kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۹۹۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۷
ولایتی در دیدار نماینده پوتین در امور سوریه:

نماینده آمریکا در سازمان ملل اشک تمساح می‌ریزد

رئیس‌مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار نماینده ویژه پوتین در امور سوریه ضمن انتقاد از حمایت‌های آمریکا از تروریست‌ها و معارضان مسلح سوری گفت: شاهد گام‌های مثبت در روابط دوجانبه بین ایران و روسیه هستیم.

 

علی اکبر ولایتی رئیس‌مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح دیروز با الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه دیدار وگفت‌وگو کرد.
ولایتی ضمن ابراز خرسندی از این دیدار گفت: شاهد گام‌های مثبت در روابط دوجانبه بین ایران و روسیه هستیم.
همچنین لاورنتیف، در این دیدار با اشاره به اینکه شاهد روابط توسعه یافته ایران و روسیه هستیم از این دیدار ابراز خرسندی کرد و گفت: روابط بین ایران و روسیه درحال توسعه پی‌درپی است و این دیدار دوباره بعد از دو هفته نشان از این امر دارد.
ولایتی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران با اشاره به تحولات منطقه به خصوص سوریه گفت: سرعت تحولات در منطقه به طور عام و در سوریه به طور خاص اقتضا می‌کند که دو کشور ایران و روسیه که روابط راهبردی با یکدیگر دارند با یکدیگر مشورت و تماسهای نزدیک به هم را انجام دهند.
وی تاکید کرد: ایران و روسیه به طور جدی از دولت و ملت سوریه حمایت می‌کنند، به خصوص بعد از پیروزی حلب پیروزی مهم صورت گرفت اما کافی نیست زیرا هنوز معارضین مسلح مزدور بیگانگان در جای جای سوریه از جمله کتمور، رقه و دیر‌زور حضور دارند و قدمهای بعدی باید برداشته شود.
رئیس‌مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینگونه دیدارها تصریح کرد: پیامهایی که بین دو کشور رد و بدل می‌شود ضروری است و برای هماهنگی هر چه بیشتر در حوزه سیاسی، منطقه‌ای، امنیتی و دفاعی صورت می‌گیرد.
ولایتی در ادامه سخنان خود از نشست مشترک وزرای دفاع و خارجه ایران، روسیه و سوریه در مسکو خبر داد و گفت:  قبل از اینکه این دیدار انجام شود آقای لاورنتیف که نماینده ویژه پوتین رئیس‌جمهور روسیه است مطالب که لازم است به اطلاع جمهوری اسلامی برسد را منتقل می‌کند و این زمینه‌ساز توفیق گردهمایی است که بین ایران و روسیه صورت می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: کشورهای اصلی کمک‌کننده به موضوع سوریه، ایران و روسیه هستند که خوشبختانه این همکاری موفق بوده است و استمرار این همکاری بسیار ضروری است. والا با طراحی‌هایی که آمریکایی‌ها انجام خواهند داد از سازمان ملل گرفته تا جاهای دیگر بتوانند خدای ناکرده این پیروزی‌ها را خنثی کنند.
مشاور مقام معظم رهبری با انتقاد از سیاست‌های آمریکا در قبال سوریه گفت: آنها موقعی فریاد بشردوستانه می‌زنند در حالی که بر تروریست‌ها فائق شده و به آنها مجال دادند تا از حلب خارج شوند.
ولایتی ادامه داد: نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اشک تمساح می‌ریزد و می‌گوید که چرا با این افراد برخورد تند می‌کنید در عین حالی که همین تروریست‌ها مردم حلب را در طی سه‌، چهار سال گذشته سرمی‌بریدند.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا وضعیت توافقی که در حلب ایجاد شده درباره شهرهای کفریا و الفوئه نیز انجام خواهد شد گفت: بدون تردید باید به موازات خروج تروریست‌ها از حلب امکان دسترسی به این دو شهرک شیعه‌نشین برقرار شود تا بتوانیم هر امتیازی که متقابلا به معارضین داده می‌شود برای محاصره شدگان این دو شهرک شیعه‌نشین انجام شود نه اینکه تروریست‌ها از حلب خارج شوند اما شیعیان دو شهرک شیعه‌نشین همچنان در محاصره باشند.
دیدار شمخانی
 با نماینده پوتین
علی شمخانی الکساندر لاورنتیف فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه پس از دیدار با علی‌اکبر ولایتی بعدازظهر دیروز با علی شمخانی دیدار کرد.
شمخانی در این دیدار با اشاره به دستاوردهای ارزشمند ارتش سوریه در آزادسازی شهر استراتژیک حلب که حاصل ابتکار عمل ایران، روسیه، سوریه و جبهه مقاومت بود، اظهار داشت: آزادسازی حلب موجب شد که بار دیگر سیاست‌های غرب و حامیان منطقه‌ای آنان در ایجاد و پشتیبانی از تروریسم و دفاع همه‌جانبه سیاسی، رسانه‌ای و نظامی از عناصر شکست‌خورده تکفیری در معرض نگاه و قضاوت افکار عمومی جهانی قرار گیرد.
وی با تشریح رویکردهای جمهوری اسلامی ایران در خصوص چگونگی خروج مسلحین باقی‌مانده در حلب و همچنین تخلیه شهروندان غیرنظامی، مجروحان و سالخوردگان در شهرک‌های فوعه و کفریا افزود: در حالیکه مجموعه توان سیاسی و رسانه‌ای جبهه غربی - عربی - عبری برای تولید و انتشار اخبار غیرواقعی در مورد تلفات انسانی در حلب بسیج شده، کوچک‌ترین صدایی در مورد ضرورت خارج کردن مجروحان و سالخوردگانی که بیش از سه سال در شهرک‌های فوعه و کفریا در محاصره تروریست‌ها هستند، شنیده نمی‌شود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با یادآوری بدعهدی آمریکا و برخی کشورهای منطقه‌ای در مذاکرات قبلی مربوط به آتش‌بس، بر ضرورت ایجاد و اخذ ضمانت‌های لازم برای استمرار آتش‌بس در حلب و فاصله‌گیری مسلحین از حومه این شهر تاکید کرد و گفت: مجموعه ظرفیت‌های موجود باید برای تقویت امداد‌رسانی به مردم رنج ‌کشیده حلب و ایجاد شرایط امن همراه با خدمات ضروری برای حضور ساکنین با محوریت دولت سوریه بسیج شود.
شمخانی با اشاره به تجربه موفق همکاری‌های مشترک بین دولت‌های ایران، روسیه و سوریه در مبارزه با تروریسم و حامیان آنها تصریح کرد: با توجه به افزایش پیچیدگی‌های سیاسی و نظامی بحران سوریه و ضرورت اتخاذ راهکارهای مشترک برای مدیریت شرایط پیش‌رو، افزایش رایزنی مقامات سه کشور در سطوح مختلف اجتناب‌ناپذیر است.
الکساندر لاورنتیف فرستاده ویژه پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز که برای ملاقات با علی شمخانی و تبیین رویکردهای روسیه پس از آزاد‌سازی حلب به تهران سفر کرده است، در جریان این ملاقات دیدگاه‌های روسیه برای افزایش هماهنگی‌های نظامی، امنیتی، سیاسی و میدانی در سوریه را تشریح کرد.