kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۴۶۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۲

احضار سفیر آلمان به وزارت امور خارجه در پی تعطیلی مرکز اسلامی‌هامبورگ

در پی اقدام پلیس آلمان در بستن تعدادی از مراکز اسلامی در این کشور، سفیر آلمان به وزارت امور خارجه احضار شد.
 
 
 
در پی اقدام پلیس آلمان در بستن تعدادی از مراکز اسلامی،‌ هانس اودو موتسل سفیر آلمان روز چهارشنبه از سوی مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد.
در این نشست، ضمن محکوم کردن اقدام خصمانه و مغایر با اصول بنیادین حقوق بشر، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد. مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه با اشاره به خدمات ارزشمند و فراموش نشدنی مراکز اسلامی از جمله مرکز اسلامی ‌هامبورگ در تبیین آموزه‌های دینی اسلام، ترویج اصل گفت‌وگو و بُردباری مذهبی و نیز مقابله با افراطی‌گری، اظهار داشت: متاسفانه آنچه که امروز در آلمان اتفاق افتاد، مصداق بارز اسلام‌ستیزی و مقابله با آموزه‌های ادیان ابراهیمی است که البته روی دیگر آن، دیکتاتوری و ترویج عامدانه خشونت است. وی افزود: برخی جریان‌های حامی تروریست‌های نشاندار و طرفداران خشونت و افراط‌گرایی با طرح اتهامات بی‌پایه، به ‌دنبال دامن ‌زدن به تنش‌های دینی و مذهبی هستند که مسلمانان آلمان و سایر آزاداندیشان جهان با هوشیاری، این طراحی را محکوم به شکست خواهند کرد.
مدیرکل غرب اروپا ضمن هشدار به دولت آلمان در مورد پیامدهای این‌گونه اقدامات مخرب، تصریح کرد: چنین اقداماتی نمونه آشکاری از مقابله با آزادی فکر و بیان و عملا ترویج خشونت و افراط‌گرایی است.
سفیر آلمان در این نشست احضار تصریح کرد که مراتب را فورا به مقامات ذی‌ربط در آلمان منعکس خواهد کرد.
یورش مجدد پلیس آلمان به مرکز اسلامی‌ هامبورگ؛
فعالیت مرکز غیرقانونی اعلام شد
پلیس آلمان از صبح چهارشنبه به ساختمان به مرکز اسلامی‌ هامبورگ یورش برده و اموال آن را مصادره کرده است. به گفته یک منبع مطلع، ماموران پلیس در زمان انتشار این خبر در منزل رئیس مرکز اسلامی هستند. وزارت کشور آلمان مدعی است که مرکز اسلامی ‌هامبورگ (IZH) اهداف اسلام‌گرایی افراطی را دنبال می‌کند. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۵۳ ساختمان این سازمان توسط مقامات در هشت ایالت آلمان در اوایل روز چهارشنبه با حکم دادگاه بازرسی شده است. علاوه‌بر مرکز اسلامی ‌هامبورگ که شامل یکی از قدیمی‌ترین مساجد آلمان است و به خاطر نمای بیرونی فیروزه‌ای‌اش معروف است، نهادهای وابسته به آن در فرانکفورت، مونیخ و برلین نیز ممنوع شدند. در نتیجه این اقدام آلمان چهار مسجد شیعیان بسته خواهد شد. وزارت کشور آلمان مدعی شد: شواهد حاصل جست‌وجوی قبلی از 55 ملک که در ماه نوامبر انجام شد، مبنایی برای ممنوعیت روز چهارشنبه مرکز اسلامی‌ هامبورگ بوده که در آلمانی به نام
«Islamisches Zentrum Hamburg» شناخته می‌شود.
این وزارتخانه در عین حال ادعا کرد: این مرکز به عنوان نماینده مستقیم رهبری ایران عمل می‌کند و به دنبال ایجاد یک انقلاب اسلامی در آلمان است. نانسی فائزر، وزیر کشور آلمان مدعی شد که «این ممنوعیت مطلقاً در مورد عمل مسالمت‌آمیز مذهب شیعه اعمال نمی‌شود». بنا برگزارش رسانه‌های آلمان، اینده فعالیت این مرکز روشن نیست. خبرگزاری ان‌دی‌آر نوشت که این مرکز می‌تواند به فعالیت‌های مذهبی خود ادامه دهد اما اینکه چه کسی مدیریت آن را برعهده خواهد گرفت، مشخص نیست.
منبع آگاه: حمله خشن به مراکز اسلامی آلمان بی‌سابقه است؛ ارتباط با مسئولین مراکز قطع است
یک منبع آگاه ساکن آلمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در لندن، عنوان داشت: پلیس بدون در نظر گرفتن ملاحظات شرعی با سگ وارد محوطه مسجد شده و با گذشت چندین ساعت همچنان درحال انجام عملیات بازرسی است. علاوه‌بر این، منازل مسئولین، مدیران، امامان و کارکنان مراکز در محاصره پلیس آلمان است و ارتباط با آنها در این مقطع زمانی، ممکن نیست. منبع آگاه، این عملیات را یک «هجمه سنگین» و «حمله خشن» از سوی دولت آلمان علیه یک نهاد مذهبی توصیف کرد که تاکنون سابقه نداشته است.
منبع نزدیک به این مرکز در ادامه گفت‌وگو با ایرنا، اتهامات نهادهای آلمانی درباره ارتباط چهار مرکز اسلامی هامبورگ، برلین، مونیخ و فرانکفورت با یکدیگر و هر دولتی را رد و تصریح کرد که اولا این چهار مرکز به صورت مستقل فعالیت می‌کنند و سابقه آنها به پیش از انقلاب اسلامی بر می‌گردد. این منبع آگاه، کارکرد مراکز اسلامی آلمان را برگزاری مراسم مذهبی، دعوت مردم به صلح، دوستی، همزیستی مسالمت‌آمیز توصیف و تصریح کرد که این سازمان‌ها هیچ‌گونه اقدامی که امنیت آلمان را به مخاطره بیندازد صورت نداده‌اند.
وی همچنین تصریح کرد که تاکنون هیچ‌گونه سند و مدرکی که نشان دهد این مراکز با گروه‌های افراطی ارتباط داشته‌اند اثبات نشده و همواره در راستای فعالیت‌های مندرج اساسنامه خود اقدام کرده است.