kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۰۱۴
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۶

پیش‌بینی آشوب در انتخابات آمریکا و فرافکنی علیه ایران(خبر ویژه)

 
 
در حالی که صاحب‌نظران آمریکایی درباره فضای دوقطبی شدید در انتخابات آمریکا هشدار می‌دهند و نگران تکرار شدید‌تر آشوب‌های خیابانی به بهانه تقلب در انتخابات هستند، برخی مقامات رسمی این کشور سعی کرده‌اند با منتسب کردن اختلافات موجود به کشورهای دیگر از جمله ایران و روسیه و چین، اصل منازعات موجود را به حاشیه برانند.
منازعات شدید چهار سال قبل به تسخیر ساختمان کنگره از سوی معترضان، تبدیل شدن برخی شهرها به پادگان به مدت چند ماه و تشدید تحرکات استقلال‌طلبانه انجامید.
برخی مقامات آمریکایی ماه‌هاست ادعا می‌کنند ایران در کنار روسیه و چین، تهدیدی بزرگ در زمینه پخش اطلاعات گمراه‌کننده مرتبط با انتخابات آمریکا هستند.
به گزارش صدای آمریکا، مقامات مسئول امنیت انتخابات در ایالات متحده از رأی‌دهندگان می‌خواهند به هیاهو‌ها در مورد امنیت انتخابات توجه نکنند و ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری در آینده را «بی‌اساس» می‌دانند. آنها از رأی‌دهندگان آمریکایی خواستند به این مهم اعتماد داشته باشند که وقتی به پای صندوق‌های رأی‌گیری می‌روند، آرای آنها به دقت شمارش خواهد شد.
«جن ایسترلی» رئیس سازمان امنیت سایبری و امنیت زیرساخت‌های آمریکا در نشستی در مورد امنیت انتخابات به خبرنگاران گفت: «در طول چند ماه آینده، چیزهای مختلف زیادی را از منابع مختلف خواهید شنید. مهم‌ترین مسئله این است که در میان سر و صداهای زیاد، حقیقت از موارد تخیلی تشخیص داده شود.
ایسترلی که سازمان تحت مدیریت او مسئولیت تأمین امنیت انتخابات را برعهده ‌دارد، افزود: روند انتخابات ما، زیرساخت‌های انتخاباتی ما هرگز چنین امنیتی نداشته و تشکیلات انتخاباتی ما، هرگز قوی‌تر از امروز نبوده است. به همین دلیل است که من به درستی انتخابات‌مان اطمینان دارم و مردم نیز باید اعتماد داشته باشند.
وبسایت VOA افزود: تلاش ایسترلی برای اطمینان دادن به رأی‌دهندگان پس از آن صورت می‌گیرد که جامعه اطلاعاتی آمریکا هشدار داد روسیه، ایران و چین در پی مداخله در انتخابات نوامبر آمریکا هستند. این تلاش‌های که در هشدار جامعه اطلاعاتی برجسته شده، با عملیات‌ نفوذ یا کارزارهای پخش عمدی اطلاعات غلط طراحی شده‌اند تا در مورد روند انتخابات ایالات متحده شک و تردید ایجاد کنند، یا آن کارزارها علیه انتخاب شدن یک نامزد و یا برای کمک به نامزد دیگری راه‌اندازی شده است. با این حال، تاکنون تلاشی از سوی روسیه، ایران یا چین برای حمله به سامانه‌های مورد استفاده در برگزاری انتخابات در ایالات متحده و شمارش آرا یا هک آنها، وجود نداشته است.
در همین حال روزنامه «نیویورک تایمز» ادعا کرد آخرین تلاش‌های تبلیغاتی و کارزار انتشار اطلاعات نادرست ایران، گستاخانه‌تر، متنوع‌تر و جاه‌طلبانه‌تر شده است. همزمان، دادستان کل آمریکا در مورد «مداخله در انتخابات ایالات متحده و تضعیف دموکراسی‌» این کشور هشدار داد.
نیویورک تایمز با اشاره به تلاش‌ها برای نفوذ در کمپین‌های انتخاباتی دونالد ترامپ و کامالا هریس، نامزدهای دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، نوشت: آنها هدف گسترده‌تری را برای ایجاد اختلافات داخلی و بی‌اعتبار کردن نظام دموکراتیک آمریکا دنبال می‌کنند. ایران شبکه‌ای از افراد را با نام‌های فرضی به کار گرفته تا از رسانه‌های اجتماعی برای پیشبرد دیدگاه‌های جمهوری اسلامی بهره ببرند. آنها همچنین پروژه‌هایی را به شرکت‌های فن‌آوری و استارت‌آپ‌ها سفارش می‌دهند که برخی از آنها از اهداف واقعی این برنامه‌ها آگاه نیستند. ایران پس از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، منابع عملیات اطلاعاتی خود را که پیشتر نیز قابل توجه بود افزایش داده است.
این روزنامه همچنین نوشت: جمهوری اسلامی زیاد نگران پیروز نهائی انتخابات آمریکا نیست و این باور را دارد که خصومت واشنگتن فراتر از هریک از احزاب سیاسی ایالات متحده است. هدف بزرگ‌تر ایران برای نفوذ در کارزارهای اینترنتی، ایجاد ناآرامی، دوقطبی کردن فضا، و قرار گرفتن در رده روسیه و چین به عنوان یک قدرت ژئوپلیتیکی است. چندی پیش شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارشی به جزئیات تازه‌ای از عملیات چند ساله هکرهای ایرانی که اعضای سابق دولت ترامپ و دولت بایدن را هدف قرار داده‌اند، پرداخته بود.
شرکت «پروف‌پوینت»، ارائه دهنده امنیت ایمیل می‌گوید گروه هکر ایرانی در سال ۱۴۰۰ نیز از همین روش علیه سخنگوی یک مقام آمریکایی استفاده کرد و این گروه یک بدافزار سفارشی هم دارد که می‌تواند برای حملاتی ظریف‌تر مورد استفاده قرار گیرد.
مریک گارلند، دادستان کل آمریکا هم گفت: همان‌طور که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده دو هفته پیش اشاره کرد، ما شاهد فعالیت‌های تهاجمی فزاینده ایران در این دوره از انتخابات بوده‌ایم. او گفت: ما در مقابله با تلاش‌های روسیه و ایران و همچنین چین یا هر بازیگر خارجی دیگر که قصد مداخله در انتخابات و تضعیف دموکراسی‌مان را داشته باشد بی‌وقفه تهاجمی خواهیم بود.
به ادعای نیویورک تایمز، ایران با موجی از وب‌سایت‌های جعلی و حملات هکری، تلاش‌های خود برای بی‌اعتبار کردن دموکراسی آمریکا و احتمالا تغییر نتایج انتخابات به ضرر دونالد ترامپ را شدت بخشیده و مهم‌ترین نقش را در انتشار اطلاعات نادرست در انتخابات آمریکا ایفا می‌کند. بخش مهمی از این کارزار برای انتشار اطلاعات نادرست مرتبط با انتخابات آمریکا از طریق وبسایت‌هایی انجام می‌شود که ظاهراً در آمریکا راه‌اندازی شده و همین‌جا اداره می‌شوند اما در واقع متعلق به ایران هستند و از ایران به‌روزرسانی می‌شوند.
وب‌سایتی به نام ساوانا تایمز، ‌که خود را به‌عنوان «منبع قابل‌اعتماد شما برای اخبار محافظه‌کارانه و دیدگاه‌های شهر پرجنب‌وجوش ساوانا» معرفی می‌کند، وب‌سایت دیگری به نام نیو سینکر (متفکر جدید) که می‌گوید می‌خواهد «مقصد اصلی شما برای اخبار و دیدگاه‌های مترقی» باشد و وبسایتی به نام وستلند سان که مخاطبان هدف آن، مسلمانان حومه دیترویت را هدف قرار داده است.
نیویورک تایمز نوشت: تهران مدت‌هاست عملیات‌های اطلاعاتی پنهانی علیه دشمنان خود، به‌ویژه اسرائیل، و ایالات متحده انجام می‌دهد، اما تا پیش از این، بیشتر فعالیت‌های آن در سایه کارزارهای مشابه که روسیه و چین مدیریت می‌کنند انجام می‌شد اما تلاش‌های تبلیغاتی و کارزار اخیر، جسورانه‌تر، متنوع‌تر و بلندپروازانه‌تر شده است. به نظر می‌رسد تلاش‌های ایران با هدف تضعیف کارزار ترامپ انجام می‌شود، اما همزمان جو بایدن و کامالا هریس را نیز هدف قرار داده است. هدف نهائی‌، ایجاد اختلاف داخلی و بی‌اعتبار کردن نظام دموکراتیک آمریکا در چشم جهانیان است.
نمایندگی ایران در سازمان ملل در واکنش به اتهام افکنی محافل آمریکایی گفته بود «این ادعاها بی‌اساس و فاقد هرگونه اعتبار هستند و ایران هیچ قصد یا انگیزه‌ای برای مداخله در انتخابات آمریکا ندارد».