kayhan.ir

کد خبر: ۶۲۰۹۷
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹
مرندی:

غرب به دلیل فتنه 88 از پذیرش حق هسته‌ای ما منصرف شد

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: پیش از فتنه 88 سر موضوع هسته‌ای آمریکا و طرف غربی داشت با ما کنار می‌آمد اما وقتی یک دفعه دیدند که در داخل چه اتفاقی افتاده نه تنها حق هسته‌ای ما را نپذیرفتند بلکه به ایران ضربه زده و علیه ما در دنیا تبلیغ کردند.

دکتر علی رضا مرندی نماینده تهران و وزیر بهداشت دولت جنگ و سازندگی در مصاحبه با نسیم گفت: لازم نیست نوع رفتار آمریکا در تعاملاتش با کشورهای دنیا را فقط محدود به تعاملات این کشور با جمهوری اسلامی بکنیم، آمریکا را با بررسی تعاملش با کشورهای دیگر دنیا نیز می‌توان شناخت. برای شناخت آمریکا حتی بررسی نوع رفتار این کشور با رفقایش یعنی با کشورهای اروپای غربی مسئله را کاملا واضح و روشن تبیین می‌کند.
وی ادامه داد: آمریکا حتی از دوستان نزدیک خود یعنی همین کشورهای اروپای غربی که با هم در یک جبهه تعریف می‌شوند هم جاسوسی می‌کند، آن هم نه از مردم عادی بلکه از سران آن کشورها جاسوسی می‌کند.
مرندی گفت:  بنابراین آمریکایی‌ها طبیعتشان این است که فقط منفعت خودشان را ببینند؛ حتی در تعاملاتشان با کسانی که سرسپرده اینها هستند هم این مسئله نمایان است. کشورهای عربستان و بقیه کشورهای حوزه خلیج فارس و یا هر جای دیگری که تمام وجود و ثروتشان را در اختیار آمریکا می‌گذارند، آیا آمریکا تا کنون از آنها راضی شده و یا در آخر مطابق منافع آنها عمل می‌کند؟ یا باز هم مطابق منافع خودش رفتار می‌کند؟
وی گفت: در موارد مختلفی به آمریکایی‎ها امتیازهایی داده‎ایم مثلا در افغانستان و در جاهای مختلف و آنها رسما قول‎هایی دادند اما به قول‎هایشان عمل نکردند بنابراین به نظر من هشدار مقام معظم رهبری در خصوص نفوذ آمریکا بر این اساس است که آن‌قدر کارد به استخوان رسیده که دارند روی این مسئله این اندازه تاکید می‎کنند البته تاکیدات ایشان موضوع تازه‌ای نیست چرا که چند سالی است که این مسئله را به شکل‌های مختلف  از جمله هشدارشان در خصوص شبیخون  فرهنگی دشمن گفته‌اند و قبل از ایشان هم امام به اشکال مختلف دائماً راجع به خود آمریکا هشدار و تذکر داده‌اند.  
نماینده تهران در ادامه گفت: قبل از فتنه، کشور ما شرایط آرامی داشت و در واقع مردم با درصد فوق العاده‌ای به کاندیداهای منتخب خود رای دادند، من فتنه 88 را برنامه‌ای از قبل طراحی شده می‌دانم در حالی که برخی‌ها مخالف این حرف هستند، در مقابل این افراد باید بگویم که مصاحبه آقای موسوی با مجله تایمز آمریکا قبل از روز انتخابات انجام شده و همزمان با روز رای‌گیری در اینترنت و باجه‌های فروش رسما در اختیار خوانندگان قرار گرفته بود. اگر خوشبینانه هم فکرکنیم این مصاحبه حداقل یک هفته قبل از انتشار انجام شده بود و در قسمتی از آن آمده بود که ما می‌خواهیم قدرت رهبری را تقسیم  و کم کنیم حال این تفکر چقدر با ولایتمداری جور در می‌آید؟
وی همچنین اظهار داشت: در جریان فتنه 88 ما شاهد آن بودیم که آمریکا و دنیا (در مذاکرات هسته ای) داشت با ما کنار می‌آمد اما وقتی یک دفعه دیدند که در داخل چه اتفاقی افتاده  نه تنها حق هسته‌ای ما را نپذیرفتند بلکه به ما ضرر هم زدند و کلی در دنیا بر علیه ما تبلیغ کردند این است که بایستی علاوه بر اختلافات ذهنی و سلیقه ‌ای تلاش کنیم تا برجام را تبدیل به یک اختلاف واقعی نکنیم؛ نباید در این مورد به کسی برچسبی زده شود و انتقادات ما باید سازنده باشد و در واقع باید هوشیار باشیم تا از این قضیه برای دو قطبی کردن جامعه بهره نبرند آن هم در آستانه انتخابات مجلس و خبرگان که عده‌ای به دنبال نقشه‌کشی و زمینه‌چینی هستند نباید زمینه دو دستگی فراهم شود.