کد خبر: ۳۱۱۶۲۵
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۴ - ۲۱:۱۷

جوابیه آموزش ‌و پرورش به گزارش «جای خالی تدبیر در تغییر ساعت کار مدارس» و پاسخ کیهان

 
 
در پی انتشار گزارشی با عنوان «جای خالی تدبیر در تغییر ساعت کار مدارس» در کیهان، وزارت آموزش‌وپرورش جوابیه‌ای ارسال کرده است.
در جوابیه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش درخصوص مطلب مندرج در روزنامه کیهان به تاريخ 24/02/1404 با عنوان «جای خالی تدبیر در تغییر ساعت کار مدارس» آمده است: «در پی اجرای مصوبه هیئت محترم دولت مبنی بر آغاز به‌کار ادارات از ساعت ۶ صبح و تاکید کارگروه مدیریت بهینه مصرف انرژی وزارت آموزش‌وپرورش و نیز با در نظر گرفتن ضرورت هماهنگی میان زمان شروع فعالیت اولیای شاغل و حضور فرزندان آنان در مدارس، نسبت به تغییر ساعت آغاز فعالیت مدارس اقدام کرد.
با توجه به شرایط خاص کشور در حوزه تأمین انرژی، افزایش دما، کاهش بارندگی‌ها و ناترازی در تولید برق، این تصمیم در راستای مدیریت بهینه مصرف انرژی در مدارس و هم‌راستایی با سیاست‌های کلان دولت اتخاذ شده است. همچنین با توجه به مصرف بالای انرژی در شیفت‌های عصر، اجرای برنامه‌های آموزشی در ساعات ابتدائی روز، کمک مؤثری به کنترل مصرف خواهد کرد. لازم به ذکر است که با هدف کاهش فشار بر خانواده‌ها، اجرای این تصمیم در مدارس با یک هفته تأخیر نسبت به سایر ادارات آغاز شد. در مقطع ابتدائی نیز با توجه به نزدیکی به پایان سال تحصیلی، این تغییر همزمان با ورود به فصل امتحانات صورت گرفت. به همین ترتیب، تمامی امتحانات نهائی و داخلی در مقاطع مختلف، حداکثر تا ساعت ۱۳ برگزار خواهند شد و ادامه فعالیت مدارس در ساعات بعدازظهر مجاز نخواهد بود.
وزارت آموزش‌وپرورش ضمن درک دغدغه‌ها و دشواری‌های برخی خانواده‌ها، تأکید می‌کند که شرایط فعلی کشور در حوزه انرژی نیازمند مشارکت، همراهی و همکاری همه‌جانبه از سوی دستگاه‌ها، نهادها، خانواده‌ها و عموم مردم است تا سال تحصیلی جاری با نظم، آرامش و در چارچوب مسئولیت اجتماعی به پایان برسد.»
پاسخ کیهان:
ضمن تشکر از مسئولان محترم وزارت آموزش‌وپرورش برای توجه به گزارش کیهان، ذکر چند نکته در این خصوص ضروری است: اول اینکه؛ انتقاد اصلی کیهان درخصوص تصمیم تغییر ساعت فعالیت مدارس به 6 صبح بیشتر متوجه دولت به عنوان تصمیم‌گیر بود تا آموزش‌وپرورش به عنوان مجری. اما همین توضیحات ارسالی نشان می‌دهد که آموزش‌وپرورش به عنوان متولی امورات تحصیلی و آموزشی میلیون‌ها دانش‌آموز با انبوهی از مدیران و کارشناسان متبحر امر تعلیم و تربیت، به جای اینکه خود در مقام مدافع دانش‌آموزان و مطالبه‌گر نسبت به تصمیم غیرکارشناسی کشاندن ساعت فعالیت مدارس به 6 صبح و اثرات منفی این تصمیم بر خواب، سلامتی و تغذیه دانش‌آموزان و کاهش کیفیت آموزش موضع‌گیری کند، گویا در جایگاه توجیه‌گری این تصمیم به بهانه ناترازی انرژی و سختی شرایط برخی والدین شاغل و... قرار گرفته است. گویی این جوابیه را وزارت نیرو ارسال کرده است!
در شرایطی که در همین مدت تغییر ساعت فعالیت مدارس، شاهد انواع انتقادها از سوی خانواده‌ها و معلمان نسبت به ضعف‌های مشهود این تصمیم غیرکارشناسی هستیم و به عنوان مثال برخی معلمان نسبت به خواب‌آلودگی و عدم تمرکز شدید دانش‌آموزان به‌خصوص در مقطع ابتدائی در ساعات اولیه روز در کلاس‌های درس اعتراض می‌کردند، بهتر بود مسئولان آموزش‌وپرورش به جای تلاش برای توجیه این تصمیم، گزارشی از ارزیابی کارشناسی نتیجه این تصمیم ناگهانی و عجیب ارائه می‌کردند.
در بخشی از توضیحات آموزش‌وپرورش ادعا شده است که «با هدف کاهش فشار بر خانواده‌ها، اجرای این تصمیم در مدارس با یک هفته تأخیر نسبت به سایر ادارات آغاز شد». در این خصوص باید یادآوری کرد که اعلام تصمیم تغییر ساعت مدارس آن‌قدر ناگهانی و بدون اطلاع قبلی بود که نه‌تنها خانواده‌ها و مسئولان مدارس در فاصله چند ساعت مانده به اجرای آن دچار سردرگمی شده بودند بلکه این سردرگمی و ابهامات پیرامون آن در اطلاعیه اولیه آموزش‌وپرورش و توضیحات چندساعت بعد سخنگوی آموزش‌وپرورش نیز مشهود بود. حال سؤال اینجاست؛ اگر واقعاً مسئولان آموزش‌وپرورش از یک هفته قبل از زمان اجرای این تصمیم اطلاع داشتند چرا با اطلاع‌رسانی بموقع و توجیه و توضیح جزئیات از سردرگمی و ایجاد ابهام در خانواده‌ها و مسئولان مدارس جلوگیری نکردند؟ اعلام ناگهانی در کمتر از یک روز مانده به اجرا با وجود اطلاع از یک هفته قبل هم از مصادیق تدبیر است؟
نکته دیگر اینکه با این توضیحات و توجیهات مسئولان آموزش‌وپرورش درخصوص اجرای این تغییر ساعت به علت کنترل ناترازی انرژی، آیا پس از کشاندن دامنه تصمیمات دولت برای کنترل ناترازی به مدارس، تغییری در وضعیت خاموشی‌ها ایجاد شد؟ عجیب اینکه در حالی که بسیاری از دانش‌آموزان مجبور به سحرخیزی و حضور در مدرسه در ساعت 6 صبح بودند، در همین بازه سه چهار ساعته نیز قطع برق و گذراندن کلاس درس در تاریکی را تحربه می‌کردند.
و نکته پایانی و بی‌جواب اینکه وقتی خود مسئولان آموزش‌وپرورش اذعان دارند این تصمیم در روزهایی اجرائی شد که تنها چند روز به پایان سال تحصیلی مانده بود، این همه فشار بر دانش‌آموزان (به‌خصوص در آستانه امتحانات پایان سال و نهائی در برخی مقاطع) و خانواده‌ها و کادر آموزشی در این چند روز ارزش و بازدهی خاصی داشت؟