kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۳۹۰۷
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۶

جزئیات برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران در پاسخ  چمران به کیهان

رئیس شورای شهر تهران ضمن تشریح کلیات بودجه 1403 شهرداری، جزئیاتی از روند برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی تهران در سال آینده را بیان کرد.
 
 
 
به گزارش کیهان، نشست خبری رئیس شورای شهر تهران با موضوع تبیین کلیات بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران، روز دوشنبه برگزار شد. 
مهدی چمران در این نشست اظهار داشت: در هفته گذشته بودجه سال 1403 شهرداری تهران به تصویب رسید و در ادامه پس از طی فرآیند اداری به شهرداری تهران ابلاغ خواهد شد. در بودجه سال آینده مثل امسال، توجه ویژه‌ای به موضوع حمل‌ونقل و ترافیک که از معضلات مهم شهر است
 شده است.
 اختصاص نیمی از بودجه 1403 
به توسعه حمل‌ونقل عمومی
چمران ادامه داد: سال گذشته بودجه 50هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران با اضافه شدن 10هزار میلیارد تومان به 60هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که مبلغ 10هزار میلیارد تومان ویژه حوزه حمل‌ونقل و ترافیک بوده است. برای بودجه سال آینده ۱۳۵هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد و با توجه به افزایش ۱۵هزار میلیاردی بخش حمل‌ونقل این میزان به ۱۵۰هزار میلیارد تومان افزایش یافت. نزدیک به ۷۳هزار میلیارد تومان یعنی نیمی از بودجه سال ۱۴۰۳ برای حمل‌ونقل در نظر گرفته شده است تا بتوانیم بخشی از عقب‌ماندگی‌های سال گذشته را جبران کنیم.
وی در مورد میزان بودجه در حوزه‌های مختلف شهری نیز گفت: بودجه فرهنگی اجتماعی ۱۰ درصد، حمل‌ونقل و ترافیک ۴۸درصد، خدمات شهری و محیط‌زیست ۱۵درصد، ایمنی و مدیریت بحران ۵درصد، معماری و شهرسازی ۲درصد، توسعه و مدیریت هوشمندسازی شهر ۲۰درصد بودجه سال آینده را تشکیل می‌دهد. همچنین امسال ۳۶درصد بودجه به اعتبارات هزینه‌ای اختصاص یافته است.
رئیس شورای شهر تهران افزود: در بحث هزینه‌های جاری در بودجه سال 1403 شهرداری تهران کار ویژه‌ای انجام شده و توانسته‌ایم هزینه‌های جاری در مجموعه شهرداری را بکاهیم و به اعتبارات عمرانی بیفزاییم و در واقع درصد هزینه‌های جاری در بودجه سال آینده نسبت به سال 1402 کمتر است.
  2هزار اتوبوس برقی وارد تهران می‌شود
چمران در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان درباره وضعیت برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران در سال آینده و ارتباط مدیریت شهری با وزارت صمت برای توسعه این موضوع، بیان داشت: آقای شهردار، معاون حمل‌ونقل شهرداری و چندتن دیگر از معاونین، هفته‌ای یک جلسه دوشنبه صبح‌ها برگزار می‌کنند؛ از دوهزار اتوبوسی که با چین قرارداد بسته شده بود، هزار دستگاه برقی و هزار دستگاه دیگر دیزلی بود که با پیشنهاد وزارت صمت و اصرار آقای وزیر مبنی بر برقی بودن همه اتوبوس‌ها، همه دوهزار دستگاه اتوبوسی که از چین وارد می‌شود، برقی هستند.
وی ادامه داد: در ارتباط با برقی‌سازی و قرارداد با شرکت‌های داخلی نیز قراردادها منعقد شده و انتهای سال آینده چندین دستگاه توسط سه شرکت داخلی ساخته می‌شود. علاوه‌بر اینکه شرکتی که اتوبوس برقی به ما می‌فروشد نیز قراردادی بسته است که به شرکت‌های داخلی ما که تجربه ساخت اتوبوس برقی ندارند، انتقال تکنولوژی ارائه کند. بنابراین سال آینده اتوبوس‌ها در ایران مونتاژ و سپس ساخته می‌شوند.
رئیس شورای شهر تهران گفت: در مورد موتورسیکلت‌های برقی نیز همین روند طی خواهد شد، البته شهرداری تهران متناسب با نیاز خود قراردادهایی با شرکت‌های موتورسیکلت برقی منعقد کرده است و وزارت صمت نیز برای عموم مردم قرارداد می‌بندد که مردم می‌توانند آنها را خریداری کنند.
 اختصاص بیش از 2هزار میلیارد تومان
 برای برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز در ادامه پاسخ به سؤال کیهان گفت: هزار میلیارد تومان ردیف اعتباری برای زیرساخت‌های برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافته، ضمن اینکه ما به عنوان کمک فنی اعتباری، بازسازی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل نیز هزار و 795میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتیم که بخشی از آن طبعاً به حوزه برقی‌سازی می‌رسد، در حوزه تاکسی‌رانی نیز بخشی از 500میلیارد اعتباری که در نظر گرفته‌ایم به برقی‌سازی اختصاص می‌یابد، علاوه‌بر این، در تبصره‌هایی به شهرداری اجازه داده‌ایم که در حوزه برقی‌سازی قرادادهایی را منعقد کند.