kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۴۶۹
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۲
پزشکیان:

لازمه موفقیت همدلی و رفع نیازهای مردم است

رئیس‌جمهور منتخب گفت: با وحدت موفق می‌شویم؛ لازمه موفقیت همدلی و رفتن به سمت رفع نیازهای مردم است.
 
 
 
 
دکتر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب در جمع منتخبان شورای عالی استان‌ها گفت: برای اینکه امور را پیش ببریم، باید مردم در همه بخش‌های کشور مشارکت داشته باشند و این مردم هستند که می‌توانند سبب تحول در کشور شوند.
وی با ذکر خاطره‌ای گفت: در زمانی که مسئولیت وزارت بهداشت را داشتم، ساخت ۵۰۰ خانه بهداشت را در مدت ۲ ماه هدفگذاری کردم ولی مدیران و مسئولان به ما گفتند که این کار شدنی نیست و می‌خواستند استعفا بدهند اما سرانجام همکاری کرده و ۶۰۰ خانه بهداشت در ۶ ماه ساخته شد و این مهم با کمک مردم صورت گرفت.
رئیس‌جمهور منتخب تاکید کرد: لازمه موفقیت همراهی، همدلی و رفتن به سمت رفع نیازهای مردم است و ما با وحدت می‌توانیم موفق شویم، من به تنهائی هیچ کاری نمی‌توانم انجام دهم.
پزشکیان ادامه داد: در ساخت خانه‌های بهداشت زمین را مردم دادند و خود آنها در ساخت مشارکت کردند و ساخت ۶۰۰ خانه بهداشت با اعتبار مردم انجام شد.
وی با اشاره به ساخت خانه بهداشت در دوران مسئولیت‌های خود گفت: در آن زمان برخی از مسئولان با کت و شلوار با گمان اینکه برای کلنگ‌زنی خانه‌های بهداشت به روستاها می‌رویم، همراه ما آمدند ولی مجبور شدند با همان پوشش تا غروب کار کنند. روستائیان با دیدن این شرایط ترغیب شدند در ساخت خانه‌های بهداشت به ما کمک کنند و کار با کمک آنها به سرعت پیش رفت.
اگر مردم کمک کنند
هیچ مانعی بر سر راه رشد کشور نیست
رئیس‌جمهور منتخب ادامه داد: هر مدیری که معتقد بود امکان ساخت این خانه‌های بهداشت وجود ندارد، به آنها توصیه کردیم از مردم کمک بگیرید تا این مهم محقق  شود. به عبارتی اگر مردم به ما کمک کنند، هیچ مانعی بر سر راه رشد کشور نیست. به شرط آنکه مردم باور کنند که ما برای مردم هستیم.
پزشکیان ادامه داد: مردم نظام و مملکت خود را می‌خواهند اما مردم باور نمی‌کنند که با آنها صادق هستیم.
وی با بیان اینکه اگر به مشارکت مردم باور داشته باشیم، سبب ایجاد امنیت برای کشور خواهد شد، گفـت: مشکل رفتار و نوع گفت‌و‌گو ما با مردم است و خود را آقا بالاسر مردم می‌دانیم و خود را خدمتگزار مردم نمی‌دانیم. در حالی که این مردم همان مردمی هستند که ۹۸ درصد به این نظام رای دادند.
با مشارکت هر مشکلی را می‌توان از پیش پا برداشت
رئیس‌جمهور منتخب تاکید کرد: اصولی که من به آن معتقدم حق است و عدالت، من وعده خاصی ندادم؛ ولی آنچه گفتم برای احقاق حق مردم است؛ در جنسیت، مذهب، نژاد، اقتصاد، فرهنگ، سیاست؛ هر کدام شاخص‌های خودش را دارد، وقتی مشارکت باشد هر مشکلی را می‌توان از پیش پا برداشت.
پزشکیان یادآور شد: اگر با مردم باشیم، خطری نمی‌تواند وجود داشته باشد تا امنیت تهدید شود، اگر مردم به ما کمک کنند، هیچ مانعی سر راه ما نیست. مردم باید باور کنند می‌خواهیم به آنها خدمت کنیم.
وی تاکید کرد: توقع ما از مدیران این است؛ مشتری باید از ما راضی باشد. رضایت مشتری مهم است، مراجعه‌کننده ارباب رجوع است، ما خدمتگزاریم، نه اینکه مشتری را بازی دهیم و سر بدوانیم. اگر همین یک اصل را رعایت کنیم بقیه ۵۰ درصد هم پای صندوق رأی می‌آیند.
رئیس‌جمهور منتخب ادامه داد: من در انتخابات هیچ وعده عدد رقمی ندادم و به این موضوع تاکید کردم و دروغ نخواهم گفت و با مردم صادق خواهم بود و قول خواهم داد که همان‌گونه که هستم، باشم.
چهارچوبی درست می‌کنیم تا رئیس شورای عالی استان‌ها
در هیئت دولت حضور یابد
پزشکیان افزود: اگر منع قانونی نداشته باشد کاری می‌کنیم رئیس شورای عالی استان‌ها در هیئت دولت حضور داشته باشد، اگر هم منع داشته باشد چارچوبی درست می‌کنیم که حضور پیدا کند.
وی تاکید کرد: نمی‌شود تصمیمی بگیریم که مشارکت مردم همراه آن نباشد، باید تصمیمات سختی بگیریم، باید همه به هم کمک کنیم، با این روند نمی‌شود کشور را اداره کرد. 
رئیس‌جمهور منتخب تاکید کرد: اگر در بی‌اعتمادی ایجاد شده همه مسئولیم؛ مدیران، روحانیت، صدا و سیما همه مسئولیت دارند و در حیطه مسئولیت خودشان باید پاسخگو باشند، شما هم می‌توانید مردم را به صحنه بکشید، شرط اول آن است که با مردم صادق باشید.
پزشکیان تاکید کرد: ما نه با هم دعوا داریم و نه پشت یکدیگر را خالی کردیم؛ اما با سخنانی با هم دشمن می‌شویم، مشورت کردن و شورا بودن اصلی است که می‌تواند ما را در حل مشکلات جلو ببرد. 
وی درباره میزان اختیار دادن به شوراها گفت: در اصلاحاتی که در ۴۰ کشور دنیا بررسی شده است، اصلاحات و تغییراتی که به موفقیت ختم شده است، بر اساس سه اصل بوده است. اینکه چه فردی مسئول است، چگونه باید عمل کند و پاسخگو باشد. البته اختیار باید داده شود ولی باید مشخص شود فرد با این اختیار چگونه باید رفتار کند.
رئیس‌جمهور منتخب ادامه داد: اینکه مثلا نقشه شهر یا چارچوب یک سیستم را به هم ریخته و پاسخگو هم نباشند که چرا به این نحو شد، درست نیست. در حالی که برای توسعه شهر و روستا، باید مبنای علمی و کارشناسی در نظر گرفت و در ادامه برای انجام کار به شوراها اختیار داد. به عبارتی با مشارکت مردم، روابط بین بخشی، تکنولوژی مناسب و رعایت عدالت و انصاف باید کارهای را پیش برد.
رئیس‌جمهور منتخب در هنگام سخنرانی در واکنش به افتادن لیوان آب و خیس شدن لباسش گفت: اشکال ندارد، روشنایی است.
جمعی از روحانیون و علما
با رئیس‌جمهور منتخب دیدار کردند
جمعی از روحانیون و علما با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب در نهاد ریاست جمهوری دیدار و گفت‌وگو کردند.
در این دیدار، جمعی از روحانیون دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را درباره مهم‌ترین برنامه‌های دولت چهاردهم بیان کردند.
رئیس‌جمهور منتخب: 
مردم باید مشکلات و محدودیت‌های کشور را بدانند
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب در دیدار اعضای مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران، با اشاره به برداشت نادرست برخی افراد از اظهارات وی در مجلس، گفت: بنده در مجلس عنوان کردم که جریاناتی در خارج از کشور نمی‌خواستند که مردم در انتخابات حضور پیدا کنند اما مردم با حضور خود مشتی بر دهان این افراد زدند، برخی تصور کردند که بنده عنوان کرده‌ام که مشتی بر دهان افرادی که در انتخابات شرکت نکرده‌اند، زده شد.
وی تاکید کرد: به هیچ وجه منظور بنده افرادی که در انتخابات حضور پیدا نکردند، نبود و از این اظهارات بنده اشتباه برداشت شد، آنهائی هم که پای صندوق‌های رای نیامدند، هم مردم ما هستند، منظور بنده افرادی بود که نمی‌خواستند مردم در انتخابات حضور پیدا کنند. آنها نمی‌خواستند حتی ١٠ درصد هم در انتخابات شرکت کنند و ۵٠ درصد مردم حضور پیدا کردند.
رئیس‌جمهور منتخب با بیان اینکه مسیر پیش‌رو جاده صافی نیست و پر از سنگ و سنگلاخ است و نمی‌توان به تنهائی این راه را رفت، افزود: در این مسیر و برای رعایت عدالت قدم اول این بود، شاخص مشخص کنیم که در این راستا شاخص‌ها با کمک دانشکده مدیریت مشخص شد، سپس به کمیته‌ها و احزاب اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل عنوان کردیم که نظراتشان را ارائه و افراد مدنظرشان را اعلام کنند.
پزشکیان با تاکید بر اینکه اگر شاخص وجود داشته باشد، افراد بر اساس این شاخص‌ها وزن می‌شوند و دیگر دعوایی وجود ندارد، ادامه داد: یکی از موضوعات در انتخاب کابینه، پیدا کردن افراد کمتر از ۵٠ سال بر اساس شاخص‌ها بود که پیدا کردن این افراد به این سادگی نیست، چراکه این فرد باید پاکدست، جسور، باتجربه و باانگیزه باشد، در حال حاضر باید با این شاخص‌ها حرکت کنیم، البته ممکن است در ابتدا نقایصی وجود داشته باشد.
وی در ادامه گفت: عدالت و حق با شاخص شکل می‌گیرد، لذا اگر بتوانیم این ادبیات را بین خودمان و زیرمجموعه‌های اداری، سیاسی و مدیریتی نهادینه کنیم، دیگر زمانی که فلان شخص نمره ندارد، نمی‌تواند تقاضا و توقع داشته باشد.
رئیس‌جمهور منتخب با تاکید بر اینکه شاخص عدد می‌شناسد، نه فرد، افزود: اجرای این موضوع در تئوری راحت است، اما در اجرا به همین راحتی نیست، چرا که هوای نفس ممکن است مانع اجرای آن شود، لذا اگر بتوانیم عدالت و انصاف را در جامعه پیاده کنیم، می‌توانیم اعتماد اجتماعی را بازگردانیم.
پزشکیان با تاکید بر لزوم ارتباط با دنیا بر اساس اصل احترام متقابل، گفت: ابتدا باید دست در دست هم دهیم و اختلافات داخلی را حل کنیم و سپس با همسایگان و سایر کشورها ارتباط برقرار کنیم، قرار نیست زور بگویند و ما زیر بار آن برویم و هر چه از ما خواسته شد، سر خم کنیم؛ چرا که انسان آزاده زیر بار زور نمی‌رود.
وی منتخب ملت، با بیان اینکه حق نداریم حقوق یک عده یا گروه را در کشور نادیده بگیریم، افزود: عده خاصی قدرت را در دست گرفته و به دنبال حاکم کردن منویات خود هستند، اگر ما نیز بخواهیم این‌گونه عمل کنیم، امکان‌پذیر نیست.
رئیس‌جمهور منتخب با اشاره به اینکه باید هوای مشتری یعنی مردم را داشته باشیم، گفت: در هر واحد و اداره‌ای مردم باید از خدمات ما راضی باشند، چراکه مفهوم ارباب رجوع یعنی اینکه ارباب به من مراجعه کرده و باید خدمتگزار وی باشم.
پزشکیان با بیان اینکه دشمنان می‌خواهند کشور را تکه‌تکه کنند، افزود: اگر کشور تکه‌تکه شود هر کاری بخواهند، انجام می‌دهند. ایران ما، برای همه مردم کشور است و باید از توانمندی‌های همه ایرانی‌ها استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه مطالبه ما این است که همه به صحنه بیایند و تلاش می‌کنیم رضایت مردم را جلب کنیم، گفت: مردم باید مشکلات و محدودیت‌های کشور را بدانند، ما اگر با هم درباره مشکلات‌مان گفت‌وگو کنیم، می‌توانیم برای آن راه‌حل پیدا کنیم.