kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۶۸
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۶
گفت وگو با معاون فرهنگی- اجتماعی سازمان بسیج هنرمندان

تلاش برای الگوسازی هنری با معیارهای انقلابی

اشاره: جواد جمیری، معاون فرهنگی– اجتماعی سازمان بسیج هنرمندان است. علاوه بر این، او مسئولیت برگزاری کنگره سراسری شهدای هنرمند کشو را نیز که قراراست، اجلاسیه کشوری آن هم برگزار شود ، به عهده دارد. به همین بهانه با او به گفت وگو پرداختیم.
  *کمی درباره حوزه فعالیت‌های معاونت فرهنگی – اجتماعی سازمان بسیج هنرمندان و میزان گستردگی این فعالیت ‌ها بگویید؟
بسم الله الرحمن الرحیم. گستردگی فعالیت معاونت فرهنگی – اجتماعی سازمان بسیج هنرمندان، به گستردگی تعریف فرهنگ است. شما اگر فرهنگ را تعریف کنید به گستره فعالیت‌های معاونت فرهنگی این سازمان می‌رسید. سازمان بسیج هنرمندان هم، چون یک سازمان فرهنگی وهنری است، بخشی ازفعالیت‌های فرهنگی –  هنری در درون این سازمان، تحت یک ساختار سازمانی به نام معاونت فرهنگی سازمان تعریف شده است. درواقع، نه تنها ماهیت فعالیت‌های این سازمان، بلکه فعالیت‌های معاونت فرهنگی- اجتماعی هم، در ذیل همین دو واژه خلاصه می‌شود. برای هر حرکتی ازجمله فعالیت‌های فرهنگی و هنری، اول شناخت تهدید‌ها و آسیب ‌ها و همچنین شناخت فرصت ‌ها و ظرفیت‌های آن عرصه، ضرورت دارد. بالطبع، بخش مهمی از فعالیت این معاونت هم، شناخت تهدیدات حوزه فرهنگی، به ویژه عرصه هنری در حوزه تهدیدات نَرم و شناخت فرصت ‌ها و ظرفیت‌‌ها برای بهره برداری بهینه از این ظرفیت ‌ها و همچنین ارائه راهکارهای موجود با توجه به ظرفیت‌های جامعه است. قطعاً اگربخواهیم فعالیت مان با موفقیت توأم باشد، باید آسیب ‌ها و تهدیدات موجود را به روز شناسایی کنیم تا بتوانیم پاسخ مناسبی به این آسیب ‌ها و تهدیدات داشته باشیم. برای چگونگی این شناخت هم، شاخصه‌هایی وجود دارد که به صورت یک برنامه مدون تعریف شده اند؛ اینکه چگونه می‌شود عرصه فرهنگ و هنر را شناخت و با چه استانداردهایی و در واقع تهیه یک برآورد فرهنگی از آسیب ها، تهدیدها، پتانسیل ‌ها و ظرفیت ‌ها در عرصه فرهنگی و هنری جامعه که این کار، بسیار وسیع و گسترده است و بخشی از فعالیت‌های این سازمان را در برمی گیرد. با شناخت تهدیدات و حوزه آسیب‌هایی که فرهنگ و هنر جامعه ما را تهدید می‌کند، برای مقابله با این تهدیدات، طبعاً ضرورت دارد که یک سری از برنامه ‌ها نیز تعریف، تبیین واجرا شود که این بخش هم، شناخت فرصت ‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری جامعه را ایجاب می‌کند که شناخت این ظرفیت ‌ها هم، بخش دیگری از فعالیت ‌ها را در برمی گیرد.
*می توانید با مثال‌های مشخصی به این موضوع بپردازید؟
بله، به عنوان مثال، یکی از موارد، می‌تواند جشنواره‌های مختلفی باشد که در طول سال در سطح کشور برگزار می‌شود؛ این یک حوزه اجرایی درعرصه فرهنگ است که حاوی قوت ‌ها و حتی آسیب ‌ها و ضعف‌هایی برای جامعه هنری است که شناسایی این نقاط قوت و آسیب ‌ها و نقاط ضعف ‌ها و حتی ظرفیت‌های این جشنواره ها، بخشی از فعالیت‌معاونت فرهنگی این سازمان است تا بعد بتواند برای آن کاهش آسیب ‌ها یا حتی حذف آسیب ‌ها و بهره مندی صحیح از ظرفیت ها، راهکارهایی را در قالب برنامه، ارائه بدهد. حتی به فرض اگرهم نتوانیم این آسیب ‌ها را برطرف کنیم، به صورت غیرمستقیم می‌شود با تعیین وتبیین این آسیب ‌ها و اعلام آن به سازمان‌های برگزارکننده جشنواره ‌ها و انتقال آن به متولیان این جشنواره ها، کاری انجام داد و با حضور در شوراهای سیاست گذاری و برنامه ریزی، این آسیب ‌ها را کمترکرد واین حرکت را بهتربه جلو پیش برد.
*خُب درباره بخش سیاست گذاری ‌ها درحوزه فرهنگی و هنری و راهکار‌ها چطور؟     
بخش دوم فعالیت‌های معاونت فرهنگی – اجتماعی سازمان بسیج هنرمندان، مربوط به سیاست گذاری حوزه فرهنگی است. به عنوان مثال، چون ترویج تفکرهنر انقلاب اسلامی بر بستر جامعه هنری کشور، یکی ازاهداف بسیج هنرمندان است، بخشی از سیاستگذاری ‌ها و برنامه‌های این معاونت هم درسازمان بسیج هنرمندان، مربوط به آن هم به همین مورد برمی‌گردد. یکی از عرصه‌هایی که درراستای معرفی، ترویج وتعمیق هنرناب انقلاب اسلامی است، پرداختن مناسب به مناسبت‌های فرهنگی- هنری در طول سال است که درحوزه فعالیت‌های معاونت فرهنگی- اجتماعی بسیج هنرمندان قراردارد.
*اصلاً شما بحث حمایتی از هنرمندان یا آثار آنان را هم در حوزه فعالیت هایتان دارید؟
 بله، اصلاً یکی ازبسترهایی که ما برای تأثیرگذاری درعرصه فرهنگی- هنری تعریف کرده ایم، همین است؛ یعنی حمایت ازتولیدات بسیجیان هنرمند در زمینه‌های تولید فیلم کوتاه، ادبیات داستانی، شعر و رشته‌های مختلف هنری و فراهم کردن زمینه حضور این عزیزان درجشنواره‌های مختلف فرهنگی- هنری است که درسطح کلان کشوربرگزارمی شود. حتی لازم است یادآوری کنم که این حمایت و ایجاد زمینه‌های حضور در جشنواره ها، دستاوردهای خوبی هم درپی داشته است، به طوری که مواردی ازتولیدات مورد حمایت این معاونت در سازمان بسیج هنرمندان، درجشنواره‌های مختلف کشوری و بین‌المللی موفق به دریافت رتبه و کسب جوایزشده اند.
*کمی هم درباره شهدای شاخص سازمان بسیج هنرمندان بگویید که درهرسال، از سوی این سازمان معرفی می‌شود.    
معرفی الگوهای شهدای هنرمند به جامعه، به ویژه جامعه هنری، عرصه دیگری است که در حوزه فعالیت‌ معاونت فرهنگی – اجتماعی سازمان بسیج هنرمندان قرار دارد. هنرمندان شهیدی که درعرصه دفاع از انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، وارد میدان کارزار شدند و هم با هنر و هم با عملشان ازاین انقلاب دفاع کردند و بزرگترین هنر تاریخ را آفریدند و به شهادت رسیدند؛ درواقع معرفی، ترویج و تعمیق هنرمتعالی و معرفی هنرمند متعالی که هنرمند و هنر انقلاب اسلامی هم درهمین راستاست و مصادیق آن، شهدای هنرمند هستند. آن هم، در برهه‌ای که هیاهوهای تبلیغاتی فرهنگی – هنری، ازآن سوی مرز‌ها برجامعه ما هجمه وارد می‌کنند، بتوانیم الگوهایی ناب وتأثیرگذار اندیشه، منش و شخصیت و حتی آثارهنری که خلق کرده‌اند را به جامعه معرفی بکنیم. درهمین راستا، سازمان بسیج هنرمندان هرسال شهید شاخص این سازمان را به جامعه معرفی می‌کند که از بین شهدای هنرمند انتخاب و معرفی می‌شوند که درسال‌های گذشته، شهید حبیب غنی پور از هنرمندان شهید حوزه ادبیات داستانی، شهید ابراهیم اصغرزاده ازهنرمندان شهید عرصه فیلمسازی، شهید سعید جان بزرگی از هنرمندان شهید عرصه عکاسی معرفی شدند. امسال هم، شهید محمدباقر روحی از هنرمندان شهید عرصه خوشنویسی، به عنوان شهید شاخص سال 93 سازمان بسج هنرمندان معرفی می‌شود.