kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۳۲۶
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۴
گزارش مرکز پایش منابع تجدیدپذیر نشان می‌دهد

افزایش ۲۸ درصدی تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر

 
 
 
بر اساس گزارش مرکز پایش منابع انرژی تجدیدپذیر و تولید پراکنده، مقدار انرژی تولیدی منابع تجدیدپذیر در خرداد ماه بالغ بر ۲۳۰ میلیون کیلو وات ساعت بوده است.
به گزارش ایسنا، بر اساس داده‌های منتشره مرکز پایش منابع انرژی تجدیدپذیر و تولید پراکنده، مقدار انرژی تولیدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در خرداد ماه بالغ بر ۲۳۰ میلیون کیلووات ساعت بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد و نسبت به ماه گذشته (اردیبهشت)، ۲۱ درصد رشد نشان می‌دهد. بخش عمده این رشد هم مربوط به افزایش انرژی تولیدی نیروگاه‌های بادی کشور است.
این گزارش حاکی است ظرفیت نصب شده قابل رصد و پایش نیروگاه‌های تجدیدپذیر در مرکز پایش منابع انرژی تجدیدپذیر و تولید پراکنده، بالغ بر ۱۲۰۰ مگاوات است.
گفتنی است تلاش برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم مورد توجه جدی این دولت قرار گرفت.
همان ایام آغاز به کار دولت سیزدهم، وزیر نیرو از تلاش برای افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق نیروگاه‌ها خبر داد که ۱۰ هزار مگاوات آن از محل انرژی‌های تجدیدپذیر باشد.
وی با بیان اینکه دولت برنامه‌ای چهارساله برای افزایش ۱۰ هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، خاطرنشان کرد: بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، با اتکا به قابلیت بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده و زمین‌گرمایی، از طریق امکان عقد قراردادهای بلندمدت با نرخ‌های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران است.
وزیر نیرو تأکید کرده بود که ایران از قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی برخوردار بوده و فرصت اقتصادی مناسبی برای سرمایه‌گذاران حوزه تجدیدپذیر برای ایجاد مزارع تجدیدپذیر فراهم کرده است.
پس از آن بود که «محمود کمانی» رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با کمک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ساخته می‌شود.
«علی شب‌نورد» مدیرکل دفتر نظارت بر احداث و تولید نیروگاه‌های سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) هم در گفت‌وگو با ایرنا گفت: توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دولت سیزدهم شتاب بیشتری گرفته است.
وی ادامه داد: پیش ‌از این دولت، ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر چندان مورد اعتنا نبود؛ اما اقدام‌های دولت سیزدهم به‌خصوص وزارت نیروی این دولت فرآیند احداث تجدیدپذیرها را شتاب داد.
یکی دیگر از اقدام‌های مهم برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و ترغیب سرمایه‌گذاران برای حضور پررنگ‌تر در این بخش فراهم‌شدن امکان صادرات برق تجدیدپذیرها بود که ماه‌های آخر سال ۱۴۰۲ فراهم شد.
«مصطفی رجبی‌مشهدی» مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) هم چندی قبل گفت: امکان تخصیص بخشی از ظرفیت مبادی صادراتی به نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ابلاغ مصوبه وزارت نیرو مبنی بر صادرات برق تجدیدپذیر فراهم شد.
سخنگوی صنعت برق ادامه داد: بر اساس این مصوبه درصورتی‌که ظرفیت مازاد برای خطوط صادراتی برق کشور وجود داشته باشد مجوزهای لازم جهت سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، برق‌آبی و حتی زغال‌سنگ سوز به سرمایه‌گذاران متقاضی واگذار خواهد شد.
وی درباره دستورالعمل ذکر شده خاطرنشان کرد: امکان صادرات برق برای سرمایه‌گذاران این نیروگاه‌ها به مدت ۸ ماه در سال فراهم شده و سرمایه‌گذاران می‌توانند علاوه‌بر احداث نیروگاه تجدیدپذیر یا برق‌آبی نسبت به افزایش ظرفیت صادراتی شبکه برق کشور اقدام کنند.