kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۶۶
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۳

رویدادها

بی عدالتی در اکران به سود یک کارگردان
سینماهای فیلم‌های اکران نوروزی به طور آشکاری به سود کمال تبریزی ناعادلانه تقسیم شده اند. این درحالی است که تعداد سینماهای اختصاص یافته به فیلم «چ» بسیار محدود است.
با نگاهی به برنامه اکران فیلم ‌ها به طور آشکاری می‌توان دید که اغلب سینماهای تهران به نمایش فیلم «طبقه حساس» اختصاص یافته است. این درحالی است که این فیلم به کارگردانی کمال تبریزی یک أثر سخیف و نازل محسوب می‌شود.
نکته قابل تأمل، کم لطفی مدیریت سینمایی کشور به فیلم «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا است. پس از اینکه در سی و دومین جشنواره فیلم فجر هیچ سیمرغی به این کارگردان اهدا نشد، این بار در اکران عمومی هم تعداد محدودی از سینما‌ها به فیلم «چ» اختصاص یافته است. این درحالی است که «چ» مهم ترین فیلم سال‌های اخیر سینمای ایران و یکی از بهترین فیلم‌های کارنامه حاتمی کیا محسوب می‌شود.

اعتلای بخش «نقد» در تلویزیون

یکی از اتفاقات مثبتی که در سال جدید در تلویزیون رخ داد، تغییر محسوس و مثبت برنامه‌های نقد سینمایی بود.
طی سال‌های اخیر و به موازات افزایش شبکه‌های تلویزیونی، پخش فیلم‌های خارجی نیز افزایش یافته است. برنامه‌هایی چون صدفیلم، سینما یک، سینما چهار، سینما اقتباس، سینما آفتاب و ... در شبکه‌های مختلف سیما سعی کردند تا برترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان را نمایش دهند. معمول بوده و هست که قبل و پس از پخش این فیلم ‌ها هم با دعوت از منتقدان و هنرمندان سینما درباره این فیلم ‌ها بحث و تحلیل شود. اما متأسفانه در اغلب موارد، کارشناس‌های مدعو، خیلی از مسائل و شاخص‌های محتوایی فیلم ‌ها را نادیده گرفته و تنها به بازتعریف داستان فیلم می‌پرداختند. بدون اینکه بینندگان سینما به درک تازه‌ای از فیلم و بازشناسی پیام‌های پنهان در فیلم دست یابد.
خوشبختانه دو برنامه «سینما یک» و «سینما چهار» امسال تلاش کردند تا در بخش نقد و تحلیل فیلم حرف‌های تازه‌ای بزنند. به طوری که هم مجری-کارشناس‌های این دو برنامه از صاحب نظرهای مسلط بر سینمای امروز ایران و جهان هستند و هم منتقدان مدعو، غالبا سعی کردند تا تحلیل‌های دقیق تری را از فیلم ‌ها ارائه دهند و مخاطب‌های تلویزیون را با شناختی متفاوت از آثار به نمایش درآمده آشنا کنند.

برنامه «هفت» و بحث یک طرفه درباره شهید آوینی!

ویژه برنامه «هفت» درباره شهید سید مرتضی آوینی با انتقاداتی مواجه شد.
در نخستین برنامه «هفت» شبکه سه سیما در سال جدید، میزگردی درباره شهید آوینی تدارک دیده شد. اما درحالی که همه بینندگان منتظر طرح مباحث جدید و تضارب آرا میان کارشناس ‌ها بودند، حرف‌هایی به شدت تکراری و نخ نما درباره شخصیت شهید آوینی بیان شد.
از نقاط ضعف این ویژه برنامه هم این بود که نظرات کارشناس ‌ها همه شبیه به هم بود و این درحالی است که یکی از ویژگی‌های ابتدایی یک میزگرد، طرح نظرات متفاوت است تا به این وسیله مخاطب از خلال تضارب آرا، خود به درک تازه‌ای از موضوع مورد بحث دست یابد.

سوءاستفاده دوباره اوباما از هالیوودی ها

باراک اوباما در خانه رئيس کمپاني والت ديزني با هاليوودي‌‌ها ديدار مي‌کند. «باراک اوباما» در ماه مي در منزل «آلن هورن»، رئيس کمپاني والت ديزني در حضور عده‌اي از سياستمداران دموکرات آمريکا با هاليوودي‌‌ها ديدار خواهد کرد.
به گزارش فارس، آلن هورن رئيس کمپاني «والت ديزني» و همسرش سيدني هورن در ماه مي‌ در خانه‌اشان در لس‌آنجلس ميزبان بارک اوباما خواهند بود.در اين مهماني قرار است در ميزگردي  با اهالي صنعت سينماي هاليوود به گفت وگو بنشيند. در اين نشست بليت براي هر نفر از 10 هزار دلار تا 64 هزار و 800 دلار قيمت‌گذاري شده است. گفتنی است والت دیسنی یکی از شش کمپانی بزرگ صهیونیستی است.