kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۲۹۳
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۸

کوتاه از سراسر جهان



برزیل
خبرگزاری فرانسه: دادستان کل برزیل «میشل تامر» رئیس‌جمهور این کشور را به اخذ رشوه متهم کرد. بدین ترتیب، مجلس عوام برزیل در مورد استیضاح احتمالی تامر تصمیم خواهد گرفت. میشل تامر هرگونه تخلف را رد کرده و می‌گوید که در دادگاه بی‌گناهی او ثابت خواهد شد.
فلسطین اشغالی
ایسنا: «افیخای ادرعی» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از وجود روابط پنهان میان این رژیم و برخی کشورهای عربی پرده برداشت و گفت: ما امیدواریم که در آینده نزدیک به صورت مستقیم درباره این کشورها حرف بزنیم.
امارات
فارس: شیخ «خلیفه بن زاید آل نهیان» رئیس امارات متحده عربی برای نخستین‌بار پس از سه سال، در انظار عمومی دیده شد.
وی که سه سال قبل سکته مغزی کرده بود، در روز عید فطر در کاخ مجلل خود با اعضای خاندان خود و مسئولان اماراتی دیدار کرد. رئیس 69 ساله امارات دی 1392 سکته مغزی کرده بود.
یمن
خبرگزاری صدا و سیما: نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پایگاه‌های نظامیان سعودی را در منطقه «جیزان» عربستان هدف حملات موشکی قرار دادند.در این حملات غافلگیرکننده، شماری از نظامیان اشغالگر سعودی کشته و زخمی شدند. جنگنده‌های رژیم آل سعود هم در ظهر روز عید سعید فطر با بمباران منطقه «صرواح» یمن، 9 غیرنظامی را کشتند.
عراق
خبرگزاری دفاع مقدس: سرلشکر «رائد شاکر جودت» فرمانده پلیس فدرال عراق اعلام کرد، نیروهای ارتش این کشور دیروز مسجد تاریخی «الزیوانی» در بخش قدیمی موصل را از دست گروه تروریستی داعش آزاد کردند. به گفته وی، تروریست‌ها اکنون فقط بر مساحتی کمتر از 600 مترمربع در غرب موصل مسلط هستند.
آمریکا
رویترز: بر اساس گزارش موسسه نظرسنجی «پیو»، وجهه آمریکا بعد از روی کار آمدن «دونالد ترامپ»، در سراسر جهان به شدت افت کرده است و بسیاری از مردم کشورهای دیگر(کشورهای غربی) اعتمادی به توانایی آمریکا در رهبری جهان ندارند. البته آمریکا پیش از این و به خاطر جنگ‌افروزی‌ها و لشکرکشی‌های مکرر، به عنوان یک کشور جنگ‌طلب دانسته می‌شده است.
اوکراین
تسنیم: «ماکسیم پووال» افسر سرویس اطلاعاتی اوکراین بر اثر انفجار یک دستگاه خودروی بمب‌گذاری شده در «کی‌یف» پایتخت این کشور، جان خود را از دست داد. دولت اوکراین ضمن تایید این خبر، در ارتباط با عوامل پشت پرده این حمله، توضیحی نداد.