kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۶۲
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۴
خط و نشان پلیس برای سارقان؛

قرارگاه مبارزه با سرقت راه‌اندازی می‌شود

جانشین رئیس پلیس آگاهی ناجا برنامه‌های این پلیس برای برخورد گسترده با سارقان را تشریح کرد.

سردار محمدرضا مقیمی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح آخرین جزئیات طرح مبارزه با سارقان خودرو و لوازم داخل آن، گفت: عواملی همچون اعتیاد، سطح پایین درآمد و بیکاری از جمله عوامل تاثیرگذار در بروز افزایش سرقت در کشور هستند.
وی از راه‌اندازی قرارگاه مشترک پلیس آگاهی و پیشگیری برای برخورد جدی با پدیده سرقت خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرارگاهی مشترک پیش‌بینی شده است که نیروهای تجسس و کلانتری مورد آموزش قرار خواهند گرفت و با تحلیل جرم و اطلاعات مجرمان، پیشگیری و پیش‌بینی از وقوع سرقت را در دستور کار خود قرار می‌دهند.
مقیمی با اشاره به مد نظر قرار دادن جغرافیای جرم در برخورد با سارقان، گفت: عواملی همچون هدفمند کردن گشت‌های انتظامی، مشارکت و آموزش همگانی، ایجاد امنیت روانی، تامین مال قربانیان و ایجاد سامانه و سایت اموال مکشوفه از دیگر اهداف پلیس آگاهی ناجا در سال جاری است.
جانشین رئیس پلیس آگاهی، با بیان اینکه در برخورد با سارقان، جغرافیا و مهندسی شهری بسیار مورد توجه قرار گرفته است، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد سایر سازمان‌های دخیل که در امر کاهش وقوع سرقت نقش دارند باید وارد میدان شوند در این میان می‌توان به شهرداری‌ها اشاره کرد که جلساتی نیز با آنان برگزار شده است.
وی همچنین تقویت و توسعه پلیس با تکیه بر تکنولوژی‌های نوین را یکی دیگر از اهداف در سال جاری عنوان کرد و گفت: وضعیت اعتباری و تعداد پرسنل در چند سال گذشته ثابت بوده اما میزان جرایم افزایش داشته است که ما سعی کرده‌ایم با مدیریت و استفاده از تکنولوژی‌های روز میزان آن را کاهش دهیم.
مقیمی همچنین با اشاره به بکارگیری «کارآگاه‌یاران» در بحث منابع انسانی و تقویت آن گفت: امسال بحث بکارگیری پلیس افتخاری در دستور کار قرار خواهد گرفت و همچنین احکام کارآگاهی ماموران برای افزایش روحیه صادر خواهد شد.
وی یکی دیگر از اهداف پلیس آگاهی در سال جدید را تامین مال قربانیان عنوان کرد و گفت: با افزایش سرعت کشف می‌توان قبل از آنکه سارق مال قربانیان را به فروش برساند آنها را دستگیر کرده و مال را عینا به قربانیان بازگرداند.
جانشین رئیس پلیس آگاهی ناجا همچنین در مورد راه‌اندازی سایت اموال مکشوفه نیز گفت: پورتال اموال مکشوفه وسایط نقلیه راه‌اندازی شده و قابلیت استعلام دارد اما در مورد سایر اموال مکشوفه سرقت‌ها این سایت در حال تکمیل است.
مقیمی با هشدار به مالخران گفت: در طرح کلی 93 برخورد با مالخران و دستگیری آنها نیز پیش‌بینی شده است  چرا که با افزایش سرعت کشف و برخورد با مالخران، مال عینا به مالباخته بازخواهد گشت.