kayhan.ir

کد خبر: ۶۲۰۷۲
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵
وزیر جهاد کشاورزی قول داد

برخورد با مقصران امحای سیب‌زمینی‌ها

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بازرسان ویژه وزارت جهاد موضوع امحای سیب‌زمینی را پیگیری می‌کنند که اگر قصوری باشد به آن رسیدگی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود حجتی در یک برنامه تلویزیونی در مورد امحای 1700 تن سیب‌زمینی با تاکید بر اینکه بهتر است بگوییم سیب‌زمینی فاسد امحا شده، اظهار داشت: کسی سیب‌زمینی سالم را امحا نمی‌کند و اگر کسی اقدام به امحای سیب‌زمینی سالم کند این موضوع قابل پیگیری است.
وی با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی مسئولیت خرید سیب‌زمینی تضمینی را برعهده دارد، گفت: سازمان مذکور موظف است محصول را فرآوری، بازتوزیع و یا به نیازمندان بدهد و در نهایت اگر قابلیت مصرف انسانی نداشته باشد آن را خوراک دام کند. قطعا سیب‌زمینی معدوم شده توسط سازمان تعاون روستایی قابلیت مصرف به عنوان خوراک دام را هم نداشته است. وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بازرسان ویژه ما مشغول رسیدگی به موضوع امحای سیب‌زمینی هستند و اگر قصوری در آن اتفاق افتاده باشد به آن رسیدگی می‌شود.
حجتی با اشاره به تولید حدود 5/5 میلیون تن سیب‌زمینی در سال اظهار داشت: سال گذشته حدود 45 هزار تن سیب‌زمینی صادر شد. وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سهم بخش کشاورزی در اقتصاد کشور حدود 11 درصد است و هرچه کشور صنعتی و توسعه‌یافته می‌شود سهم این بخش به صورت مستقیم کاهش می‌یابد.
حجتی همچنین سهم بخش کشاورزی را در فضای کسب و کار 32 درصد عنوان کرد و گفت: تراز بازرگانی غذایی کشور را در افق هفت ساله به صفر می‌رسانیم و این امر در سایه اقتصاد مقاومتی میسر خواهد بود.
حجتی با بیان اینکه در تولید برخی محصولات مانند گندم مشکلی در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: اما در برخی محصولات مانند ذرت ناچاریم بخشی از نیاز داخلی را از طریق واردات تامین کنیم.
وی با اشاره به عدم تحقق اهداف بخش کشاورزی در برنامه پنجم توسعه افزود: به دلیل تامین نشدن منابع در برنامه پنجم توسعه موفق نبودیم.
حجتی با اشاره به اینکه برنامه ششم در حال تدوین است، گفت: بخش کشاورزی در این برنامه به رشد پنج درصدی می‌رسد که باید الزامات آن فراهم شود الزامات آن در برنامه اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است.حجتی با اشاره به وابستگی به واردات تولید دانه‌های روغنی در کشور افزود: در افق 10 ساله 70 درصد تولید دانه‌های روغنی در کشور تولید خواهد شد. سالانه یک میلیون و 400 هزار تن روغن در کشور مصرف می‌شود که کمتر از 10 درصد آن در داخل تولید می‌شود.
وی افزود: با واردکنندگان دانه‌های روغنی و کارخانه‌های روغن‌کشی توافق کرده‌ایم که واردکنندگان 92 درصد دانه‌های روغنی را از خارج از کشور تامین کنند و 7 تا 8 درصد بقیه را از کشاورزان که تولیدکننده دانه‌های روغنی هستند خریداری کنند.
تبدیل 25 درصد تولیدات کشاورزی به ضایعات
در همین حال مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور با بیان اینکه سازوکار مناسبی برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در کشور نداریم و ساختار بازار محصولات کشاورزی سنتی است، گفت: سالانه به طور متوسط 25 درصد محصولات کشاورزی کشور تبدیل به ضایعات می‌شود.
حسین صفایی با بیان اینکه سالانه 10 تا 12 درصد سیب‌زمینی‌ها - که شامل ذخیره‌سازی‌های بخش خصوصی و دولتی نیز می‌شود - در چرخه تولید مزرعه تا مصرف از بین می‌رود به تسنیم گفت: میزان ضایعات محصولات مختلف کشاورزی متفاوت بوده، اما متوسط کل ضایعات محصولات کشاورزی کشور 25 درصد است که گوجه‌فرنگی بیشترین میزان ضایعات را دارد. مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور در پاسخ به این سوال که میزان ضایعات خرید تضمینی محصولات کشاورزی چه میزان است؟ اظهار داشت: میزان ضایعات کل محصولات خرید تضمینی شده را نمی‌دانم،  اما در مقایسه با کل رقمی که در کشور تبدیل به ضایعات می‌شود ناچیز بوده، زیرا میزان خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مقایسه با تولید کشور بسیار کم است. وی همچنین با انتقاد از ساختار سنتی بازار مصرف محصولات کشاورزی کشور، خاطرنشان کرد: ساختار بازار محصولات کشاورزی کشور سنتی بوده و تولیدات محصولات کشاورزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
صفایی با بیان اینکه تولیدکننده بخش کشاورزی به دلیل فساد‌پذیر بودن محصول خود، ناچار است که محصول خود را در زمان کوتاهی به بازار مصرف عرضه کند، تصریح کرد: این امر باعث تسلط بیشتر بازار بر تولید، در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصادی شده است.