kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۶۰۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۷
یک مسئول در سازمان راهداری خبر داد

قاچاق سوخت 500 کامیون ترکیه از مرز بازرگان طی6 ماه

مدیر کل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری گفت: بر اساس بررسی صورت گرفته 500 کامیون ترانزیتی ترکیه در مرز بازرگان طی شش ماه در ایران قاچاق سوخت انجام داده‌اند.




به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدجواد عطرچیان اظهار کرد: اتحادیه کامیونداران ترک در حال سیاست‌گذاری برای رسیدن به بازارهای آسیای‌میانه است و کامیون‌های ترک می‌خواهند از سوخت ارزان ایران برای رسیدن به کشورهای آسیای میانه استفاده کنند و ایران بیش از این، این وضع را برنمی‌تابد.
وی با انتقاد از قاچاق سوخت از سوی کامیون‌های ترانزیتی ترکیه و عدم قبول آن از سوی طرف ترک، تصریح کرد: دو طرف باید اراده‌ای قوی برای حل مشکلات حمل و نقلی داشته باشند. ما آمادگی داریم که همه مسائل حمل و نقل جاده‌ای را با طرف ترک حل و فصل کنیم، ‌اما متاسفانه در بیشتر مذاکرات درخواست‌های طرف ترکیه نوعی زیاده‌خواهی و شامل امتیازاتی است که به‌جا نیست. در ژانویه 2015 توافقنامه‌ای بین محمود واعظی وزیر ارتباطات و همتای ترک در مورد سوخت به امضا رسید که این موافقت‌نامه از روز اجرا توسط طرف ترکیه‌ای نقض شد. بر اساس این توافقنامه قرار بود کامیون‌های ترانزیتی ترکیه با سوخت کافی به ایران بیایند. این امتیازی بزرگ بود که طرف ایرانی به طرف ترک داد اما تقریبا از همان ابتدا کامیون‌های ترک سوخت خود را در ایران تامین می‌کردند.
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری ادامه داد: بر اساس مطالعاتی که ایران طی شش ماه روی کامیون‌های ترانزیتی ترکیه در مرز بازرگان انجام داد، مشخص شد در یک محدوده زمانی کوتاه بیش از 500 کامیون این کشور در ایران قاچاق سوخت انجام داده‌اند و نتیجه این تحقیق برای مقامات ترکیه ارسال شد. متاسفانه طرف ترکیه‌ای پاسخی به مکاتبات ما نداد و محدودیتی برای این کامیون‌ها اعلام نکرد.
عطرچیان ادامه داد: ایران با هدف برقراری مناسبات بهتر با ترکیه، سعی کرد ادعای خود را اثبات کند و برای همین لیستی از 500 کامیون ترک با دست‌خط خود رانندگان کامیون‌ها که اعتراف به انجام قاچاق سوخت کردند تهیه شده است.
وی با ارائه این لیست به طرف ترک، گفت: ادامه این وضعیت باعث شد توافقنامه دوجانبه دکتر واعظی و همتای ترک وی نقض شود.
به گفته مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری، مشکل اصلی در روابط حمل و نقلی ترکیه و ایران، کامیون‌های ترانزیتی ترکیه است که باید سوخت خود را از ترکیه بیاورند و سوخت کافی برای عبور از سرزمین ایران داشته باشند اما عملا این اتفاق نیفتاده است.