kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۹۶
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۷
وزیر اقتصاد:

نرخ سود بانکی کاهش می‌یابد

وزیر امور اقتصادی و دارایی از برنامه‌ریزی شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی خبر داد.
به گزارش مهر، علی طیب‌نیا در مورد وضعیت آتی بازار پول و نظام بانکی کشور گفت: با توجه به روند کاهشی نرخ تورم قاعدتاً نرخ سود بانکی روند نزولی خواهد داشت. روند افزایش نرخ تورم در کشور در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است، اما با توجه به روندی که در ماه‌های اخیر آغاز شده تورم به سرعت کاهش پیدا کرده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه قطعاً نرخ رشد سودها در آینده ادامه پیدا نخواهد کرد، از کاهش نرخ سود بانکی خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های شورای پول و اعتبار، نرخ سود در سیستم بانکی در بخش سپرده‌ها و تسهیلات کاهش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: روند نرخ سود در آینده با آنچه که در گذشته اتفاق افتاد، متفاوت خواهد بود و جاذبه سرمایه‌گذاری در بازار بورس نیز در مقایسه با دیگر بازارها افزایش خواهد یافت.
طیب‌نیا در مورد دستاوردهای سفر اخیر خود به واشنگتن گفت: تغییرات معناداری از سفر قبلی که در برنامه بانک جهانی شرکت کردیم تا سفر اخیر نسبت به ایران، اقتصاد و روند تحول اقتصاد کشورمان شکل گرفته است.
این عضو کابینه دولت یازدهم افزود: کارشناسان صندوق بین‌المللی پول گزارشی را درباره اقتصاد ایران تهیه کردند و این گزارش به اتفاق آرا تصویب شد که نشان می‌دهد روند متغیرهای اقتصادی در ایران مطلوب و نرخ تورم در حال کاهش است.
وی با اشاره به اینکه صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم امسال را 15 تا 20 درصد پیش بینی کرده است، گفت: این در حالی است که ما روی نرخ 25 درصد هدفگذاری کردیم.
وزیر اقتصاد درباره پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران افزود: این صندوق رشد اقتصادی مثبت را پیش‌بینی کرده است که تمام این گزارشها نشان می‌دهد اقتصاد ایران در مسیر مناسبی در حال حرکت است.
طیب‌نیا از روند مطلوب روابط کشور با بانک جهانی خبر داد و گفت: چند سالی بود که روابط مالی این بانک با ایران به طور کامل قطع شده بود و در اجلاس گذشته موضوع را با مدیران ارشد این بانک مطرح کردم که ایران سهامدار عمده بانک جهانی است و باید از منافع آن برخوردار شود و مدیران این بانک نیز به صراحت اعلام کردند، محدودیت‌هایی که در گذشته ایجاد شده بود، موقتی بوده است.
حمایت از بازار سرمایه
وزیر اقتصاد همچنین در جلسه‌ای ویژه با حضور مدیران عامل بانکها دستور حمایت از بازار سرمایه را صادر کرد.
عبدالناصر همتی مدیر عامل بانک ملی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جلسه شنبه‌شب مدیران عامل بانک‌های دولتی با وزیر اقتصاد و دارایی، اظهار داشت: در این جلسه تصمیم بر این شد که از طریق تقویت «صندوق مشترک توسعه بازار سرمایه» از بورس حمایت شود.
وی در پاسخ به این سؤال که چه میزان اعتبار برای این منظور در نظر گرفته شده است، گفت: رقم قابل توجهی تزریق خواهد شد و با توجه به اینکه بازار، سهام ارزنده‌ای دارد با خرید آنها توسط صندوق،‌نگرانی‌های به وجود آمده برای سهامداران برطرف می‌شود.
مدیر عامل بانک ملی با بیان اینکه با افزایش منابع این صندوق، سهام خریداری خواهد شد، افزود: بانک‌های ملی، تجارت، ملت، سپه و همچنین بیمه مرکزی و بیمه ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار از نهادهای عضو این صندوق هستند.
وی همچنین از تأکید طیب‌نیا وزیر اقتصاد بر تقویت و حمایت از بازار سرمایه خبر داد و تصریح کرد: حمایت از بازار سرمایه هدف اصلی صندوق مشترک توسعه بازار سرمایه است.
از سوی دیگر محمود رضا خواجه نصیری مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با اعلام اینکه قرار بوده حمایت‌ها و کمک‌های بانکی و بیمه‌ای از یکشنبه آغاز شود و به صورت تدریجی ادامه یابد ادامه داد: براساس توافقات انجام شده برنامه این است که حمایت از بازار سرمایه به صورت مستمر باشد. وی خاطرنشان کرد: در عین حال،‌مقرر شده است این حمایت‌ها به صورت طولانی مدت و همه جانبه از بازار سرمایه ایران صورت گیرد.
امیرهامونی مدیر عامل فرابورس ایران نیز با اشاره به اینکه ایجاد شفافیت در رفتارها و تصمیمات کلان اقتصادی منجر به اعتماد بیشتر سرمایه‌گذاران خواهد شد، افزود: از شورای پول و اعتبار گرفته تا وزارت صنعت و تجارت باید بیش از اتخاذ تصمیمات، نتایج آن را بر بازار سرمایه پیش‌بینی کنند؛ البته در جریان تصمیم‌گیری نباید مباحث به صورت علنی و در رسانه‌ها عمومیت یابد.
مدیر عامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه قابل پیش‌بینی بودن سیاست‌ها و متغیرهای کلان اقتصادی به شفافیت بیشتر کمک می‌کند، گفت: این شفافیت تنها می‌تواند از دولت آغاز شده و به بدنه‌های آن برسد.
وی با تأکید دوباره بر اینکه دولت پیش از تصمیم‌گیری درباره متغیرهای کلان اقتصادی اثرات آن را بر بازار سرمایه باید پیش‌بینی کند، گفت: اکنون بازار سرمایه بازاری است که مؤلفه‌های آن بسیار گسترده شده و به راحتی دیگر قابل تحلیل نیست و قطعاً باید از طرف دولت ملاحظات و حمایت‌هایی ویژه داشته باشد.