kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۴۸۶
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۲
با 4 برابر شدن نسبت به 2019

تانکر ترکرز: صادرات نفت ایران به روزانه ۲ میلیون بشکه رسید

آن‌طور که ‌تانکر ترکرز گزارش داده، ایران در حال حاضر دو میلیون بشکه نفت خام در روز صادر می‌کند. این رقم تقریبا چهار برابر بیشتر از زمانی است که در سال ۲۰۱۹ تحریم‌های آمریکا اجرائی شد.
 
 
 
 
به گزارش خبرگزاری دانشجو، وبسایت تخصصی ردیابی نفتکش‌ها یعنی ‌تانکر ترکرز با انتشار پیامی صفحه ایکس خود نوشت: «ایران در حال حاضر دو میلیون بشکه نفت خام در روز صادر می‌کند. این رقم تقریبا چهار برابر بیشتر از زمانی است که در سال ۲۰۱۹ تحریم‌های آمریکا اجرائی شد. با این حال، ایران همچنان از کاهش تولید نفت اوپک پلاس به دلیل تحریم‌ها مستثنی است.»
به گزارش ایسنا، رویترز هم با استناد به منابع کشتیرانی و داده‌ها، در گزارشی مدعی شد ایران خریداران جدیدی برای نفت خام خود پیدا کرده و محموله‌های نفتی این کشور، به عمان و بنگلادش ارسال شده است.
رویترز گزارش کرده که بر اساس داده‌های کشتیرانی موجود، در اوایل سال جاری، نفتکش‌ها در نزدیکی بنادر بنگلادش و عمان مشاهده و ردیابی شدند.
به تازگی برآورد شده است که تولید نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا، به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۸ صعود کرده است.
«جواد اوجی» وزیر نفت ایران ماه گذشته خبر داد که تهران در حال حاضر نفت خود را به ۱۷ کشور صادر می‌کند. ایران میعانات گازی (نفت بسیار سبک) را با صادرات بیشتر آن، به ارزش افزوده تبدیل کرده است.
بنا بر یافته‌های نظرسنجی ماهانه رویترز که به تازگی منتشر شد، تولید نفت خام ایران در ژوئیه (تیرماه)، طور میانگین، سه میلیون و 220 هزار بشکه در روز بود که بالاترین میزان تولید ایران است که از سال ۲۰۱۸، در نظرسنجی رویترز منعکس شده است.
به گفته وزیر نفت، ایران موفق شده است تولید نفت خود را ۶۰ درصد افزایش دهد و از ۲.۲ میلیون بشکه در روز در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم در سال ۲۰۲۱، به سه میلیون و 600 هزار بشکه در روز در حال حاضر افزایش دهد.
 ایران همچنین درآمد نفتی سالانه خود را از ۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰، به 28 میلیارد و 400 میلیون دلار افزایش داده است.
بر اساس این گزارش، داده‌های مختلف ردیابی کشتی‌ها در سال جاری نشان می‌دهد که تهران، صادرات نفت خود را در ماه‌های اخیر افزایش داده و به بالاترین حد در شش سال گذشته رسانده است.
اوجی در ۱۹ مارس سال ۲۰۲۴ (اواخر اسفندماه سال گذشته) اظهار کرده بود: جمهوری اسلامی تولید نفت و گاز خود را ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته، افزایش داده است.
بر اساس گزارش اویل پرایس هم ایران افزایش تولید نفت خود را به چهار میلیون بشکه در روز، هدف‌گذاری کرده است.
نگرانی بازار نفت از تنش در غرب آسیا
به گزارش خبرگزاری فارس؛ نگرانی بازار نفت از رکود آمریکا کم شده و حالا نگرانی از تنش‌های غرب آسیا قیمت نفت را بالا برده است.
پس از اینکه آمارهای مثبت از اقتصاد آمریکا منتشر شد و سیاستگذاران فدرال رزرو هم نشانه‌هایی از کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر (آبان‌ماه) از خود نشان دادند، قیمت نفت در معاملات آخرین روز کاری بازارهای جهانی افزایش یافت. نگرانی در مورد تشدید درگیری‌ها در غرب آسیا که می‌تواند عرضه نفت را دچار اختلال کند هم عامل دیگری برای افزایش قیمت نفت بوده است.
روز شنبه هر بشکه نفت برنت با 50 سنت افزایش 79 دلار و 66 سنت فروخته و هر بشکه نفت خام آمریکا با 65 سنت افزایش 76 دلار و 82 سنت معامله شد. قیمت نفت برنت طی هفته گذشته سه و نیم درصد و نفت خام آمریکا هم بیش از چهار درصد افزایش یافته است.