kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۸۸۸
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷
مدیرکل بنادر هرمزگان:

جابه‌جایی هر تن کالای ترانزیتی تا 100 دلار ارزآوری دارد

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: جابه‌جایی هر تن کالای ترانزیتی در کشور بین 40 تا 100 دلار ارزآوری دارد و برای 10 تا 15 نفر در زمینه‌های مختلف بنادر و حمل‌ونقل اشتغال ایجاد می‌کند.


«ابراهیم ایدنی»، جریان جابه‌جایی کالا را به دو شکل عنوان کرد و افزود: نخستین مورد حمل مواد خام از کشورهای درحال توسعه به سمت کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون چین و مالزی است که به فرآورده دارای ارزش افزوده تبدیل و پس از آن نیز محصولات تولیدی به سمت بازارهای مصرف که عمده آن کشورهای اروپایی است، ارسال می‌شود.
وی ادامه داد: اکنون عمده کالاهای تولیدی در شرق آسیا از مسیر اقیانوس هند، دریای سرخ و کانال سوئز به مدیترانه و اروپا ارسال می‌شود، اما اگر از ظرفیت کریدور شمال- جنوب و ایران استفاده شود 40 درصد از نظر زمان و مسافت و همچنین 30 درصد در هزینه حمل کالا صرفه‌جویی خواهد شد. ایدنی ادامه داد: ظرفیت ترانزیتی ایران 50 میلیون تن است که اکنون فقط 12 میلیون تن از این ظرفیت استفاده می‌شود و طبق برناهم تا سال 2030 قرار است عملکرد ترانزیتی کشور به 21 میلیون تن در سال برسد.
وی بیان کرد: تعداد 400 تا 500 میلیون نفر به عنوان بازار هدف در پسکرانه کشور ایران زندگی می‌کنند که باید از این بازار با استفاده از ظرفیت‌های ترانزیت استفاده شود. ایدنی خاطرنشان کرد: بنادر هرمزگان به ویژه بندر شهید رجایی که به عنوان بندر اصلی ترانزیتی کشور و دروازه ورودی کریدور بین‌المللی شمال- جنوب محسوب می‌شود، از این میزان سهم 50 درصدی دارد.
وی گفت: سال گذشته 6 میلیون تن عملکرد جابه‌جایی کالاهای ترانزیتی در هرمزگان به ثبت رسید که عمده این کالاها به سمت کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) در شمال ایران جابه‌جا شده است.