kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۲۸۹۸
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۲

بومی‌سازی دانش فنی مته حفاری 

 
 
 
اهواز- خبرنگار کیهان:
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با اشاره به این‌که مته حفاری یکی از کالاهای استراتژیک و حیاتی صنعت نفت است که به‌عنوان نوک پیکان صنعت حفاری نقش ویژه‌ای را در ادامه فعالیت و توسعه صنعت نفت ایفا می‌کند، گفت: وابستگی کامل کشور در تأمین این کالا می‌توانست مشکلات فراوانی را ایجاد کند، جهاد دانشگاهی به کمک برخی از مسئولان دلسوز صنعت نفت تدوین دانش فنی پیچیده مته‌های حفاری را به‌عنوان یکی از اولویت‌های اساسی صنعت نفت قلمداد کرد و توانست این نقطه ضعف را به فرصت تبدیل کند.
دکتر حسن محمدی‌مجد، گفت: هم‌اکنون تیم‌هایی را در حوزه هوا و فضا فعال کردیم و در حال توسعه تکنولوژی‌های خاص هستیم. تمام این موفقیت‌ها به دلیل جان‌فشانی شهدا هستند و ما مدیون آنها هستیم. او اظهار کرد: با توجه به این که مته نوک پیکان صنعت نفت است و پیچیدگی‌های فوق‌العاده خاصی دارد، دانش آن نیز تنها در اختیار آلمان و آمریکا بود و از طریق انتقال تکنولوژی به چند کشور دیگر هم رسیده بود. اما مجاهدت‌های علمی دوستان ما نتیجه داد و سال ۹۳ نخستین نمونه مته حفاری را ساختیم و این هدیه کوچک را به امام زمان‌(عج) تقدیم کردیم. وی افزود: به فضل خدا، مته‌ها را یکی پس از دیگری ساختیم؛ به گونه‌ای که معاون وزیر نفت وقت در جلسه‌ای خطاب به بنده گفت «فلان مته را کی می‌سازید و گفتم ان‌شاءالله پنج ماه دیگر». وی در جواب گفت «مگر در مسجد نشستیم که برای ما ان‌شاءالله و ماشاءالله می‌کنی» گفتم من همان بنده مسلمان هستم که خداوند در کتاب مقدس می‌گوید: «أعوذ بِاللهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ. وَ لا تَقُولَنَّ لِشَیْ‌ءٍ إِنِّی فاعِلٌ ذلِکَ غَداً إِلَّا أَنْ یَشاءَ اللهُ.»
محمدی‌مجد بیان کرد: بعد از اینکه نمونه‌های مختلف مته‌ها را به صورت میدانی تست کردیم، در سال ۹۷ به ما گفتند جلسه مهمی در تهران برگزار می‌شود که باید گزارش دهیم و متوجه شدم یک جلسه خصوصی با حضرت آقا داریم که خدمت ایشان نیز کار انجام شده را توضیح دادیم. حضرت آقا به مجموعه ما ۱۵ میلیون دلار هدیه دادند که تسلی خاطر خوبی بود و منجر به پیش‌بینی پروژه‌های خاص و جدید شد.