kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۰۲۱
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۶

اخبار ویژه

 
 
پیش‌بینی آشوب در انتخابات آمریکا و فرافکنی علیه ایران
در حالی که صاحب‌نظران آمریکایی درباره فضای دوقطبی شدید در انتخابات آمریکا هشدار می‌دهند و نگران تکرار شدید‌تر آشوب‌های خیابانی به بهانه تقلب در انتخابات هستند، برخی مقامات رسمی این کشور سعی کرده‌اند با منتسب کردن اختلافات موجود به کشورهای دیگر از جمله ایران و روسیه و چین، اصل منازعات موجود را به حاشیه برانند.
منازعات شدید چهار سال قبل به تسخیر ساختمان کنگره از سوی معترضان، تبدیل شدن برخی شهرها به پادگان به مدت چند ماه و تشدید تحرکات استقلال‌طلبانه انجامید.
برخی مقامات آمریکایی ماه‌هاست ادعا می‌کنند ایران در کنار روسیه و چین، تهدیدی بزرگ در زمینه پخش اطلاعات گمراه‌کننده مرتبط با انتخابات آمریکا هستند.
به گزارش صدای آمریکا، مقامات مسئول امنیت انتخابات در ایالات متحده از رأی‌دهندگان می‌خواهند به هیاهو‌ها در مورد امنیت انتخابات توجه نکنند و ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری در آینده را «بی‌اساس» می‌دانند. آنها از رأی‌دهندگان آمریکایی خواستند به این مهم اعتماد داشته باشند که وقتی به پای صندوق‌های رأی‌گیری می‌روند، آرای آنها به دقت شمارش خواهد شد.
«جن ایسترلی» رئیس سازمان امنیت سایبری و امنیت زیرساخت‌های آمریکا در نشستی در مورد امنیت انتخابات به خبرنگاران گفت: «در طول چند ماه آینده، چیزهای مختلف زیادی را از منابع مختلف خواهید شنید. مهم‌ترین مسئله این است که در میان سر و صداهای زیاد، حقیقت از موارد تخیلی تشخیص داده شود.
ایسترلی که سازمان تحت مدیریت او مسئولیت تأمین امنیت انتخابات را برعهده ‌دارد، افزود: روند انتخابات ما، زیرساخت‌های انتخاباتی ما هرگز چنین امنیتی نداشته و تشکیلات انتخاباتی ما، هرگز قوی‌تر از امروز نبوده است. به همین دلیل است که من به درستی انتخابات‌مان اطمینان دارم و مردم نیز باید اعتماد داشته باشند.
وبسایت VOA افزود: تلاش ایسترلی برای اطمینان دادن به رأی‌دهندگان پس از آن صورت می‌گیرد که جامعه اطلاعاتی آمریکا هشدار داد روسیه، ایران و چین در پی مداخله در انتخابات نوامبر آمریکا هستند. این تلاش‌های که در هشدار جامعه اطلاعاتی برجسته شده، با عملیات‌ نفوذ یا کارزارهای پخش عمدی اطلاعات غلط طراحی شده‌اند تا در مورد روند انتخابات ایالات متحده شک و تردید ایجاد کنند، یا آن کارزارها علیه انتخاب شدن یک نامزد و یا برای کمک به نامزد دیگری راه‌اندازی شده است. با این حال، تاکنون تلاشی از سوی روسیه، ایران یا چین برای حمله به سامانه‌های مورد استفاده در برگزاری انتخابات در ایالات متحده و شمارش آرا یا هک آنها، وجود نداشته است.
در همین حال روزنامه «نیویورک تایمز» ادعا کرد آخرین تلاش‌های تبلیغاتی و کارزار انتشار اطلاعات نادرست ایران، گستاخانه‌تر، متنوع‌تر و جاه‌طلبانه‌تر شده است. همزمان، دادستان کل آمریکا در مورد «مداخله در انتخابات ایالات متحده و تضعیف دموکراسی‌» این کشور هشدار داد.
نیویورک تایمز با اشاره به تلاش‌ها برای نفوذ در کمپین‌های انتخاباتی دونالد ترامپ و کامالا هریس، نامزدهای دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، نوشت: آنها هدف گسترده‌تری را برای ایجاد اختلافات داخلی و بی‌اعتبار کردن نظام دموکراتیک آمریکا دنبال می‌کنند. ایران شبکه‌ای از افراد را با نام‌های فرضی به کار گرفته تا از رسانه‌های اجتماعی برای پیشبرد دیدگاه‌های جمهوری اسلامی بهره ببرند. آنها همچنین پروژه‌هایی را به شرکت‌های فن‌آوری و استارت‌آپ‌ها سفارش می‌دهند که برخی از آنها از اهداف واقعی این برنامه‌ها آگاه نیستند. ایران پس از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، منابع عملیات اطلاعاتی خود را که پیشتر نیز قابل توجه بود افزایش داده است.
این روزنامه همچنین نوشت: جمهوری اسلامی زیاد نگران پیروز نهائی انتخابات آمریکا نیست و این باور را دارد که خصومت واشنگتن فراتر از هریک از احزاب سیاسی ایالات متحده است. هدف بزرگ‌تر ایران برای نفوذ در کارزارهای اینترنتی، ایجاد ناآرامی، دوقطبی کردن فضا، و قرار گرفتن در رده روسیه و چین به عنوان یک قدرت ژئوپلیتیکی است. چندی پیش شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارشی به جزئیات تازه‌ای از عملیات چند ساله هکرهای ایرانی که اعضای سابق دولت ترامپ و دولت بایدن را هدف قرار داده‌اند، پرداخته بود.
شرکت «پروف‌پوینت»، ارائه دهنده امنیت ایمیل می‌گوید گروه هکر ایرانی در سال ۱۴۰۰ نیز از همین روش علیه سخنگوی یک مقام آمریکایی استفاده کرد و این گروه یک بدافزار سفارشی هم دارد که می‌تواند برای حملاتی ظریف‌تر مورد استفاده قرار گیرد.
مریک گارلند، دادستان کل آمریکا هم گفت: همان‌طور که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده دو هفته پیش اشاره کرد، ما شاهد فعالیت‌های تهاجمی فزاینده ایران در این دوره از انتخابات بوده‌ایم. او گفت: ما در مقابله با تلاش‌های روسیه و ایران و همچنین چین یا هر بازیگر خارجی دیگر که قصد مداخله در انتخابات و تضعیف دموکراسی‌مان را داشته باشد بی‌وقفه تهاجمی خواهیم بود.
به ادعای نیویورک تایمز، ایران با موجی از وب‌سایت‌های جعلی و حملات هکری، تلاش‌های خود برای بی‌اعتبار کردن دموکراسی آمریکا و احتمالا تغییر نتایج انتخابات به ضرر دونالد ترامپ را شدت بخشیده و مهم‌ترین نقش را در انتشار اطلاعات نادرست در انتخابات آمریکا ایفا می‌کند. بخش مهمی از این کارزار برای انتشار اطلاعات نادرست مرتبط با انتخابات آمریکا از طریق وبسایت‌هایی انجام می‌شود که ظاهراً در آمریکا راه‌اندازی شده و همین‌جا اداره می‌شوند اما در واقع متعلق به ایران هستند و از ایران به‌روزرسانی می‌شوند.
وب‌سایتی به نام ساوانا تایمز، ‌که خود را به‌عنوان «منبع قابل‌اعتماد شما برای اخبار محافظه‌کارانه و دیدگاه‌های شهر پرجنب‌وجوش ساوانا» معرفی می‌کند، وب‌سایت دیگری به نام نیو سینکر (متفکر جدید) که می‌گوید می‌خواهد «مقصد اصلی شما برای اخبار و دیدگاه‌های مترقی» باشد و وبسایتی به نام وستلند سان که مخاطبان هدف آن، مسلمانان حومه دیترویت را هدف قرار داده است.
نیویورک تایمز نوشت: تهران مدت‌هاست عملیات‌های اطلاعاتی پنهانی علیه دشمنان خود، به‌ویژه اسرائیل، و ایالات متحده انجام می‌دهد، اما تا پیش از این، بیشتر فعالیت‌های آن در سایه کارزارهای مشابه که روسیه و چین مدیریت می‌کنند انجام می‌شد اما تلاش‌های تبلیغاتی و کارزار اخیر، جسورانه‌تر، متنوع‌تر و بلندپروازانه‌تر شده است. به نظر می‌رسد تلاش‌های ایران با هدف تضعیف کارزار ترامپ انجام می‌شود، اما همزمان جو بایدن و کامالا هریس را نیز هدف قرار داده است. هدف نهائی‌، ایجاد اختلاف داخلی و بی‌اعتبار کردن نظام دموکراتیک آمریکا در چشم جهانیان است.
نمایندگی ایران در سازمان ملل در واکنش به اتهام افکنی محافل آمریکایی گفته بود «این ادعاها بی‌اساس و فاقد هرگونه اعتبار هستند و ایران هیچ قصد یا انگیزه‌ای برای مداخله در انتخابات آمریکا ندارد».
 
 
 موشک‌های پرسه‌زن ایران کابوس رژیم اسرائیل
ایران پیشرفت زیادی در زمینه دفاعی کرده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، ساخت نخستین موشک پرسه‌زن جهان است.
به گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از گجت نیوز، ایران طی سال‌های اخیر پیشرفت زیادی در زمینه صنایع نظامی و دفاعی کرده و توانسته قدرت خود را در منطقه تثبیت کند. با یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها، ساخت نخستین موشک پرسه‌زن جهان تحت عنوان موشک ۳۵۸ ساخت ایران آشنا شوید.
در شرایط فعلی ایران به نقطه‌ای رسیده که به شبه نظامیان تحت حمایت خود از جمله حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان بمب و موشک می‌دهد و منابع موردنیاز آن‌ها را تأمین می‌کند. همچنین ایران در ساخت و تولید سامانه‌های پدافندی مهمی نظیر سامانه پدافندی سوم خرداد نقش پررنگی ایفا کرده است. طی چند سال اخیر، هویت یکی از موشک‌های پدافندی ایران برای غربی‌ها فاش شده چرا که این سلاح قدرتمند در اختیار حوثی‌ها و حزب‌الله قرار گرفته است.
موشک ۳۵۸ که در عربی به شاهین معروف شده، یک مهمات پرسه‌زن دفاع هوائی است. در اصطلاحات نظامی به مهماتی پرسه‌زن گفته می‌شود که می‌تواند پس از شلیک شدن، بر فراز منطقه هدف برای مدت معینی پرواز کند و به وسیله اپراتوری که به وسیله دوربین روی آن نصب شده، مختصات هدف را کشف کرده و با قفل کردن روی آن، موشک را به نقطه مدنظر بزند.
مهمات پرسه‌زن به زعم برخی از کارشناسان نظامی در زمره پهپادهای انتحاری دسته‌بندی می‌شوند چرا که می‌توانند مثل مهمات پرسه‌زن برای چند دقیقه و شاید هم چند ساعت پرواز انتظاری داشته باشند تا اپراتور آن‌ها هدف را کشف کرده و به آن حمله کند. لازم به ذکر است که همه پهپادهای انتحاری مجهز به چنین قابلیتی نیستند.
موشک پدافندی ۳۵۸ ساخت ایران برای نخستین مرتبه در سال ۲۰۱۸ میلادی رویت شد. شکل ظاهری این موشک مشابه موشک‌های هوا به هوا بوده و دارای ۲.۷ متر طول و یک کلاهک ۱۱ کیلوگرمی است. روی بدنه موشک پدافندی ۳۵۸ حدود ۱۲ بالچه در سه بخش با اندازه‌ها و اشکال مختلف دیده می‌شود.
 گفته شده محدوده ارتفاع عمل این موشک ۸.۵ کیلومتر بوده حال آن که ارزیابی‌های پنتاگون نشان می‌دهد ارتفاع مؤثر آن زیر ۶ کیلومتر خواهد بود. فرآیند شلیک موشک ۳۵۸ پرسه‌زن از یک راکت کمکی بهره می‌گیرد و از یک لانچر ساده برای پرتاب استفاده می‌کند. پیشرانه این موشک از نوع توربوجت است که مختص موشک‌های کروز کوچک ساخته شده است. 
آن نسخه‌ای که نیروی دریایی آمریکا از محموله ایران کشف و ضبط کرده، مجهز به موتور توربوجت ساخت هلند بود. موشک ۳۵۸ بعد از این که شلیک می‌شود، در یک منطقه خاص، الگوی پرواز ۸ شکل را ترسیم می‌کند تا هدف توسط اپراتور و به کمک دوربین حرارتی نصب‌شده روی دماغه آن کشف شده و روی هدف قفل گردد. به طور کلی این مهمات پرسه‌زن به دو روش به دشمن حمله خواهد کرد: روش خودکار: در این روش پس از قفل دوربین روی هدف، سر موشک روی هدف به شکل خودکار قرار می‌گیرد و راکت با تعقیب آن ضربه نهائی را می‌زند. روش دستی: در این روش موشک به وسیله اپراتور و به شکل هدایت همزمان به طرف هدف خواهد رفت. منابع غربی می‌گویند با توجه به دو روش خودکار و غیرخودکار، این موشک می‌تواند علیه هر هدفی چه در آسمان، زمین و حتی روی دریا استفاده شود. سلاح ۳۵۸ ایران مجهز به یک فیوز انفجار مجاورتی لیزری شده که به محض رد شدن از کنار هدف منفجر خواهد شد.
به نظر می‌رسد فیوز انفجار مجاورتی لیزری به کار رفته روی بدنه این موشک با فیوزی که در موشک میثاق تعبیه شده یکسان است. یکی از نکات جالب پیرامون مهمات پرسه‌زن این است که آن قدر در آسمان به گشت‌زنی ادامه می‌دهد تا اصابت کند. سرعت این موشک ۵۵۰ کیلومتر در ساعت عنوان شده و نه تنها روی ضدپهپادها مؤثر است بلکه تأثیر زیادی روی جت‌های جنگی می‌گذارد. سابقه فعالیت موشک ۳۵۸ گزارش‌ها حاکی از این است که حوثی‌های یمن بارها از موشک 358 استفاده کرده‌اند. علاوه‌ بر این گفته شده حزب‌الله از این سلاح کمک گرفته است. 358 موفق شده پهپادهایی نظیر MQ1 آمریکا، هرمس 450 و 900 اسرائیل را سرنگون کند. این موشک در یمن با دو ریل پرتاب مشاهده شده و ایجاد اختلال روی آن دشوار است. موشک ۳۵۸ نخستین مهمات سرگردان و پرسه‌زن جهان است.
 
رادیو فردا: ایران با وجود تحریم‌ها روزانه 1/7 میلیون بشکه نفت می‌فروشد
ارگان رسانه‌ای سازمان سیا از این که ایران توانسته تحریم‌های گسترده آمریکا را دور بزند و روزانه یک میلیون و هفتصد هزار بشکه نفت بفروشد، ابراز ناخرسندی کرد.
وبسایت رادیو فردا نوشت: یک شرکت ردیابی نفتکش‌ها می‌گوید ایران با 1/7میلیون بشکه تزانزیت نفت و محصولات نفتی با توسل به «ناوگان ارواح»، بیشترین سهم جهانی را در استفاده از این کشتی‌ها دارد. ناوگان ارواح یا ناوگان تاریک به نفتکش‌هایی گفته می‌شود که با خاموش کردن سیستم شناسایی خودکار، به‌صورت پنهانی محموله‌های نفتی را با توسل به انواع روش‌ها به بازارهای مقصد می‌رسانند؛ از جمله تخلیه چندباره محموله‌های نفتی در دل اقیانوس‌ها به نفتکش‌های دیگر و تغییر اسناد و برند نفت.
شرکت «تانکر ترکرز» با انتشار پستی در شبکه ایکس، تویئتر سابق، نوشته است پارسال ایران از طریق ناوگان ارواح روزانه حدود 1/5 میلیون بشکه نفت (نفت خام، میعانات گازی و گاز مایع) راهی چین، ۲۰۰ هزار بشکه (نفت کوره یا مازوت) راهی امارات و ۷۰ هزار بشکه نفت خام راهی سوریه کرده است.
در مجموع، پارسال بیش از 1/7 میلیون بشکه در روز نفت و محصولات نفتی ایران از طریق ناوگان ارواح به مقاصد حمل شده که از کل ترانزیت پنهانی نفت روسیه و ونزوئلا نیز بیشتر است.
مشتریان نفت خام و میعانات گازی ایران، چین و سوریه هستند و امارات نیز نفت کوره (مازوت) ایران را خریداری می‌کند. ایران همچنین گاز مایع (پروپان و بوتان) به چین صادر می‌کند.
پیشتر شرکت اطلاعات کالا، کپلر، به رادیو فردا گفته بود که ایران پارسال حدود ۲۴۰ هزار بشکه مازوت و یک میلیون و ۳۲۴ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر کرده است. بقیه محموله‌ها مربوط به گاز مایع است که این محصول نفتی نیز از طریق نفتکش‌ها صادر می‌شود.
آمارها نشان می‌دهد ایران پارسال 6/5 میلیون تن (روزانه ۱۴۰ هزار بشکه) صادرات گاز مایع به چین داشته است. گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای، حجم کل صادرات نفت ایران در سال گذشته میلادی را 1/46 میلیون بشکه در روز تخمین زده و گفته است تاکنون ۴۰۰ کشتی از مجموعه ناوگان ارواح فعال در حمل پنهانی نفت ایران را شناسایی کرده است.
شرکت ‌تانکر ترکز نیز تصریح کرده است که وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکنون تنها یک‌سوم کشتی‌های موسوم به «ناوگان ارواح» را به لیست تحریمی خود اضافه کرده است. بیش از نیمی از نفت ایران با ارسال به مالزی، تحت عنوان نفت این کشور راهی پالایشگاه‌های کوچک چینی، موسوم به «تی ‌پات» (قوری چای) می‌شود. بقیه نفت ایران نیز در عمان، امارات، عراق و دیگر کشورها، تغییر برند داده می‌شود و تحت نام نفت این کشورها راهی چین می‌شود. آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد در ژوئیه امسال، این کشور روزانه یک میلیون و ۵۳۰ هزار بشکه نفت از مالزی وارد کرده است؛ رقمی که سه برابر کل تولید نفت مالزی است و از طرفی، حجم نفتی که تحت نام نفت مالزی تحویل چین شده، ۱۲ برابر میزان صادرات نفت مالزی به چین در دوران قبل از تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.
بر اساس آمارهای کپلر، ایران در هفت ماه ابتدائی امسال روزانه یک میلیون و ۴۸۸ هزار بشکه نفت راهی چین کرده و تا یک هفته پیش، ۱۷ میلیون بشکه ذخایر محموله‌های نفتی در نفتکش‌های لنگر انداخته در آب‌های خلیج ‌فارس یا اطراف چین داشته است.
شرکت مشاوره انرژی، وُرتکسا، نیز به رادیو فردا گفته است در هفت ماه ابتدائی سال جاری میلادی، چین دست‌کم روزانه 1/2 میلیون بشکه نفت ایران را به‌صورت قطعی دریافت کرده است.