kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۲۹۶
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
مسکو هشدار داد

تحرکات مشکوک آمریکا و اسرائیل برای ورود مستقیم به جنگ با سوریه

درپی بهانه‌جویی‌های جدید کاخ سفید علیه دولت دمشق و برخی تحرکات نظامی اسرائیل در سوریه، روسیه به آمریکا در مورد هرگونه اقدام علیه سوریه هشدار داد.


سرویس خارجی-

مسکو می‌گوید، آمریکا قصد دارد به پایگاه‌های نظامی ارتش سوریه حمله کند.پیروزی‌های ارتش سوریه علیه «داعش» در شرق این کشور همچنان ادامه دارد و طبق آخرین گزارش‌ها، ارتش پس از پنج سال روز یکشنبه برای نخستین بار وارد استان «دیرالزور» شده است.
اما، این پیروزی‌ها از طرف آمریکا و اسرائیل با نگرانی دنبال می‌شود و به همین خاطر، مواضع آنها نسبت به دمشق تهاجمی‌تر شده است. طی دو ماه اخیر جنگنده‌های آمریکایی بارها ستون‌های ارتش سوریه و مقاومت را بمباران کرده‌اند.
اکنون اما آمریکا در اقدامی جدید که دیروز رسانه‌ها آن را به طور گسترده پوشش دادند، مدعی شده ارتش سوریه قصد دارد در آینده، دست به یک حمله شیمیایی بزند.
به گزارش فارس، در بیانیه‌ای که کاخ سفید در همین ارتباط صادر کرده آمده است: «آمریکا تدارکات احتمالی رژیم اسد برای انجام یک حمله شیمیایی دیگر، که احتمالاً به کشتار دستجمعی غیرنظامیان از جمله کودکان بی‌گناه منجر خواهد شد را شناسایی کرده است.» (!)
پیش از این نیز آمریکا دولت سوریه را به حمله شیمیایی در «خان شیخون» متهم کرده بود. اما بعداً که دولت سوریه خواستار اعزام کمیته‌های حقیقت‌یاب به خان‌شیخون شد آمریکا و انگلیس مانع اعزام این کمیته شدند!
جالب است که در بهانه‌جویی جدید کاخ سفید علیه دمشق هم، وزیر دفاع انگلیس فوراً جانب کاخ سفید را گرفته و اعلام کرده که در این ماجرا با آمریکا همراه است.
در ارتباط با بیانه کاخ سفید، «نیویورک تایمز» هم نوشته که صدور چنین بیانیه‌ای، فرماندهان نظامی آمریکا را متحیر کرده است. براساس گزارش خبرگزاری تسنیم از این روزنامه، کاخ سفید در حالی این اتهام را مطرح می‌کند که دولت دمشق در سال 2014 همه سلاح‌های شیمیایی خود را تحت نظارت سازمان ملل، از سوریه خارج کرد.
«داریل کیمبال» مدیرعامل انجمن کنترل تسلیحاتی که یک نهاد بین‌المللی است در این‌باره گفته چیزی درباره تحرکات دولت سوریه برای انجام حملات شیمیایی نشنیده است. به هرحال، اگر همه این خبرها را از نگاه تحلیلی مدنظر قرار دهیم، متوجه می‌شویم که کاخ سفید نگران پیروزی‌های ارتش سوریه بوده و اکنون برای ضربه زدن به ارتش این کشور، به دنبال بهانه می‌گردد و حتی ممکن است نیروها و پایگاه‌های خود را در خاک سوریه تقویت کند. در گذشته «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا هم برای ورود مستقیم به جنگ سوریه، سلاح‌های شیمیایی دمشق را بهانه کرده بود. ولی اقدام دولت سوریه در سال 2014 در انتقال این سلاح‌ها به خارج، این توطئه آمریکا را خنثی کرد. روسیه همزمان با انتشار بیانیه کاخ سفید گفته اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد، آمریکا به زودی به پایگاه‌های نظامی سوریه حمله خواهد کرد.
حملات رژیم صهیونیستی
در همین حال خبر رسیده سران رژیم صهیونیستی هم که طی هفته گذشته به خبرسازی در مورد حضور نیروهای حامی ایران (حزب‌الله) در ارتفاعات جولان و قنیطره دامن می‌زدند، طی سه روز اخیر توسط نظامیان خود به طور متوالی، مواضع ارتش سوریه را در منطقه «قنیطره» با موشک و گلوله‌های تانک و هواپیماهای جنگنده هدف قرار داده‌اند. فرماندهی کل ارتش سوریه این حملات را تأیید کرده است.
بهانه اسرائیل این است که از داخل خاک سوریه به سوی مواضع نظامیان اسرائیلی خمپاره شلیک شده است. به گفته منابع سوری، حملات خمپاره‌ای مذکور به سمت فلسطین اشغالی، توسط گروه تروریستی «جبهه النصره» صورت می‌گیرد، تا زمینه حملات اسرائیل فراهم شود! جبهه النصره متحد رژیم صهیونیستی در سوریه است.
هشدار روسیه
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اما طی تماس تلفنی با «رکس تیلرسون» همتای آمریکایی خود، بر ضرورت خودداری آمریکا از انجام اقدام‌های تحریک‌آمیز علیه ارتش سوریه تأکید کرد. لاوروف طی کنفرانس خبری مشترک با همتای اتیوپیایی خود نیز گفت: ائتلاف آمریکایی ضد داعش گروه تروریستی «جبهه النصره» را در سوریه هدف قرار نمی‌دهد. لاوروف گفت: به کارگیری تروریست‌های جبهه النصره به وسیله آمریکا آن هم با پوششی جدید، بازی خطرناکی است که باید با آن مقابله کرد... برای مبارزه با تروریسم (که آمریکا مدعی آن است)، نباید معیارهای متناقض و افکار و طرح‌های مخفی را به کار گرفت.
«فرانتس کلیتسویچ» معاون اول کمیسیون امور دفاعی و امنیت مجلس سنای روسیه نیز گفت، واشنگتن برای یک دسیسه دیگر شیمیایی و حمله به ارتش سوریه آماده می‌شود، ولی نباید چنین اقدامی انجام دهد.
سایر رویدادها
* به گفته «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا مأموریت کردهای تحت حمایت واشنگتن (نیروهای دموکراتیک سوریه) پس از عملیات «رقه»، پایان نمی‌یابد!
* تسنیم به نقل از روزنامه روسی «کامرسانت» خبر داده، آمریکا درصدد خرید سلاح از گرجستان برای مخالفان دولت سوریه (تروریست‌‌ها) است!