kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۹۳۴
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۴

حمله اوکراین به کورسک از نگاه نشریه هیل «اشتباهی راهبردی » و « یک اقدام احمقانه»

 
 
نشریه آمریکایی «هیل» حمله اوکراین به منطقه مرزی «کورسک» روسیه را که طی آن 10هزار نظامی اوکراینی کشته شدند، یک «اشتباه راهبردی و احمقانه» از سوی زلنسکی توصیف کرده است.
شعله‌های آتش جنگ اوکراین با حمله کی‌یف به منطقه مرزی کورسک شعله‌ورتر شده است. هیج تردیدی وجود ندارد که اوکراین این حمله را با حمایت نظامی و اطلاعاتی ناتو برنامه‌ریزی و اجرا کرده است. اغلب تحلیلگران بر این باورند که هدف اصلی ناتو از این حمله داشتن برگ‌برنده در مذاکرات احتمالی آتش‌بس است تا روسیه در قبال عقب‌نشینی از «دونتسک» اوکراین، «کورسک» را پس بگیرد. اما برخی تحلیلگران نظامی این هدف و حمله را یک اشتباه راهبردی می‌دانند چرا که «منابع محدود نظامی اوکراین را به جای تمرکز به مناطق جنگی در دونتسک که روسیه به سرعت در حال پیشروی در آن است، پراکنده کرده است.» همین دیروز وزارت دفاع روسیه اعلام کرد تعداد نظامیان اوکراینی کشته‌شده در محور کورسک از زمان آغاز درگیری‌ها در این منطقه به بیش از ۱۰هزار و ۱۰۰ تن رسیده است! و این جدای از خسارت‌های سنگین نظامی اوکراین است. نشریه آمریکایی «هیل» نیز حمله به کورسک را اشتباهی راهبردی خوانده و نوشته است: «عملیات کورسک اوکراین، متأسفانه، به یک کار احمقانه تبدیل شده است؛ یورش سواره‌‌نظام سبک به سبک قرون وسطایی به قلمرو دشمن که انرژی‌های اوکراینی را از مرکز ثقل در جنگ منحرف کرد. این تهاجم به جای دور کردن نیروهای روسیه از جبهه‌های مهم‌تر نبرد در دونتسک، نیروهای اوکراینی را متفرق کرد و به ارتش روسیه اجازه داد تا بر مرکز ثقل کنونی در این درگیری تمرکز کند و حرکت خود را به سمت شهر استراتژیک حیاتی پوکروفسک سرعت بخشد.» به گزارش ایسنا، هیل در ادامه تحلیل خود آورده است: «عملیات کورسک که در ابتدا به عنوان یک مانور تاکتیکی برای دور کردن نیروهای روسیه از جبهه‌های استراتژیک مهم اعلام شد، اکنون به یک اشتباه محاسباتی استراتژیک تبدیل شده که می‌تواند پیامدهای شدیدی برای استراتژی نظامی گسترده اوکراین داشته باشد. رهبران اوکراین به احتمال زیاد امیدوار بودند که با حمله به خاک روسیه بتوانند به چندین هدف دست یابند: دور کردن نیروهای روسی از میدان‌های اصلی نبرد در دونتسک، ایجاد تأثیر روانی با نشان دادن ظرفیت اوکراین برای حمله به خاک روسیه؛ و اختلال در خطوط تدارکات روسیه. این اهداف نه‌تنها محقق نشد و نیروهای روسی به طور قابل‌توجهی از دونتسک دور نشدند، در عوض، پیشروی روسیه در پوکروفسک- شهری با ارزش استراتژیک قابل‌توجه- سرعت گرفت... پوکروفسک یک مرکز لجستیکی و حمل‌ونقل مهم در منطقه دونتسک است که در تقاطع شبکه‌های راه‌آهن اصلی برای تامین و تقویت مواضع اوکراین در سراسر جبهه شرقی قرار دارد. اگر نیروهای روسی پوکروفسک را تصرف کنند، عملاً این خطوط تدارکات حیاتی را قطع می‌کنند و واحدهای اوکراینی را که از دیگر 
مناطق کلیدی در دونتسک دفاع می‌کنند، منزوی می‌سازند. از دست دادن پوکروفسک می‌تواند اثری آبشاری داشته باشد و منجر به فروپاشی گسترده‌تر دفاع اوکراین در منطقه دونتسک شود.»
دستاورد حمله به کورسک، صفر بود
در این تحلیل همچنین می‌خوانیم: «از منظر نظامی، تهاجم به کورسک هیچ دستاورد قابل‌توجهی برای اوکراین به همراه نداشته است. به جای اینکه روسیه را مجبور کند تا نیروهای قابل‌توجهی را از تلاش اصلی خود در دونتسک منحرف کند، منجر به انحراف برخی از بهترین سربازان و تجهیزات پیشرفته اوکراین از حساس‌ترین خطوط مقدم جبهه شده است. این تغییر نه‌تنها موقعیت دفاعی اوکراین را در منطقه دونتسک تضعیف کرده است، بلکه کمبود نیروی انسانی موجود را نیز تشدید کرده است و چالش‌هایی را که نیروهای اوکراینی برای حفظ مواضع دفاعی کلیدی با آن مواجه هستند، تشدید کرده است.»
برکناری گسترده مقامات نظامی و سیاسی
اما در شرایطی که جنگ در کورسک و دونتسک همچنان ادامه دارد، طی هفته گذشته دولت اوکراین شاهد عزل و نصب‌های گسترده‌ای بوده است. پارلمان اوکراین (پنجشنبه) استعفای «دیمیترو کولبا» وزیر خارجه و یکی از شاخص‌ترین چهره‌ها در میان مقامات اوکراینی را پذیرفت و جانشین او «آندری سیبیها» را به‌عنوان وزیر خارجه جدید تایید کرد. همچنین پارلمان اوکراین با استعفای ۲ معاون نخست‌وزیر و چند وزیر در طی هفته گذشته موافقت کرده است. پیش‌تر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در هنگام توضیح تصمیمش برای برکناری «دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین از سمتش، این دیپلمات را به ناتوانی در تامین تسلیحات بیشتر از سوی حامیان غربی متهم کرد. زلنسکی «تزریق انرژی» به دولت را عامل عزل و نصب‌های جدید معرفی کرده است اما منابع مطلع و رسانه‌ها، از دلایل دیگری سخن می‌گویند که احتمال غصب و تثبیت قدرت از سوی ولودیمیر زلنسکی را بالا می‌برد. نشریه «اکونومیست» این تغییرات را به‌عنوان «نمایشی سریع از جانب زلنسکی برای تبدیل‌شدن به تیتر خبرها» و «اقدامی برای تحکیم بیشتر قدرت خود» توصیف کرده است. در این میان، چهره‌های سرشناس اپوزیسیون در پارلمان اوکراین هم زلنسکی را متهم می‌کنند که در حال منصوب کردن حلقه نزدیکان و حامیان مواضعش در دولت است تا قدرت دفترش را هرچه بیشتر تحکیم کند. «الکساندر مرکوریس»، تحلیلگر نظامی انگلیسی هم در کانال یوتیوب خود اعلام کرد که ولودیمیر زلنسکی، برای تضمین باقی ماندن خود در رأس قدرت، اقدام به تغییر چند وزیر در دولت اوکراین کرده تا شرکای غربی خود را درخصوص انجام اصلاحات و واکنش به اشتباهات مقامات متقاعد سازد. مرکوریس بیان کرد: «تغییر چند وزیر کابینه راهی است که زلنسکی برای نشان‌دادن این که او هنوز قدرت را در دست دارد، به کار می‌برد، حتی اگر این کار شبیه به جابه‌جا کردن صندلی‌ها بر روی کشتی تایتانیک، پس از برخورد با کوه یخ باشد.» این کارشناس انگلیسی یادآور شد که رئیس‌جمهور اوکراین با مشکلات متعددی از جمله پیشروی سریع ارتش روسیه در دونباس، بحران در سیستم انرژی و مسائل اقتصادی مواجه است و در تلاش است تا موقعیت خود را تقویت کند. دولت آمریکا نیز از تغییرات کادری گسترده در دولت اوکراین ابراز نگرانی کرده است.