kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۳۷۶
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶
رئیس ‌اتحادیه صنف آسانسور و وسایل الکترومکانیکی:

می‌توانیم هم‌ردیف کشورهای اروپایی محصول تولید کنیم

رئیس‌اتحادیه صنف آسانسور و وسایل الکترومکانیکی گفت: اگر از تولیدات ساخت داخل حمایت شود این توانایی وجود دارد که بتوانیم هم‌ردیف کشورهای اروپایی محصول تولید کنیم.



علی‌اکبر ایلخانی در گفتگو با تراز درباره دلایل افزایش واردات به کشور ضمن انتقاد از دروازه‌های باز دولت در راستای واردات گفت: امروز نه تنها دولت دروازه‌ها را باز گذاشته بلکه تولیدکنندگان با نوسانات هر از چند گاه نرخ ارز نیز مواجه هستند. در این وضعیت و با ورود کالاهای ارزان‌قیمت چینی به کشور، تولیدکنندگان ایرانی امید و انگیزه‌ای برای تولید ندارند. در این شرایط طبیعی است که با توجه به نرخ سودهای بانکی بالا در کشور و دامپینگ و تولید ارزان‌قیمت کالاهای چینی محصولات ایرانی توان رقابت با کالاهای چینی را ندارند.
ایلخانی گفت: در این شرایط تولید‌کننده ما نیز ورشکست شده و کارگاه خود را تعطیل می‌کند یعنی نه تنها اشتغال جدیدی ایجاد نمی‌شود بلکه شغل‌های موجود نیز از بین می‌روند.
وی اظهار داشت: ما باید به این باور برسیم که اگر از تولیدات ساخت داخل حمایت شود این توانایی وجود دارد که بتوانیم هم ردیف کشورهای اروپایی محصول تولید کنیم. امروز توان تولید هر کالایی که بگویید در داخل کشور وجود دارد.
این فعال اقتصادی در ادامه ضمن انتقاد از ورود یکباره برخی کالاهای وارداتی به بازار گفت: متاسفانه شاهدیم قبل از عرضه یک کالای ایرانی در بازار مشابه همان کالا از چین وارد کشور شده و تولید‌کننده داخلی یا ورشکست شده و یا سکته می‌کند. چرا که ما در حال حاضر به خاطر ارز گران، نرخ سود بالا و عدم حمایت‌های دولت از تولید، توان رقابت با کالاهای چینی را نداریم.
ایلخانی در خاتمه با اشاره به افزایش مصرف‌گرایی در کشور خاطرنشان کرد: وقتی واردات کالای مشابه خارجی از سوی رهبر انقلاب حرام اعلام می‌شود نباید اجازه داد این کالاها وارد کشور شوند. وقتی جلوی واردات گرفته شود تولید‌کننده ما دلگرم شده و تولید افزایش یافته و اشتغال ایجاد می‌شود.