kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۲۹۴
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
در میان اعتراض‌های گسترده مردمی

جزایر مصری با امضای ژنرال السیسی رسما به سعودی‌ها فروخته شد!

سرانجام رئیس‌جمهور مصر با وجود اعتراض‌های گسترده مردمی با واگذاری جزایر «تیران و صنافیر» به عربستان موافقت کرد و این دو جزیره را به سعودی‌ها فروخت.


به گزارش مهر، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر روز شنبه با توافقنامه «ترسیم مرزهای دریایی» بین این کشور و عربستان که در رسانه‌ها با عنوان «توافقنامه تیران و صنافیر» شناخته می‌شود، موافقت کرد. به موجب این توافق که پیش از این توسط پارلمان مصر مورد تصویب قرار گرفته بود دو جزیره مذکور به سعودی‌ها واگذار می‌شوند. دادگاه عالی قانون اساسی مصر پیش از این اجرای تمامی احکام مربوط به این را متوقف کرده بود. برخی منابع دولتی مصر اعلام کرده‌اند پس از موافقت السیسی با اعطای دو جزیره، پرچم این کشور به زودی و بدون برگزاری مراسم رسمی در این دو جزیره به اهتزاز درمی‌آید! در واکنش به این «خیانت»، مردم مصر به خیابان‌ها آمدند و گروه‌های سیاسی نیز با صدور بیانیه‌هایی این «وطن‌فروشی السیسی» را محکوم کردند.
توافقنامه فروش دو جزایر مصری، سال گذشته در حضور «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌‌جمهور مصر و «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی در کاخ «الاتحادیه» در شرق قاهره امضا شد. مردم مصر به شدت با این توافقنامه مخالف هستند و السیسی را به خیانت علیه کشور متهم می‌کنند.
اهمیت تیران و صنافیر
اگر چه دو جزیره دارای هیچ منبع نفتی یا آبی نیست، اما از موقعیت استراتژیک و بسیار مهمی برخوردار است، به گونه‌ای که باید آن دو را «دروازه ورود به خلیج عقبه» برشمرد که رژیم صهیونیستی، عربستان و اردن از آن برای عبور کشتی‌ها استفاده می‌کنند. این دو جزیره در دهانه ورودی «خلیج عقبه»، یعنی «تنگه تیران» در شمال دریای سرخ قرار دارند و می‌توان با استفاده از آنها در مواقع خاص تردد دریایی بندر ایلات را در سرزمین‌های اشغالی متوقف نمود. این دو جزیره از آن جهت که تنگه تیران تنها دسترسی فلسطین اشغالی از خلیج عقبه به دریای سرخ است و نقش مهمی در تبادلات تجاری رژیم صهیونیستی ایفا می‌کند از اهمیت خاصی برخوردار است. اکنون نیز که عربستان به سمت عادی سازی روابط با اسرائیل پیش می‌رود اعطای این دو جزیره به سعودی تهدیدات احتمالی از این دو جزیره را برای رژیم صهیونیستی از بین خواهد برد. درواقع در پشت پرده این وطن‌فروشی، اسرائیل قرار دارد.