kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۷۹۱
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۵
گزارش خبری تحلیلی کیهان

طی ۵ ماه گذشته فقط ۲ کشتی در بندر ایلات پهلو گرفته است

مدیر بندر ایلات می‌گوید، طی حدود 5 ماه گذشته، فقط دو کشتی توانسته‌اند در این شهر بندری پهلو بگیرند و این بندر مهم و اشغال‌شده توسط صهیونیست‌ها، با حملات محور مقاومت تقریبا تعطیل شده است.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
مردم مظلوم فلسطین طی این 200 روزی که از جنگ جاری با صهیونیست‌ها می‌گذرد، شاید از سوی رهبران کشورهای مثلا اسلامی، حمایت نشده باشند، اما 3 گروه و یک کشور حتی لحظه‌ای آنها را تنها نگذاشته‌اند. گروه‌های مقاومت در یمن، لبنان و عراق در کنار ایران و صدالبته ملت‌های جهان، همواره در کنار ملت مظلوم فلسطین بوده‌اند. دو محور مهم این جبهه مقاومت یعنی عراق و یمن، بندر مهم راهبردی «ایلات» را جزو اهداف خود تعیین کرده و رفت‌وآمد کشتی‌های جنگی و تجاری مرتبط با صهیونیست‌ها را در دریا هم، تحت رصد و کنترل خود درآورده‌اند. حملات حساب‌شده آنها باعث شده، این بندر راهبردی عملاً تعطیل شود. اگر چه برخی کشورهای مرتجع عربی خاک خود را برای عبور مرور کامیون‌های حامل کالا به سرزمین‌های اشغالی فلسطین باز گذاشته‌اند، اما این امر به دلیل هزینه‌های سنگینی که دارد، نتوانسته فشارها به رژیم صهیونیستی را کاهش دهد. درباره وضعیت اقتصادی رژیم صهیونیستی به اظهارات «یائیر لاپید» نخست‌وزیر پیشین این رژیم رجوع شود که گفته است برای خرید از سوپرمارکت‌ها هم باید وام بگیرند!
دیروز اما رسانه‌ها مصاحبه‌ای از مدیر بندر ایلات را منتشر کردند. «گدعون گالبر» در این مصاحبه می‌گوید: رژیم صهیونیستی به دلیل توقف حمل‌ونقل در این بندر از 6 تا 10میلیون شکل در ماه ضرر می‌کند: «در ماه‌های نوامبر و دسامبر، ما از دولت حمایت دریافت کردیم‌، اما با این حمایت حتی حقوق کارمندان را نیز نمی‌توانیم پرداخت کنیم... روابط دریایی اصلی اسرائیل با کشورهای شرق آسیا به ویژه هند و سنگاپور است و یمن توانسته این روابط را از بین ببرد... با وجود کمک کشورهای عربی در ایجاد کریدور زمینی از خلیج‌فارس تا اراضی اشغالی‌، بنادر اسرائیل به ویژه بندر ایلات خسارت‌های زیادی را متحمل شده‌اند.» «گالبر» این را هم می‌گوید که از پایان ماه نوامبر 2023 تاکنون (4 ماه و 25 روز گذشته تاکنون) فقط دو کشتی توانسته‌اند وارد این بندر شوند.
استعفا پشت استعفا
دیروز انتشار یک خبر دیگر از تحولات فلسطین مثل بمب صدا کرد که اهمیتش، از خبر تعطیلی شهر بندری ایلات کمتر نیست. خبر این بود: «آهارون خلیوا، رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، به دلیل شکست مقابل عملیات 7 اکتبر مجبور به استعفا شد.» به نوشته روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارونوت، «آهارون خلیوا» رئیس بخش اطلاعات ارتش ارژیم به‌خاطر شکست بزرگ اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل از حماس در 7 اکتبر استعفا کرده و خواهان تشکیل کمیته تحقیق شده است. طبق گزارش این روزنامه «خلیوا از سال 2021 رئیس آمان بود. چالش‌های اسرائیل به همین‌جا ختم نخواهد شد.» این استعفا باعث شادی برخی چهره‌های سیاسی این رژیم از جمله «لاپید» شد. «یائیر لاپید» رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی پس از استعفای خلیوا آن را «اقدامی ارزشمند و موجه خواند» و گفت بهتر است نتانیاهو هم همین کار را کند.
استعفا به «خلیوا» ختم نشد و ساعاتی پس از آن اعلام شد، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی یعنی، «یهودا فاکس» نیز اعلام کرده است همین روزها خود را بازنشسته می‌کند! رسانه‌های عبری در این‌باره نوشتند: «فضای سخت ارتش به‌طور عام و ستاد کل ارتش به‌طور خاص در سایه جنگ، او را به این نتیجه رساند که بهتر است لباس خود را دربیاورد و به حاشیه برود. گویا، با پست‌های زیادی که در نتیجه این جنگ خالی شده‌اند، ژنرال فاکس می‌توانست موقعیت قابل‌توجهی پیدا کند، اما او به رئیس ستاد اطلاع داد که تصمیم دارد کلا از ارتش خارج شود. گفتنی است، سرتیپ «عامیت ساعر» رئیس بخش تحقیقات آمان نیز پیش از این استعفا کرده بود. توجه کنید، 3 استعفا در بالاترین سطح ارتش آن هم میانه جنگ، در تاریخ نحس رژیم صهیونیستی سابقه نداشته است و این استعفاها یک دلیل بیشتر ندارد: شکست تاریخی اطلاعاتی رژیم صهیونیستی!
محاکمه نتانیاهو در دادگاه لاهه
مدتی است، محاکمه نتانیاهو از سوی دادگاه‌های بین‌المللی به جرم نسل‌کشی در غزه، بر سر زبان‌ها افتاده است. صهیونیست‌ها که دل خوشی از او ندارند، قطعاً با شنیدن این خبر خوشحال شده‌اند. «تایمز اسرائیل» در این‌باره نوشته، او در آستانه دستگیری و محاکمه قرار دارد و از این بابت نیز به شدت نگران است.
طبق گزارش‌هایی که در این‌باره منتشر می‌شود، تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز روز پنجشنبه گزارش داده بود که «اسرائیل به طور فزاینده‌ای از چشم‌انداز دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه برای صدور حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و دیگر رهبران سیاسی و نظامیش به دلیل ادعای نقض قوانین بین‌المللی در غزه نگران است.» بنابر اعلام شبکه 12 این رژیم، سه وزیر و چند کارشناس حقوقی دولت نتانیاهو روز سه‌شنبه گذشته در دفتر نخست‌وزیری «بحثی اضطراری» درباره نحوه دفع ضمانت‌های احتمالی برگزار کرده‌اند. در این گزارش حتی آمده است که این نشست پس از دریافت پیام‌هایی مبنی بر صدور چنین حکم‌هایی در آینده نزدیک به اورشلیم، برگزار شد. دفتر «اسرائیل کاتز»، وزیر امور خارجه این رژیم نیز به «تایمز اسرائیل» گفته این دیدار برگزار شده است... در مورد احتمال صدور حکم علیه افسران ارتش اسرائیل نیز بحث‌هایی وجود دارد.»
در گزارش‌های تلویزیونی نیز آمده بود که «نتانیاهو این موضوع را در دیدارهای هفته جاری خود با دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا و آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان مطرح کرده و از آنها کمک خواسته است.»
آخرین آمار شهدا در غزه
دیروز شمار کل شهدای غزه نیز اعلام شد. طبق این گزارش با شهادت 54 غیرنظامی دیگر در غزه شمار شهدای این باریکه طی حدود 200 روز به 34هزار و 151 نفر رسیده است. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه دیروز این را هم گفت که ارتش رژیم صهیونیستی در 24ساعت گذشته 6 کشتار و جنایت دیگر را در این باریکه مرتکب شده است. این وزارتخانه افزود که در این حملات 54 فلسطینی به شهادت رسیده و 104 نفر هم زخمی شدند. شمار کل مجروحین نیز 77هزار و 84 نفر اعلام شد. هنوز هزاران نفر مفقود و زیر آوار هستند. در ماجرای هولناک «بیمارستان ناصر» در جنوب غزه نیز دیروز اعلام شد، مجموع اجسادی که از گورهای جمعی رژیم صهیونیستی بیرون کشیده شده است، به 283 نفر رسیده است. تخمین زده که صهیونیست‌ها قبل از عقب‌نشینی از این بیمارستان و پیش از به آتش کشیدن آن، 700 غیرنظامی فلسطینی را در محوطه آن قتل‌عام کرده و در گورهای جمعی دفن کرده‌اند. یونیسف در واکنش به این جنایات اعلام کرده، صهیونیست‌ها حتی کودکان را قتل‌عام می‌کنند و باید به این روند پایان دهند.