kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۰۲
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۹

عرضه محصولات کشاورزی 5 کشور خارجی در بورس کالای ایران

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران در آخرین روز فروردین ماه شاهد عرضه محصولات کشاورزی وارداتی از کشورهای روسیه، برزیل، اوکراین، قزاقستان و ترکمنستان بود.
علاوه بر این اقلام دانه کلزای خوزستان، فارس و ایلام روی تابلوی عرضه رفت.
همچنین در این روز و در تالار محصولات کشاورزی 200 تن گندم دامی روسیه به قیمت پایه 10 هزار و 450 ریال عرضه شد.
علاوه بر این 425 تن جو دامی قزاقستان، 190 تن ذرت دانه ای اوکراین، 45 تن کنجاله سویای برزیل و 50 تن کنجاله پنبه دانه پیلت ترکمنستان عرضه را در تالار معاملات بورس کالای ایران تجربه کرد.
شایان ذکر است، عرضه‌کنندگان داخلی نیز با دانه کلزا و کنجاله سویا پرک در تالار معاملات شرکت کردند.
رشد تامین مالی واحدهای تولیدی
مدیرعامل بورس کالای ایران از رشد 14 درصدی تامین مالی واحدهای تولیدی در بورس کالای ایران طی سال 92 خبر داد و گفت: طی سال گذشته با تامین مالی 202 هزار میلیارد ریالی واحدهای تولیدی در بورس کالای ایران، این بورس نقش بسزایی را در بهبود فضای کسب و کار کشور ایفا کرده است.
حسین پناهیان، یکی از ابزارهای بسیار مهم بورس کالا را هدایت منابع مالی به سمت بخش‌های تولیدی و استفاده از قراردادهای سلف عنوان کرد و افزود: این نوع قراردادها ضمن کمک به تامین مالی واحدهای تولیدی، امکان برنامه‌ریزی کوتاه مدت و بلندمدت را برای آنها فراهم می‌سازد و بر این مبنا، واحدهای تولیدی در قالب قرارداد سلف در سال 1392 حدود 202 هزار و 863 میلیارد ریال در بورس کالای ایران تامین مالی شده‌اند که حاکی از رشد 14 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
وی با بیان اینکه کمبود منابع مالی و عدم هدایت آن به سمت بخشهای تولید یکی از دلایل عدم رونق کسب و کار در ایران است، گفت: سود پایین بخشهای تولیدی کشور در مقایسه با سایر بخشهای اقتصادی نظیر بازرگانی به دلیل وضعیت تورمی کشور از جمله دلایل اصلی عدم حرکت منابع مالی به این سمت می‌باشد، این در حالی است که در واقع طی سال گذشته بورس کالا در مقایسه با سال ماقبل حدود 24 هزار و 679 میلیارد ریال منابع مالی بیشتری برای بخش تولید تامین کرده که رشد 14 درصدی داشته است. ضمن آنکه در این سال، حدود 47 درصد ارزش کل معاملات بورس کالا از طریق قراردادهای سلف صورت پذیرفته است.