kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۹۶۶۵
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷

افت نمرات امتحانات نهائی دانش‌آموزان از سال ۹۸ تا امروز

تحلیل نتایج امتحانات نهائی نشان می‌دهد که نمرات دانش‌آموزان در بازه زمانی چهارساله یعنی از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ با اُفت همراه است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اُفت نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهائی سال 1402 موضوعی بود که از سوی مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش هم مورد تأیید قرار گرفت و برای نخستین‌بار قاسم احمدی لاشکی؛ معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش‌وپرورش از اُفت دو نمره‌ای معدل دانش‌آموزان در امتحانات نهائی خرداد امسال خبر داد.
همچنین محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در امتحان نهائی امسال فقط یک دانش‌آموز پسر رشته تجربی در کشور موفق به کسب معدل 20 شد، گفت: در مجموع اُفت نمرات دانش‌آموزان را شاهد بودیم، سال گذشته میانگین نمرات در شاخه نظری 11.62 و امسال به 10.02 رسید.
وی درباره دلایل اُفت نمرات امتحانات نهائی خرداد 1402، گفت: راهبرد مطالعه دانش‌آموزان صحیح نیست و در مطالعه دروس به مفاهیم مهم، کلیدواژه‌ها و حفظ کردن توجه داشتند. متأسفانه نظام ارزشیابی چهارگزینه‌ای، روش مطالعه دانش‌آموزان را به سمت حافظه‌محوری سوق داده و شرایط به‌گونه‌ای شده است که دانش‌آموز می‌گوید من دروس را مطالعه کردم اما در حقیقت به حفظ مطالب اکتفا کرده است و یادگیری مبنا نبوده، این روند باعث شده است عملکرد او خوب نباشد در حالی‌ که در خرداد 1402 سؤالات امتحانات نهائی استنباطی بود. میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهائی خرداد 1402 بدین شرح است: رشته تجربی: 11.23، رشته ریاضی: 10.79‌، رشته انسانی: 8.75‌، رشته معارف: 10.56.
با این حال تحلیل نتایج امتحانات نهائی خرداد 1402 نشان می‌دهد که اُفت معدل دانش‌آموزان در برخی رشته‌ها از سال 98 تا سال 1402 مشاهده می‌شود. میانگین معدل دانش‌آموزان سال 1398 در رشته علوم تجربی، 13.77 بود که در سال 1402 به 11.23 رسیده است. در رشته علوم ریاضی، میانگین معدل دانش‌‌آموزان سال 1398، 13.28 و در سال 1402، 10.79 است. در رشته علوم انسانی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال 1398، 10.76 بود که در سال 1402 به 8.75 رسید. در رشته علوم و معارف اسلامی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال 1398، 12.88 بود که در سال 1402 به 10.56 رسید.
هم‌اکنون نتایج نمرات امتحانات نهائی به عنوان یکی از شاخص‌ها برای بررسی عملکرد و کیفیت آموزش‌وپرورش کشور شناخته می‌شود و اُفت نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهائی به همراه عملکرد ضعیف دانش‌آموزان ایرانی در نتایج آزمون‌های بین‌المللی تیمز و پرلز نشان می‌دهد که وضعیت کیفیت در آموزش‌وپرورش کشور اصلاً مطلوب نیست.
آزمون تیمز (TIMSS) با هدف تهیه اطلاعات مقایسه‌ای برای ارزیابی عملکرد و سیاست‌های کشورهای شرکت‌کننده در زمینه پیشرفت در آموزش و یادگیری ریاضیات و علوم در پایه‌های چهارم و هشتم اجرا می‌شود؛ آزمون پرلز نیز مربوط به سنجش کیفیت روخوانی و درک مطلب دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدائی است.
چرا نمرات دانش‌آموزان اُفت دارد؟
به اذعان کارشناسان آموزشی اُفت نمرات امتحانات نهائی دانش‌آموزان دلایل مختلفی دارد به عنوان مثال در حالی‌ که آموزش‌وپرورش مدعی طراحی سؤالات به شیوه مفهومی و عبور از حفظیات است اما کتاب‌های درسی توسط معلمان به شیوه مفهومی آموزش داده نمی‌شود و اساساً دانش‌آموزان برای پاسخگویی به سؤالات مفهومی آماده نمی‌شوند.