kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۴۷۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۸

خشم مردم آمریکا از حضور نتانیاهو دست‌کم 200 معترض بازداشت شدند

پلیس آمریکا دست‌کم 200 معترض به حضور نتانیاهو در آمریکا را که، برای ممانعت از سخنرانی او در کنگره به سوی این ساختمان می‌رفتند، دستگیر و روانه بازداشتگاه کرد.
 
 
سرویس خارجی-
 
بعد از این که «بنیامین نتانیاهو» و شمار دیگری از سران رژیم صهیونستی از سوی دادگاه لاهه محکوم به «نسل‌کُشی» و «جنایت جنگی» در غزه شدند، بسیاری از کشورهای دنیا اعلام کردند، در صورت سفر این مقامات به کشورشان، حکم را اجرا و آنها را دستگیر خواهند کرد. حتی بسیاری از کشورهای اروپایی تأکید کردند، ملزم به اجرای این حکم هستند. اما آمریکا، که بزرگ‌ترین حامی جنایات این رژیم است اعلام کرد، هم قاضی‌های دادگاه لاهه را به خاطر این حکم تحریم می‌کند، هم با دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره، علیه این حکم موضع می‌گیرد. این حمایت‌ها اما ذره‌ای از نفرت جهانی که از رژیم صهیونیستی ایجاد شده کم نکرد. نشان به آن نشان که مردم آمریکا با حضور مقابل ساختمان کنگره آمریکا علیه این جنایتکار جنگی شعار دادند. کار به جایی رسید که صدها جوان آمریکایی برای متوقف کردن سخنرانی «قصاب غزه» با هجوم به سمت ساختمان کنگره برای ساعاتی محوطه آن را تسخیرکردند اما با ورود پلیس 
ضد شورش و دستگیری دست‌کم 200 معترض این خبر بازتاب بیشتری در دنیا پیدا کرد.
پلیس کنگره آمریکا، دستگیری این تعداد را تأیید و اعلام کرده آنها به صورت غیرقانونی به داخل ساختمان اداری «کانن‌هاوس» در واشنگتن آمده بودند. به گزارش ایسنا، پلیس کنگره آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) نوشت: «تقریباً ۲۰۰ نفر به دلیل تجمع اعتراضی در داخل ساختمان اداری کانن‌هاوس، با استناد به بند ۲۲-۱۳۰۷ قوانین جنائی واشنگتن دی.سی دستگیر شدند. برگزاری تجمعات اعتراضی در داخل ساختمان کنگره خلاف قانون است.» به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پلیس کنگره در پست دیگری اعلام کرد که به معترضانی که به طور غیرقانونی وارد ساختمان شده بودند، گفته شده بود که «متوقف شوید وگرنه دستگیر می‌شوید.» معترضان در داخل کنگره با سردادن شعارهایی خواستار آزادی فلسطین و پایان دادن به تجاوز به نوار غزه و توقف ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی شدند و سفر نتانیاهو را به کشورشان را هم محکوم کردند.
شروط نتانیاهو برای سفر به آمریکا
پیش از این گفته شده بود، هواپیمای نتانیاهو از ترس دستگیر شدن، مستقیماً به آمریکا پرواز کرده و در هیچ کشوری فرود نخواهد آمد. حالا خبر رسیده به او گفته شده نگران مواضع ضد صهیونیستی که ممکن است در کنگره به اشکال مختلف بروزکند هم نباشد چرا که -به نوشته آسوشیتدپرس- به نتانیاهو اطمینان داده شده بود که مورد استقبال قانونگذاران جمهوری‌خواهی قرار خواهد گرفت که در تدارک این سخنرانی نقش داشتند. وی اولین مقام خارجی است که چهار بار در نشست مشترک کنگره سخنرانی کرده و از وینیستون چرچیل نخست‌وزیر دوران جنگ انگلیس پیشی گرفته است. اما بسیاری از دموکرات‌ها و نمایندگان مستقل قصد دارند وی را تحریم کنند.
کامالا هریس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا غایب اصلی مراسم سخنرانی وی خواهد بود و به بهانه یک سفر از قبل برنامه‌ریزی شده در این نشست حضور نخواهد داشت. سناتور دموکرات پتی موری از ایالت واشنگتن در این نشست حاضر خواهد شد.
جمهوری‌خواهان غیبت هریس را که نامزد پیشتاز ریاست جمهوری حزب دموکرات است نشانه بی‌وفایی به یک متحد توصیف کرده‌اند اما جی دی ونس معاون ترامپ نیز گفته به دلیل کارزارهای انتخاباتی در سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل حضور نمی‌یابد.
در خارج از کنگره، معترضان به شهادت حدود ۴۰ هزار فلسطینی‌ها و ضعف نتانیاهو در آزادی اسرا، در صدد برگزاری اعتراضات گسترده هستند.
گروه «صدای یهودی برای صلح» که یک گروه حمایتی است، اوایل روز سه‌شنبه اعلام کرد که حدود ۴۰۰ تظاهرکننده در اعتراض به ورود بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به ایالات متحده و اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به اسرائیل سلاح می‌دهد، در کنگره تجمع کرده و از خروج خودداری کرده‌اند.
این گروه فعال اعلام کرد که بیش از ۲۵۰ معترض دستگیر شدند و ۴۰۰ نفر در تظاهرات شرکت کردند.
نتانیاهو روز دوشنبه وارد واشنگتن شد تا مجموعه‌ای از دیدارها از جمله با بایدن در روز پنجشنبه و رقیبش دونالد ترامپ در روز جمعه داشته باشد و همچنین در جلسه مشترک کنگره که روز چهارشنبه برگزار می‌شود، سخنرانی کند.