اقتصاد در آینه رسانهها
اقتصاد کشور حتي وارد دوره پيش رونق هم نشده است
تعادل
این روزنامه اصلاحطلب نوشته است: حجم معاملات مسكن در گزارش 8 ماهه سال 1395 بانك مركزي با آنكه از دوره مشابه سال گذشته پيشي گرفته اما هنوز از سال 1393 نيز كمتر است. بايد ديد آيا اين آمارها نشان از تحرك در بازار مسكن است يا تنها ميتواند يك پيشنگر محسوب شود... در حال حاضر نميتوان اين موضوع را نشانه رونق در بخش مسكن دانست، چراكه اقتصاد كشور همچنان در دوره ركود به سر ميبرد و حتي وارد دوره پيش رونق هم نشده است.
رشد کسری بودجه دولت در سال 96 بسیار محتمل است
اعتماد
این روزنامه اصلاحطلب درباره بودجه سال آینده گزارش داده است: با توجه به وعده سخنگوي دولت، مبني بر تقديم به موقع لايحه بودجه سال آينده به مجلس، منابع و مصارف اين لايحه امروز به تصويب هيئت وزيران خواهد رسيد. مهمترين بحث در اين ميان، پيشبيني قيمت نفت براي سال آينده است. وزير اقتصاد چندي پيش از قيمت 40 تا 45 دلاري نفت در لايحه بودجه دفاع كرد اما برخي شنيدهها از قيمت 50 تا 55 دلاري آن در سال آينده حكايت ميكند. در صورتي كه دولت ارقام بالاي 50 دلار را براي سند مالي سال آينده پيشبيني كند؛ بودجهاي خوشبينانه خواهيم داشت كه رشد كسري آن بسيار محتمل به نظر ميرسد.
يك طرف از بودجه يعني طرف هزينهها هر سال با رشدي بين 20 تا 50 درصد در حال منبسطتر شدن است اما طرف ديگر يعني درآمدها به هيچوجه با اين شتاب پيش نميرود. بنابراين دولت ناچار است براي تراز كردن دخل و خرجش به ابزاري متوسل شود كه نمايشي است و فقط در صورت ظاهري سند، هزينه و درآمد را نزديك هم نشان ميدهد.
اگرچه دولت سالهاي قبل هم از اين ابزارهاي نمايشي استفاده كرده اما به نظر ميرسد بر اساس اخبار رسيده، دولت سعي دارد با بيش برآورد قيمت نفت، بخشي از كسريهاي خود را در لايههاي درآمد غيرواقعي پيشبيني شده پنهان كند.
بررسي آمار عملكرد 3 ساله بانكها در دولت يازدهم
جوان
روزنامه جوان نوشته است: بررسي آماري عملكرد بانكها در نحوه تخصيص تسهيلات نشان ميدهد سرمايهها از سمت سرمايهگذاري براي ايجاد بنگاهها و ساختمان و توسعه فعاليتهاي بنگاهها در بخشهاي اقتصادي به سوي تأمين سرمايه در گردش و تعمير تغيير موازنه داده است كه به نوعي نشان از شكست سياستگذاريهاي بازار پولي است.
همچنين بررسيهاي روزنامه «جوان» از آمار سه ساله تسهيلاتدهي بانكها نشان ميدهد بازگرداندن آنها به مسير صحيح اعتباردهي توسط بانك مركزي ناموفق بوده وادامه همين روند نقش بانكها در ايجاد كسب و كارهاي جديد و احداث ساختمان و ابنيه جديد در همه بخشهاي اقتصادي اعم از بخش صنعت، كشاورزي، مسكن و ساختمان، خدمات، بازرگاني و متفرقه كاهش يافته است. براساس جديدترين آمار منتشر شده بانك مركزي اعداد نشان ميدهد به رغم افزايش 50 درصد اعطاي تسهيلات سهم سرمايه در گردش بنگاهها بيشتر و سهم سرمايهگذاري و «ايجاد» طي سه سال گذشته دردولت يازدهم كاهش يافته است.
عقبماندگی صادرات غیرنفتی از اهداف
دنیای اقتصاد
این روزنامه حامی دولت درباره صادرات غیرنفتی گزارش داده است: آمارهای هشت ماه منتهی به آبان سال جاری مهر تأییدی است بر اینکه حجم صادرات ایران همچنان از برنامه هدفگذاری شده تا پایان سال 1395 عقب است. اگرچه براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران، حجم تجارت خارجی ایران در هشت ماه منتهی به آبان امسال، حکایت از سبقت گرفتن صادرات از واردات دارد، اما با توجه به هدفگذاری 50 میلیارد دلاری صادرات کالا در سال 95، هنوز حجم صادرات در بخش کالا در مدت مذکور، به هدف موردنظر نرسیده است. یعنی مطابق آمارها، حجم صادرات ایران در مدت مذکور، 28 میلیارد و 117 میلیون دلار گزارش شده است.
این در شرایطی است که در همین مدت باید 33 میلیارد دلار صادرات صورت میگرفت. به عبارت دیگر، براساس برنامه، از ابتدای سال تاکنون، تنها 56 درصد از حجم تعیین شده برای صادرات کالا محقق شده است. از اینرو متولیان تجاری کشور برای اینکه بتوانند به اهداف صادراتی محقق شده تا پایان سال 95 دست پیدا کنند، باید مسیر صادرات را هموار کنند.
گرانی مواد غذایی به بهانه سرما
آرمان
این روزنامه حامی دولت از گرانی مواد غذایی انتقاد کرده است: شاید اگر چند دهه پیش بود برای شهروندان این مسئله پذیرفتنی بود که سرما باید بازارهای مختلف را تحت تاثیر قرار داده و برای مثال نرخ خدمات و کالاهای مصرفی افزایش داشته باشد. در قرن بیست و یکم و با توجه به پیشرفتهایی که در حوزه فناوری و حمل و نقل اتفاق افتاده آمدن گرانی با سرما چیزی عجیب و غریب است؛ اتفاقی که در روزهای اخیر و همزمان با بروز سرمای بیسابقه در ایران رخ داده است. آنطور که گزارشهای منتشر شده نشان میدهد در روزهای اخیر علاوه بر گران شدن برخی از خدمات، اقلام اساسی مانند مرغ نیز دچار نوسان قیمتی شدهاند. از طرف دیگر، سرمازدگی باغهای شمال کشور به گرانی مرکبات انجامیده است.
دود اختلاف بانک مرکزی و بورس به چشم سهامداران خُرد رفت
ایران
روزنامه دولت از اختلاف بانک مرکزی و بورس انتقاد کرده است: بسته ماندن و توقف طولانی نمادهای بانکی در بازار بورس و اوراق بهادار تهران اکنون یکی از مهمترین دغدغههای نهاد ناظر بازار و سهامداران است. نمادهای بانکی که از اواخر تیرماه امسال برای رفتن به مجامع عمومی بسته شده بود و طبق روال باید ظرف چند روز دوباره باز و برای سهامداران آنها قابل خرید و فروش میشد، تا امروز همچنان متوقف مانده و باعث سرگردانی سهامداران شده است. سرگردانی که به احتمال زیاد در نهایت با زیان بخشی از سهامداران و تأثیر بر شاخص کل خاتمه پیدا میکند.
ارزش کل سهامی که به دلیل متوقف بودن نماد بانکها در بورس منجمد شده بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان یعنی حدود ۸ درصد ارزش کل بازار سرمایه است.
اختلاف وزیر صنعت و راه بر سر واردات واگنهای باری
شرق
این روزنامه اصلاحطلب، نوشت: بنا بر گفتههاي وزير صنعت، قرار بود او روي ريل بايستد تا از واردات واگن به كشور خودداري كند. نعمتزاده در واكنش به انتشار خبر واردات پنجهزار واگن باري روسی به كشور از سوي شركت «اورال واگن زاوود» گفته بود: «خرید واگن باری از روسیه کمسلیقگی بود و روی ریل میایستم و از ورود این واگنها به کشور جلوگیری میکنم.»
حالا گويا نعمتزاده به وعده خود عمل كرده و سد راه واردات اين واگنها به كشور شده است. آنگونه كه اخبار حكايت ميكنند، نعمتزاده از ثبت سفارش واردات واگنهای باری در سامانه «ثبتارش» جلوگیری به عمل آورده است. حالا عباس آخوندي، وزير راه، شاكي شده و در نامهاي به رئيسجمهور، اقدام وزارت صنعت در توقف ثبت سفارش واردات واگن باری را اقدامی غیررسمی و غیرقانونی خوانده و با طرح این موضوع که سرمایهگذاران بخش خصوصی با این اقدام وزارت صنعت با بلاتکلیفی مواجه شدهاند، از رئیسجمهور خواسته دستور رفع محدودیت واردات واگن را صادر کند.
كشمكش بين اين دو وزير البته سابقه دارد و پيشتر هم درباره سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرفكنندگان، اين دو وزير وارد چالش شده بودند. كارشناسان حملونقل در گفتوگوي خود با «شرق»، گفتههاي وزير راه را تأييد ميكنند.
آنگونه كه بهنظر ميرسد، پس از حمايتهاي مكرر نعمتزاده از خودروسازي و صنايع پتروشيمي، اينبار پاي مسائلی در ميان است كه حمايتهاي بيشائبه وزير صنعت را تحت لفافه حمايت از توليد داخلي درپي دارد؛ حمايتي كه با دانش به نياز به تعداد بالاي واگن باري و مسافرتي و نبود توان توليد اين ميزان از سوي توليدكنندگان داخلي، كمي مشكوك به نظر ميرسد. از طرفي اين كارشناسان بر نياز ايران به چهارهزار واگن باري تأكيد ميكنند، اما اصرار بر واردات پنجهزار واگن باري از روسيه از جانب وزير راه هم، چندان درك شدنی نيست.