kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۲۸۲
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۹
نسخه اوباما برای جمهوری اسلامی

تغییر ایران از درون برای محو شعار «مرگ بر آمریکا»

رئیس‌جمهور آمریکا ضمن دخالت در امور داخلی ایران، راه‌حل محو شعار «مرگ بر آمریکا» را تغییر ایران از داخل - ولو تدریجی- اعلام کرد.


«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با وبسایت خبری «میک» گفت: باید تحولی، حتی تدریجی، در داخل ایران روی دهد تا به این نتیجه برسند که شعار مرگ بر آمریکا یا انکار هولوکاست در میان رهبران این کشور یا تهدید به نابودی اسرائیل یا رساندن سلاح به حزب الله که در لیست گروه‌های تروریستی! است باعث می‌شود ایران در چشم بخش بزرگی از جهان منزوی شود.
اوباما مدعی شد: به شما تضمین می‌دهم که در لحظه‌ای که حکومت ایران دست از این شعارها و رفتارها بکشد، به لطف اندازه، استعدادها و منابعش فورا شاهد بالا گرفتن نفوذ و قدرتش در جهان خواهد بود.
وی ضمن دخالت در امور داخلی ایران مدعی شد: این تحولات به تغییرات در صحنه سیاسی ایران و تغییر در ذهنیت رهبران این کشور بستگی خواهد داشت و شاید نسل جوان ایران این تحول را ممکن کند.
به گزارش جام نیوز، رئیس جمهور آمریکا افزود: متاسفانه برای رسیدن به توافق راهی بهتر از تحریم و فشار نداشتیم.
اوباما در ادامه مدعی شد: خبر خوب این است که تحت توافق هسته‌ای، اگر ایرانیان به مفاد این توافق پایبند بمانند، اگر از شر اورانیوم غنی‌شده انبار شده خود راحت شوند و برخی از تأسیسات (اتمی) خود را ببندند و یا مورد اصلاح قرار دهند و خود را در معرض بازرسی قرار دهند که ما مطئمن شویم آنها در حال ساخت بمب هسته‌ای نیستند، آنگاه تحریم‌ها کم می‌شود.
توهم اوباما
«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا که پیش از این به دفعات بلوف گزینه نظامی را تکرار می‌کرد در مصاحبه با مجله «نیویورکر» در اظهارنظری توهین آمیز مدعی شد: ایده استفاده از نیروی نظامی علیه ایران مثل کنارانداختن فرد کوچکتری است که در حیاط مدرسه به شما تکه می‌اندازد!
اوباما در ادامه در اظهارنظری که بیشتر به یک توهم شبیه بود، مدعی شد: اگر اقدام به یک حمله نظامی کنیم، می‌توانیم آنها را محو کنیم!
رئیس جمهور آمریکا همچنین در مصاحبه با شبکه رادیویی «ان پی آر» گفت: توافق هسته‌ای باعث تغییر روابط اصولی ما با ایران نمی‌شود.
اوباما افزود: تحریم‌های ما در زمینه‌هایی مانند حمایت ایران از تروریسم یا نقض حقوق بشر همچنان به جای خود می‌ماند.
 صلاح نیست که برجام در مجلس به تصویب برسد
«عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: موضوعی که در حیطه شورای عالی امنیت ملی قرار می‌گیرد از حیطه اختیارات مجلس خارج می‌شود.
عراقچی افزود: دیدگاهی که معتقد است برجام یک معاهده نیست و فقط داوطلبانه است و نیازی به تصویب مجلس ندارد، دیدگاهی قوی به حساب می‌آید!
وی در ادامه گفت: وزارت امور خارجه معتقد است که به لحاظ منافع ملی صلاح نیست که برجام در مجلس به تصویب برسد. معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: هیچ کدام از اعضای برجام این توافق را در پارلمان‌های خود به تصویب نمی‌رسانند. عراقچی خاطرنشان کرد: برجام به تصویب کنگره آمریکا نخواهد رسید. وی افزود: برجام برای دولت آمریکا به یک قانون توسط کنگره تبدیل نمی‌شود بنابراین باید دید که آیا صلاح است که برجام به مجلس بیاید و مجموعه‌ای از اقدامات داوطلبانه را به قانون تبدیل کند.
عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در ادامه گفت: اینکه مجلس و شورای عالی امنیت ملی توافق را ریز به ریز و بند به بند بررسی کند کار خوبی است، اما باید در نهایت در مورد کلیت تصمیم‌گیری و آری و نه کلی پیرامون موضوع برجام مطرح شود. عراقچی تصریح کرد: نتیجه باید این باشد که توافق آری است یا خیر.
قطعنامه ۲۲۳۱ کاغذ پاره نیست و ارزشمند است
به گزارش فارس،عباس عراقچی همچنین در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و در پاسخ به سؤالات اعضای این کمیسیون درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: موشک‌های ما شامل قطعنامه‌ نمی‌شود.
عراقچی درباره قدرت دفاعی کشور اظهار داشت: قطعنامه هیچ مانعی برای ما برای آزمایش (تست) موشکی ایجاد نمی‌کند. قطعنامه الزام آور نیست. قطعنامه 2231 کاغذ پاره نیست البته سند ارزشمندی است، ولی امنیت ملی ما از همه چیز ارزشمندتر است. امنیت ملی ما فراتر از قطعنامه‌هاست.
وی افزود: براساس قطعنامه 1929 الزام آور بود که ایران آزمایش موشکی نکند، ولی الان این نیست.هیچ کدام از موشک‌های ما در حیطه قطعنامه جدید قرار نمی‌گیرد.
معاون وزیر خارجه با بیان اینکه تحریم‌ها در فاصله معقول برداشته می‌شود خطاب به اعضای کمیسیون امنیت ملی، خاطرنشان کرد: دستاوردهای کلانی که به دست آمده را فراموش نکنید. عراقچی درباره بحث برگشت پذیری خاطرنشان کرد: برگشت پذیری باید متقابل باشد. اینکه اصلا وجود نداشته باشد اصلا منطقی نیست. اگر هر لحظه نظام تصمیم حاکمیتی بگیرد و برجام را کنار بگذارد، می‌تواند. برگشت پذیری برای همه وجود دارد از جمله اتحادیه اروپا و آمریکا.
عراقچی در پاسخ به سؤال مکرر آقامحمدی نماینده خرم آباد در خصوص زمان راستی‌آزمایی گفت: تا روزی که توافق اجرایی شود سه روز مختلف داریم. روز اول تصویب شورای امنیت بود که گذشت. روز بعدی (روز دوم) روز توافق است که حداکثر ۹۰ روز است و ما الان در این مرحله هستیم که مراحل قانونی تصویب طی شود. اینکه من خدمت شما هستم برای همین است. در ایران و کنگره آمریکا این مراحل طی می‌شود و ۱+۵ و ایران اعلام کنند ما مراحل را گذراندیم که حداکثر ۹۰ روز وقت داریم. ممکن است بعد از ۷۰ یا ۶۰ روز رخ دهد. وی تصریح کرد: اگر از ۹۰ روز استفاده کردیم و روز ۹۰ همه کشورها اعلام می‌کنند توافق را قبول داریم، در آن روز آمریکا و اروپا تحریم‌های خود را لغو یا متوقف می‌کنند و قانون آن را تصویب می‌کنند یا رئیس جمهور آمریکا قانونش را امضا می‌کند، ولی اجرایی نمی‌شود تا روز سوم که روز اجرایی است. این روز بستگی به ما دارد که کارهایی که باید انجام دهیم چقدر طول می‌کشد و بستگی به سازمان انرژی اتمی دارد که کارهایش را انجام دهد. ممکن است یک ماه تا دو ماه طول بکشد، وقتی ایران راستی آزمایی شد و کارش را انجام داد تحریم‌ها برداشته می‌شود.
عراقچی: اینگونه نیست که بعد از «برجام» همه چیز گل و بلبل می‌شود
عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اظهار داشت: اینگونه نیست که بعد از برجام همه چیز گل و بلبل می‌شود.
به گزارش خبرگزاری ها،«دیوید آلبرایت» رئیس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل و از تاثیرگذارترین افراد بر سیاست‌های آمریکا در مذاکرات هسته‌ای، در نشست کمیته روابط خارجی سنا توصیه‌هایی مطرح کرده است که در صورت اجرایی شدن روند اجرای برجام را دشوار کرده و عملا اصل صنعتی‌سازی برنامه هسته‌ای را زیر سوال خواهد برد.
وی که موسسه تحت مدیریتش نقشی اساسی در فضاسازی علیه برنامه هسته‌ای ایران ایفا کرده، از جمله اثرگذارترین شخصیت‌ها در آمریکا بر سیر تصمیم‌گیری‌های واشنگتن در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران به شمار می‌آید و تاکنون گزارش‌های متعددی در خصوص فعالیت‌های ایران منتشر کرده است.
برخی از مولفه‌های مورد تأکید آمریکا در طول مذاکرات، از جمله مفهوم زمان گریز و یک ساله بودن این دوره، سقف سانتریفیوژها، خروج مواد مازاد از کشور و همچنین تغییر وضعیت رآکتور اراک حاصل گزارش‌هایی بود که موسسه علوم و امنیت منتشر کرد.
آلبرایت در این نشست گفت: بلافاصله پس از اجرای توافق باید به دنبال تعلیق غنی‌سازی بود. وی افزود: پس از سال دهم، باید به بهانه عدم صرفه با گسترش توان هسته‌ای ایران مخالفت شود. رئیس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در ادامه گفت: عملیاتی شدن اراک ۵ سال زمان می‌برد.
سرمایه گذاری در ایران، بعد از پایان تعهدات ایران
به گزارش تسنیم، به نقل از وال‌استریت ژورنال،وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران تعجیل نکنند.
شرکت‌ها و دولت‌های خارجی برای آغاز سرمایه‌گذاری در ایران تا زمانی که تهران به تعهدات خود در وین عمل نکند عجله نکنند.
اجرای تعهدات ایران تا اواسط 2016 به طول خواهد انجامید.
با وجود توافق، آمریکا تحریم‌های یکجانبه بر برخی بانکهای ایران، شرکتهای حمل و نقل و شرکتهای ساختمانی را حفظ کرده است.