kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۰۳۳
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۰
 کارشناسان درباره حمله اوکراین چه می‌گویند؟

بازی خطرناک زلنسکی در کورسک  پوتین پاسخ سختی به او خواهد داد

 
 
 
سرویس خارجی-
گروهی از کارشناسان غربی حمله اوکراین به کورسک را «بازی خطرناک زلنسکی» خوانده و هشدار داده‌اند پوتین پاسخ سختی به اوکراین خواهد داد.
این روزها جنگ اوکراین با حمله کیف به شهر کورسک وارد مرحله تازه‌ای شده است. بسیاری از کارشناسان و مقامات غربی بر این باورند که اوکراین بدون حمایت نظامی و اطلاعاتی ناتو قادر به حمله به کورسک نبود و جرات اقدام این کار را هم نداشت. طی روزهای اخیر نیز گزارش‌های زیادی منتشر شد که نشان می‌داد انگلیس و آمریکا در این حملات مشارکت مستقیم داشته‌اند. از سوی دیگر گزارش‌ها از تداوم حملات اوکراین به کورسک حکایت دارد.
 دیروز فرمانده نیروی هوائی اوکراین اعلام کرد که ارتش این کشور دومین پل راهبردی در منطقه کورسک روسیه را هم تخریب کرده است. 
به گزارش مهر به نقل از رویترز «میکولا اولِچوک»، فرمانده نیروی هوائی اوکراین با انتشار پیامی در کانال تلگرامی خود نوشت: «منهای یک پل دیگر؛ نیروی هوائی با حملات دقیق همچنان دشمن را از توانمندی‌های لجستیکی محروم می‌کند. این حملات به طور چشمگیری مسیر نبرد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.» پیش‌تر نیز بلاگرهای نظامی روسیه تصاویری از یک پل تخریب‌شده روی رودخانه «سیم» را در نزدیکی روستای «Zvanne» در کورسک منتشر کرده بودند. وزارت خارجه روسیه هم اوکراین را به استفاده از موشک‌های دوربرد آمریکایی برای تخریب یک پل کلیدی در ناحیه «گلوشکُف» در منطقه کورسک متهم کرده است. 
تردید غرب درباره موفقیت اوکراین
اما رسانه‌های غربی درباره موفقیت اوکراین در حمله به کورسک ابراز تردید می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها اوکراین در حمله به منطقه «کورسک» متحمل خسارات سنگینی شده و نیروها و تجهیزات زیادی را از دست داده است. مثلا نشریه آمریکایی «فوربس» اعلام کرده است که نیروهای مسلح اوکراینی هر چه جنگ جلوتر می‌روند «آسیب‌پذیرتر» می‌شوند و در حال از دست دادن تعداد بیشتری تجهیزات از جمله خودروهای زرهی هستند.
 به گزارش ایسنا «فوربس» در گزارش خود این را هم اضافه کرده است که: «مانورهای اوکراین‌تانک‌ها و خودروهای پیاده‌ نظام این کشور را در معرض پهپادها، توپخانه و تجهیزات روسیه قرار داده است. اوکراین طی این حملات چهار‌تانک و ۴۱ خودرو پیاده ‌نظام از دست داده و این خسارات شامل یک‌ تانک چلنجر۲ ساخت انگلیس و چندین خودروی جنگی استرایکر ساخت آمریکایی بوده است... فرسودگی خودروهای پیاده ‌نظام، خودروهای جنگی و نفربرهای چرخدار هم موجب شده تا نیروهای مسلح اوکراین در شرایط وخیمی قرار بگیرند. البته آنها همین تجهیزات ارزشمند را تقریباً با سرعت ۲ برابر بیشتر از حد معمول، از دست می‌دهند.»
«جک والتینگ» تحلیلگر مؤسسه «رویال یونایتد سرویسز» مستقر در لندن نیز با اشاره به حملات اوکراین می‌گوید: «به‌لحاظ سیاسی هدف این حمله ایجاد اهرم در پیش از مذاکرات احتمالی است. اگر دونالد ترامپ در ماه نوامبر(آبان) برنده انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا شود، احتمالاً تهدید به لغو کمک‌های نظامی و فنی، کیف را مجبور به مذاکره خواهد کرد. 
دولت اوکراین می‌خواهد مطمئن شود که اگر مجبور به پذیرش این روند شود، چیزهایی در اختیار دارد که روسیه می‌خواهد برای امتیاز معامله کند؛ بنابراین، ارتش اوکراین برای مذاکرات احتمالی با روسیه باید قلمرو قابل‌توجهی از روسیه را به کنترل خود دربیاورد.» بر اساس این گزارش اما بعید است اوکراین بتواند کنترل سرزمین‌های روسی را حفظ کند و احتمالاً با وضعیت ارتش آن به لحاظ کمبود نیرو و تجهیزات، در وضعیت خطرناک‌تری از پیش قرار خواهد گرفت. حرکت اوکراینی‌ها در کورسک مشخص و واضح است و همین اقدام آنها را آسیب‌پذیرتر می‌کند و آنها مستعد از دست دادن خودروهای بیشتری نسبت به وضعیت معمول هستند.»
در انتظار پاسخ پوتین
همزمان، نگرانی‌ها در محافل غربی از واکنش شدید روسیه به عملیات کورسک هم بالا رفته است. به گزارش«نووستی»، «دانیل دیویس» سرهنگ بازنشسته آمریکایی تصریح کرد اوکراین تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند پیروز این عملیات باشد... دولت کیف به خاطر کمبود تجهیزات نظامی و نیروی هوائی نمی‌تواند در منطقه کورسک به موفقیت دست یابد و حملات این کشور فقط باعث می‌شود خشم روس‌ها بیشتر برانگیخته شود و عواقب هولناکی را برای اوکراین به دنبال داشته باشد.» او این را هم گفت که اوکراینی‌ها منتظر پاسخ روسیه هستند.
یکی از مقام‌های سابق پنتاگون هم با بیان اینکه «توطئه اوکراین در حمله به نیروگاه‌های هسته‌ای روسیه نشان‌دهنده بیچارگی و ناامیدی کیف است»، نسبت به واکنش جدی و تمام عیار از سوی مسکو هشدار داد. به گزارش ایسنا، روز جمعه روزنامه نظامی روسی به نام «مارات خایرولین» مدعی شد که کیف برای انجام یک حمله «پرچم دروغین هسته‌ای»‌ که انفجار یک «بمب کثیف» است و سایت‌های نگهداری سوخت‌های مصرف شده اتمی نیروگاه‌های هسته‌ای را هدف قرار می‌دهد، آماده می‌شود.گزارش شده بود که این حمله یا نیروگاه اتمی زاپوریژیا یا کورسک را هدف قرار می‌دهد و بعد، تقصیرها به گردن روسیه انداخته می‌شود.
به نقل از شبکه خبری راشاتودی، «مایکل مالوف» مقام سابق پنتاگون گفت: «اگر این حقیقت داشته باشد، واقعاً جدی است. بازی کردن با این قمار هسته‌ای واقعاً جدی است. این تلاش کیف برای استفاده از این اهرم فشار فقط از روی ناامیدی است. در مسیر هسته‌ای قرار گرفتن هم برای منطقه و هم برای تمامی اروپا مشکل ایجاد می‌کند.» تحلیلگر سابق سیاست امنیتی پیشنهاد کرد، بنابراین مسکو باید «اقدام پیشگیرانه» انجام دهد و سایت‌های نظامی اوکراین را در محدوده تاسیسات هدف قرار دهد. وزارت دفاع روسیه هم در بیانیه‌ای اعلام کرده است هرگونه تلاش کیف برای ایجاد فاجعه‌ای هسته‌ای با شدیدترین اقدامات نظامی و فنی رو‌به‌رو خواهد شد. پیشتر پوتین نیز گفته بود که رژیم کیف دست به اقدامی تحریک‌آمیز زده و پاسخ شایسته‌ای دریافت خواهد کرد.
تلاشی مخاطره‌آمیز و نامعلوم
«گاردین» هم عملیات اوکراین در کورسک را «تلاشی مخاطره‌آمیز و با نتیجه‌ای نامعلوم» خوانده و نوشته است: «انتظار ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین برای حمله به منطقه مرزی کورسک، وادار کردن روسیه به تغییر استقرار نیروهایش و کاهش فشار در جبهه شرقی خط مقدم جنگ، اقدامی مخاطره‌آمیز و نتیجه آن نامعلوم است.» به گزارش ایرنا این روزنامه انگلیسی همچنین نوشته است که، «با گذشت تقریباً دو هفته از حمله اوکراین به کورسک روسیه، این کشور تلاش می‌کند بین حفظ اراضی تصرف شده در این منطقه مرزی و از دست دادن قلمرو خود در دونتسک مرکزی توازن ایجاد کند... انتظار می‌رفت روسیه تغییر قابل توجهی در نیروهای خود برای دفاع از منطقه کورسک ایجاد کند. اما واقعیت این است که روسیه آنچنان که انتظار می‌رفت به اندازه کافی در زمینه جابه‌جایی نیروهایش اقدام نکرده است.» روز پنجشنبه هم اندیشکده آمریکایی مؤسسه مطالعات جنگ اعلام کرد که بر این باور است که تنها «برخی از عناصر یگان‌های نظامی روسیه به کورسک اعزام شده‌اند و کرملین احتمالاً بسیار مخالف عقب‌نشینی یگان‌های نظامی درگیر جنگ در نزدیکی منطقه اولویت‌داری مانند پوکروفسک در دونتسک است.»