای در توییتر و همچنین رسانه‌های آمریکا همراه شده است. شبکه سی‌ان‌ان که هدف اصلی این توییت بوده، با صدور بیانیه‌ای کوتاه، به شدت از ترامپ انتقاد کرده است. برخی رسانه‌های آمریکایی هم این اقدام ترامپ را نشانه‌ای بر «نابالغ بودن رفتارهای» او تلقی کرده و به تمسخر وی پرداخته‌اند.