kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۳۷۹
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷
وزیر اقتصاد:

همین‌که پس‌ از برجام می‌توانیم نفت بفروشیم اتفاق بسیار مهمی است!

وزیر اقتصاد بدون اشاره به وعده‌هایی که دولت یازدهم درباره برجام داده بود، گفت: همین که ما پس از برجام می‌توانیم نفت تولید کنیم و بفروشیم خودش اتفاق بسیار مهمی است که در صورت تداوم شرایط قبلی، حتی از همین امکان هم محروم بودیم!



به گزارش شادا، علی طیب‌نیا در جلسه ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی استان مرکزی اظهار داشت: یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی بودجه به نفت است که در راستای رفع این مشکل، اقدامات بسیار مفیدی از سوی دولت یازدهم انجام شده، از جمله اینکه طی دو سال متوالی 1394 و 1395، با مازاد تراز تجاری غیر نفتی مواجه بوده‌ایم.
وی با بیان اینکه، زمانی، سهم نفت در بودجه‌های سالیانه، بالغ بر 80 درصد بود افزود: این در حالی است که در سال 1395 از مجموع 280 هزار میلیارد تومان منابع و مصارف بودجه، حدود 113 هزار میلیارد تومان آن ناشی از درآمدهای مختلف مالیاتی بود.
طیب‌نیا ادامه داد: سال 1395 یک سال نمونه است که در آن شاهد تورم تک رقمی و (طبق آمار 9 ماهه اول) نرخ رشد اقتصادی 11 درصدی بودیم که البته بدیهی است، بخشی از این رشد به خاطر افزایش درآمد فروش نفت بوده است.
وی تصریح کرد: گرچه، همین که ما پس از برجام می‌توانیم نفت تولید کنیم و بفروشیم خودش اتفاق بسیار مهمی است (!) که در صورت تداوم شرایط قبلی، حتی از همین امکان هم محروم بودیم.
گفتنی است ادعای وزیر اقتصاد مبنی بر مازاد تراز تجاری غیرنفتی طی دو سال 94 و 95 در حالی است که  به اعتقاد کارشناسان، آمار اقلام نفتی مربوط به میعانات گازی و سایر موارد که از اقلام عمده صادراتی کشور نیز هستند و از مصادیق کالای نفتی محسوب می‌شوند، از رقم کل صادرات کالایی اعلامی گمرک کسر نشده و صادرات غیرنفتی که حدود 7/29 میلیارد دلار برآورد می‌شود بعد از کسر از واردات، تراز بازرگانی غیرنفتی حدود منفی ١٤میلیارد دلار خواهد شد. لذا تراز تجاری نه تنها مثبت نبود بلکه در حقیقت منفی 14 میلیارد دلار بوده است.
ادعای کاهش وابستگی به نفت هم جالب است. زمانی که بحث بودجه 95 مطرح بود، دولت از وابستگی ۲۵ درصدی بودجه ۹۵ به نفت خبر داد اما در همان ایام اعلام شد که جزئیات لایحه بودجه حکایت از وابستگی ۳۵ درصدی بودجه سال آینده به نفت دارد.
در رابطه با بودجه 96 هم دبیر کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه بودجه سال آینده هم وابستگی فراوانی به نفت دارد، تاکید کرد: اینکه می‌گویند بودجه بیش از سال‌های گذشته به نفت وابسته است، قابل قبول نیست. همچنین لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی مانند تعدادی دیگر از نمایندگان و کارشناسان از افزایش وابستگی بودجه سال 96 به نفت انتقاد کرده است.البته قابل توجه‌ترین بخش از اظهارات طیب‌نیا مربوط به دستاوردهای برجام است. وزیر اقتصاد دولت یازدهم بعد از آن‌ همه تلاش‌هایی که دولت برای توجیه برجام صورت داد گفته است همین که ما پس از برجام می توانیم نفت تولید کنیم و بفروشیم خودش اتفاق بسیار مهمی است!این تنزل از ادعاهای گذشته در حالی است که مدت‌ها تأکید می‌شد که برجام آفتاب تابان و فتح‌الفتوح است و حتی آب خوردن مردم هم به آن گره زده شد اما حالا وزیر اقتصاد بدون مقایسه آنچه وعده شد با آنچه به دست آمد از اهمیت تولید و فروش نفت می‌گوید!