kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۲۷۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۹
محمدجواد لاریجانی:

مجلس باید برای فرجام فکت‌شیت تصویب کند

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی باید با تصویب یک «فکت‌شیت» تفسیر مناسبی از برجام ارائه کرده و امکان سوءاستفاده از برجام را حتی‌الامکان کاهش دهد.


محمدجواد لاریجانی، تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به سؤالی مبنی بر «ارزیابی شما از آنچه نهایتاً در مذاکرات وین حاصل شد، چیست؟» اظهار داشت: ابتدا ما باید این قطعنامه را که دولت ما به آن متعهد شده است، بپذیریم؛ چون اگر این قطعنامه از طرف ما رد شود اعتبار این دولت در صحنه بین‌المللی به‌شدت پایین می‌آید. بنابراین نظرم این است که مراجع قانونی که شامل شورای عالی امنیت ملی و مجلس است - که روی مجلس هم تأکید دارم - باید بررسی کنند. اما باید پشتیبان دولتمان در این صحنه باشیم و پشت او را خالی نکنیم، چراکه برای منافع ملی‌مان بسیار اهمیت دارد.
وی با بیان «دولت آمریکا هربار که یک توافق، چه در ژنو و چه در لوزان صورت گرفت، بلافاصله یک فکت‌شیت صادر کرده و تفسیر خود را از آن توافق ارائه داد و اتفاقاً همان فکت‌شیت هم مبنا قرار گرفت» خاطرنشان کرد: دلیل این کار آمریکایی‌ها آن است که پرانتز‌هایی که قرار بود حذف شوند جایش را به عبارت‌هایی دادند که عمدتاً قابل تفسیر بودند، بنابراین فکت‌شیت‌ها بسیار مهم هستند. فکت‌شیتی که آمریکا صادر می‌کند چون عمدتاً به‌نحوی پشتیبانی دو سه کشور غربی از همین ۱+۵ را دارد، امر بسیار مهمی است و این بار مسئولیت تهیه فکت‌شیت با کنگره است، یعنی اوباما اگر از خودش چیزی کم و یا اضافه کند برایش فایده‌ای ندارد، لذا اکنون هرچه می‌خواهند، اینها در بحث کنگره می‌آورند و در مباحثاتی که دولت آمریکا با کنگره دارد تفسیر خودش را از این توافق‌نامه رسمیت خواهد داد.
 محمدجواد لاریجانی در ادامه به ارائه پیشنهاد خود به ساختارهای قانونی کشور در زمینه توافقنامه هسته‌ای وین پرداخت و گفت: ما هم در سیستم خودمان دقیقاً باید همین کار را برای جلوگیری از نقشه آمریکایی‌ها انجام دهیم، یعنی این‌بار باید «فکت‌شیت» ایرانی توسط پارلمان جمهوری اسلامی ایران تصویب شود.
 وی خاطرنشان کرد: این مناقشه‌ای که اکنون وجود دارد و دولت می‌گوید به مجلس ربطی ندارد و یا برخی در مجلس می‌گویند دولت لایحه‌ای بیاورد، وقت تلف کردن است. اگر دولت می‌خواهد لایحه بدهد که بدهد، ولی اگر نمی‌خواهد، مجلس می‌تواند این مسئله را با استفاده از یک طرح چندفوریتی و با دقت تمام بررسی کند.
محمدجواد لاریجانی با انتقاد از بی‌عملی برخی دستگاه‌های قانونی کشور در مسئله توافق هسته‌ای گفت: این چه وضعی است که همه نشسته‌ایم تماشا می‌کنیم و ذکر «سبوحٌ قدوس» گرفته‌ایم!  حرف من این است که ضمن اینکه باید این توافقنامه را تصویب کنیم، اما باید بدانیم که تصویب داریم تا تصویب. خیلی کار داریم که باید انجام دهیم؛ نباید تنبلی کنیم.
 وی افزود: من این نکات را در خدمت ریاست محترم مجلس هم گفته‌ام و از همه نمایندگان مجلس هم به‌عنوان برادر کوچکشان که سال‌ها در مجلس بوده، خواهش می‌کنم که این فرصت تاریخی را از دست ندهند، چرا که ملت از آنان انتظار دارد. باید بند بند این توافق را بررسی کنند و تمام منافذ سوء استفاده آمریکا را ببندند. لذا باید طرحی در مجلس ارائه شود که مصوبه‌ای ۳۰ یا ۴۰ بندی از آن استخراج شود و البته یک بندش هم این باشد که این توافق را قبول داریم و دولت هم نباید ناراحت شود، چرا که این کار مجلس کمک به دولت در آینده خواهد بود.
بنیانگذار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان «مجلس نمی‌تواند وظیفه خود را به دیگری تفویض کند»، ابراز داشت: تهیه این فکت‌شیت، مسئولیت مجلس است و به ‌نفع نظام است که این مباحث تبدیل به مصوبه‌ای شود تا جاهایی که غرب می‌خواهد با سوءاستفاده، تفسیرهای خود را به موافقت‌نامه تحمیل کند آنها را در این مصوبه سد کند.
معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه در پاسخ به این سؤال «آیا منظور شما از نقاط آسیب‌پذیر موجود در توافقنامه مربوط به جاهایی است که ممکن است از خطوط قرمز عبور شده باشد؟» تصریح کرد: آسیب‌پذیری ما فراتر از این خطوط قرمز است، حتی جاهایی که دولت ما خطوط قرمز را رعایت کرده معنایش این نیست که نقطه آسیب‌پذیر وجود ندارد.