رسانههای عبری زبان:
یمن ثبات اقتصادی اسرائیل را به خطر انداخته است
رسانههای عبریزبان در توصیف پاسخ مقاومت یمن به کشتیهای وابسته به رژیم صهیونیستی در دریای سرخ خبر دادند که این جبهه بیش از هر چیز دیگری ثبات اقتصادی اسرائیل را به خطر انداخته است.
به گزارش فارس به نقل از المیادین، رسانههای رژیم صهیونیستی این روزها بیشتر در مورد خطرات اقتصادی تا امنیتی تهدیدهای یمن برای کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی، تمرکز کردهاند.
این رسانهها میگویند، هر کشتی که از شرق دور به سمت اسرائیل حرکت میکند از کانال سوئز میگذرد و در مسیر رسیدن به این کانال هم از تنگه باب المندب که تحت کنترل یمن است، میگذرد.
به گزارش رسانههای عبری زبان، اگر خدمه کشتی از عبور از این تنگه بترسند، باید مسیر خود را منحرف کرده و یک انحراف بزرگ از مسیر خود به سمت اطراف آفریقا انجام دهند تا به جبل الطارق و از آنجا به اسرائیل
برسند.
این روند، طبق برآوردها، زمان دریانوردی به سمت اسرائیل را تا پنج هفته افزایش میدهد و میتواند به کالاهای کشتیها آسیب برساند.
این رسانهها تأکید دارند که هزینه اضافی ناشی از تغییر مسیر کشتیها به مقصد اسرائیل بر عهده شرکتهای حملونقل نخواهد بود، بلکه به واردکنندگان و از آنها به شبکههای بازاریابی منتقل میشود که به نوبه خود قیمتها را برای مصرفکنندگان افزایش میدهد.
بر اساس برآوردها، ارزش محصولاتی که از شرق آسیا به اسرائیل وارد میشود، سالانه تقریباً 350 میلیارد شکِل برآورد میشود. بنابراین، هرگونه افزایش هزینههای حمل بار به مقصد اسرائیل حتی اگر سه درصد باشد، هزینه اضافی حدود 10 میلیارد شِکِلی را به ساکنان سرزمینهای اشغالی تحمیل خواهد کرد.
این رسانهها با اشاره به یمن، خبر دادند: «جبههای که اسرائیل هرگز به آن پاسخ نمیدهد، جبههای است که بیش از هر چیز دیگری ثبات اقتصادی آن را به خطر
میاندازد.»
سیلی 3 میلیارد دلاری
اقتصاددانان و تحلیلگران در بخش حملونقل دریایی برای تجارت بینالمللی تأکید دارند که تصمیم اخیر نیروهای مسلح یمن برای هدف قرار دادن هر کشتی اسرائیلی، توان و ظرفیت اقتصادی رژیم صهیونیستی را به فرسایش میکشد.
«مراد منصور»، پژوهشگر اقتصادی یمن در گفتوگو با العربی الجدید میگوید: اسرائیل برای تجارت خارجی خود عمدتاً به آسیا و کشورهایی مانند چین، هند، ژاپن، فیلیپین، کره جنوبی و ژاپن متکی است وحجم مبادلات تجاری آن با این کشورها و سایر کشورهای آسیایی از بیش از 50 میلیارد دلار در سال فراتر میرود. از همین رو دو طرف در واردات و صادرات به کشتیهایی وابسته هستند که جز دریای سرخ، باب المندب و کانال سوئز راهی ندارند.
این کارشناس یمنی خسارات رژیم صهیونیستی را از هدف قرار گرفتن کشتیهایش تاکنون بیش از سه میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: با حساب اینکه نیروهای مسلح یمن تصمیم گرفتهاند که مانع همه کشتیهای عازم بنادر اسرائیل صرف نظر از ملیتهای آن شوند، این رقم خسارت اسرائیل احتمالاً دو برابر شده و به بیش از شش میلیارد و 500 میلیون دلار برسد.