kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۰۸
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۶
رویترز خبر داد

ژاپن 2 قسط از پول نفت ایران را پرداخت کرد

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش کرد که ژاپن طبق توافق اولیه ژنو، دو قسط دیگر برای واردات نفت خام ایران را پرداخت کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش کرد که ژاپن همانطور که طبق توافق اولیه هسته‌ای ژنو برنامه‌ریزی شده بود، دو پرداختی دیگر به ایران برای واردات نفت خام این کشور را پرداخت کرد.
طبق این گزارش، بانک مرکزی ایران این پرداختی‌ها را از ژاپن دریافت کرده است و منبع دوم نیز تایید کرد که ژاپن انتقال این مبالغ را انجام داده است.
همچنین ساعاتی پس از اعلام وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه 450 میلیون دلار از دارایی‌های ایران در راستای طرح اقدام مشترک (توافق ژنو) آزاد می‌شود پایگاه خبری المانیتور به نقل از یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا گزارش داد که آمریکا سه‌شنبه گذشته این مبلغ از دارایی‌های ایران را آزاد کرده است.
«مری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که پنجشنبه شب در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت گام‌های لازم برای آزادسازی این مبلغ برداشته شده است.
گفتنی است سررسید قسط پنجم از دارایی‌های بلوکه شده ایران طبق توافق ژنو 26 فروردین (سه شنبه هفته گذشته) بود.
سررسید قسط سوم و چهارم که مبلغ هر یک از آنها بالغ بر 550 میلیون دلار بود نیز به ترتیب 7 مارس (16 اسفند) و 10 آوریل (21 فروردین) بود که به‌رغم شایعاتی مبنی بر پرداخت نشدن آنها، سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد تمامی چهار قسط پرداخت و به حساب بانک مرکزی واریز شده‌اند.
به این ترتیب در مجموع تاکنون دو میلیارد و 450 میلیون و 100 هزار دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران به حساب بانک مرکزی واریز شده است.