kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۲۹۸
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵

دهن‌کجی قطر به شروط 13گانه عربستان

امیر قطر با دو اقدام پشت سر هم یعنی تماس تلفنی با رئیس‌جمهور ایران و دیدار با القرضاوی، به شروط 13گانه عربستان برای آشتی رسما دهن‌کجی کرد. قطر حتی اعلام کرده تلاش‌هایش برای بهبود روابط با ایران (که خط قرمز سعودی‌هاست) کاملا جدی است.


سرویس خارجی-

هنوز چند روزی از اعلام شروط 13گانه عربستان برای قطر نگذشته که خبر رسید، امیر قطر به این شروط پاسخ منفی داده است. در واقع عربستان و سه کشور مصر، امارات و بحرین برای رفع محاصره قطر 13 شرط اعلام کرده بودند که شاید مهم‌ترین آن قطع روابط دیپلماتیک با تهران بود. اما امیر قطر و دکتر روحانی رئیس‌جمهور ایران درست پس از اعلام این شروط در یک تماس تلفنی بر «جدی» بودن روابط دوجانبه تاکید کردند. این مسئله نشان می‌دهد که امیر قطر قصد ندارد مقابل سعودی‌ها تسلیم شود.
در همین راستا، شبکه تلویزیونی «الجزیره» قطر که توقف فعالیت‌های آن یکی از شروط 13گانه کشورهای محاصره‌کننده است، گفت‌و‌گوی تلفنی «حسن روحانی» با «شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی» امیر قطر را به عنوان حمایت آشکار و صریح جمهوری اسلامی ایران از موضع قطر در قبال همسایگان عرب خود به ویژه عربستان تعبیر کرد. تماس تلفنی جدید شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با رئیس‌جمهور کشورمان که در آن بر عزم مجدد این کشور برای گسترش روابط با تهران تاکید کرده، «پاسخ مستقیمی» به عربستان و متحدینش بود که از این کشور خواسته بودند به روابطش با تهران پایان دهد. همچنین امیر قطر در چالشی جدید برای کشورهای عربی از جمله عربستان و امارات، با «یوسف القرضاوی» رئیس ‌اتحادیه جهانی علمای مسلمان دیدار کرد. این در حالی است که قطع حمایت‌ها از قرضاوی نیز یکی از این شروط بود.بحران در شبه جزیره عربستان به مراحل حساسی رسیده و کشورهای اروپایی نیز شروط 13گانه عربستان را بسیار «تحریک‌آمیز» و «غیرمنصفانه» دانسته‌اند.